• Hildis

"Ombord på M/S Båten" eller "Ombord M/S Båten"

Heter det "Ombord på M/S Båten" eller "Ombord M/S Båten"?

Båda uttrycken verkar ju existera. Är något mer rätt eller fel? Används de i olika sammanhang? "Ombord på" kanske är mer vardagligt medan "ombord" känns mer "skepparaktigt"...

Någon som vet eller vill spekulera lite?

• Svar på tråden "Ombord på M/S Båten" eller "Ombord M/S Båten"
  • ANOF
    Hildis skrev 2009-10-13 20:09:20 följande:
    Heter det "Ombord på M/S Båten" eller "Ombord M/S Båten"? Båda uttrycken verkar ju existera. Är något mer rätt eller fel? Används de i olika sammanhang? "Ombord på" kanske är mer vardagligt medan "ombord" känns mer "skepparaktigt"... Någon som vet eller vill spekulera lite?
    Det är förmodligen en felaktig användning av ordet ombord. Man är ombord, men man är inte ombord på någonting.
  • giftgrodan

Språkrådet tycker som jag:

fråga
    Heter det ?ombord tåget? eller ?ombord på tåget?? Och kan man använda ombord om tåg?
    svar
    Det heter ?ombord på tåget?. Det går utmärkt att använda ombord om tåg och flygplan, alltså inte bara om båtar.

jag hittade de här exemplen på www.saob.se
    OMBORD-STIGNING. förhållandet att ngn l. ett antal personer stiger om bord på ett fartyg.
    HEDENSTIERNA Fideik. 75 (1895).

OMBORD-GÅNG. förhållandet att ngn går om bord på ett fartyg.
    GOSSELMAN Sjöm. 1.28 (1839).

• Hildis

Så "De gifte sig ombord M/S Båten" är en korrekt mening, men "ombord på" blir galet?

Ja, jag kan tro på det.

När man googlar så verkar det vanligare att skriva "ombord på" dock...men det kanske är en vanlig missuppfattning...?

• Hildis
    giftgrodan skrev 2009-10-13 20:24:23 följande:
    Språkrådet tycker som jag: frågaHeter det ?ombord tåget? eller ?ombord på tåget?? Och kan man använda ombord om tåg?svarDet heter ?ombord på tåget?. Det går utmärkt att använda ombord om tåg och flygplan, alltså inte bara om båtar.jag hittade de här exemplen på www.saob.se OMBORD-STIGNING. förhållandet att ngn l. ett antal personer stiger om bord på ett fartyg.HEDENSTIERNA Fideik. 75 (1895). OMBORD-GÅNG. förhållandet att ngn går om bord på ett fartyg.GOSSELMAN Sjöm. 1.28 (1839).
    Ah, ok, det var helt tvärtom. Men språkrådet är väl det man får gå på då...
  • ANOF
    Hildis skrev 2009-10-13 20:26:07 följande:
    Så "De gifte sig ombord M/S Båten" är en korrekt mening, men "ombord på" blir galet? Ja, jag kan tro på det. När man googlar så verkar det vanligare att skriva "ombord på" dock...men det kanske är en vanlig missuppfattning...?
    Nej, den första menigen är i alla fall inte rätt. OM man nu måste skriva så så är väl "de gifte sig ombord på båten" rätt. Men det bästa är nog att skriva "de gifte sig på båten". Ombord borde användas i lite andra typer av meningar, t exempel "vi är ombord", "det finns mat ombord".
  • Mrs Winter
    ANOF skrev 2009-10-13 20:16:53 följande:
    Det är förmodligen en felaktig användning av ordet ombord. Man är ombord, men man är inte ombord på någonting.
    Du skriver "förmodligen en felaktig användning".Är du osäker?
    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • ANOF

Mrs Winter skrev 2009-10-13 20:36:41 följande:

Du skriver "förmodligen en felaktig användning".Är du osäker?
    NEJ, men det går inte att säga så här.
  • Mrs Winter
    ANOF skrev 2009-10-13 20:41:14 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-10-13 20:36:41 följande: NEJ, men det går inte att säga så här.
    Vad går inte att säga?
  • Mrs Winter

Man kan väl inte säga att det är förmodlingen en felaktig användning? Om man bara spekulerar?

• siamusen

Som det stått så heter det ombord på men jag tror manga droppar "på" för att det nagonstans är underförstått. Som man gör med manga andra meningar alltsa.

• Mrs Winter

Själv säger jag "ombord på",lika som de jag känner säger så.

• siamusen

Mrs Winter skrev 2009-10-13 21:29:53 följande:

Själv säger jag "ombord på",lika som de jag känner säger så.
    Samma här
Svar på tråden "Ombord på M/S Båten" eller "Ombord M/S Båten"