• Meduziz

Mjölkfritt, äggfritt OCH vetefritt bröd. Recept?

Min dotter på snart 9 månader har svårt för att äta. Hon vägrar praktiskt taget allt man ger henne men verkar väldigt intresserad av bröd.
    Då till det STORA knusslet.
    Hon är allergisk emot MJÖLK, VETE och ÄGG.
    Lätt att baka bröd då. Inte.

Jag har googlat mig till förbannelse och KAN INTE hitta något recept som är fritt från allt detta.
    Har ni några bra recept där alla dessa allergiämnen är borta?

Vet att det finns krispiga majsbröd i handeln men jag letar efter recept på mjukt bröd.

Tacksam för svar.

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Svar på tråden Mjölkfritt, äggfritt OCH vetefritt bröd. Recept?
  • lilla sandra

Majsbröd 8-12 st

5,5 dl majsmjöl
    3 dl vatten
    1 tsk salt

Häll majsmjölet i en bunke och blanda ner 2,5 dl kallt vatten som noggrant arbetas in i mjölet. Tillsätt resterande vatten matskedsvis medan degen bearbetas. Degen bearbetas tills den inte längre fastnar på fingrarna. Degen delas i bitar och kavlas ut till runda kakor 1,5-2 mm tjocka och med 10-12 cm i diameter. Gräddas i stekpanna utan fett ca 2 minuter på varje sida.

• hally

Jag bakade nyss ett sånt bröd som blev jättegott
    Köpte en sån här glutenfri mjölmix i hälsokosthyllan på ICA, nu har jag ju inte förpackningen kvar med det är en kvadratiskt högt tetrapaket, vitt med gröna kanter och på det paketet fanns ett recept som jag använde mej av. Man skulle tillsätta smält smör (mjölkfritt förstås) och jäst och vatten...kanske lite salt och vispa smeten och sen hälla den i brödformar och jäsa och sen grädda. Det blir alltså en smet, inte en deg. Mycket gott!
    Hoppas du hittar paketet...lycka till!

• Signatur
    hally skrev 2009-10-13 21:04:54 följande:
    Jag bakade nyss ett sånt bröd som blev jättegott Köpte en sån här glutenfri mjölmix i hälsokosthyllan på ICA, nu har jag ju inte förpackningen kvar med det är en kvadratiskt högt tetrapaket, vitt med gröna kanter och på det paketet fanns ett recept som jag använde mej av. Man skulle tillsätta smält smör (mjölkfritt förstås) och jäst och vatten...kanske lite salt och vispa smeten och sen hälla den i brödformar och jäsa och sen grädda. Det blir alltså en smet, inte en deg. Mycket gott! Hoppas du hittar paketet...lycka till!
    Fast det är skillnad på glutenfritt och vetefritt. Finax mjölmix innehåller vetestärkelse, så den kan inte TS använda.
  • Blå Flygare

TS: Funkar vetestärkelse? I så fall funkar Fria Vita.

Annars kan du baka denna :

Tekakor/pizzabotten
    2 medelstora grovrivna mjöliga potatisar - råa
    2 dl vatten/ris-/havredryck
    2 msk olja
    ½ msk fiberhusk
    3/4 tsk salt
    2 tsk bakpulver
    1 dl majsmjöl el bovetemjöl
    1 dl pofiber
    2 dl majsstärkelse

Blanda den rivna potatisen med vätskan, olja, fiberhusk. Blanda ner resten och arbeta ihop till en kladdig deg. Låt vila 5-10 min. Klicka ut på plåt. Forma & platta till med mjölade (majsstärkelse) händer. Pensla ev med lite ljus sirap. Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 15 min.

• Meduziz

Tusen tack för alla tips!
    Här skall bakas!

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
Svar på tråden Mjölkfritt, äggfritt OCH vetefritt bröd. Recept?