• Pindus

ni som har en toyota yaris verso, vad tycker ni om den?

Har en Renault Megane som varit rolig att köra o bra med plats för packning men dock inte så stabil...
    Nu vill jag se mig om efter ett märke som verkar tryggt. Alltid gillat designen på verson o Toyota känns som ett stabilt märke.
    Hur är det att köra? äga? Jag är lång, 180, kan det gå??
    Skriv allt om bilen så blir jag glad :)

• Svar på tråden ni som har en toyota yaris verso, vad tycker ni om den?
  • Pixboy

Det finns tre olika modeller av Verso hos Toyota.
    -Yaris Verso
    - Corolla Verso
    - Avensis Verso

Nu är det bara Corollo Verso som säljs men då under namnet bara Verso.

Yaris är egentligen en ganska liten bil, men i Versoversion har den mycket space då den är byggd på höjden. Du kan säkert lasta en hel del, men den är lite bruksig. Ungefär som en Citroen Berlingo.

Men absolut inget fel på den

• Pindus

jag vill nog ha yaris versionen....gillade designen redan när jag köpte meganen :) Sååå mkt ska det väl inte lastas, normal packning o ngt Ullaredsbesök ;)

Är baksätet trångt? Har de slutat tillverka den?

• Spexig

Har inte en själv, men körde en rätt mycket i jobbet för två år sen. Den var den ABSOLUT skönaste bil jag någonsin växlat! Som att köra en automatare.

Däremot är den VÄLDIGT vindkänslig. Funkar inte jättebra på slätten, man måste ofta sänka hastigheten för att bilen börjar kännas "lätt" mot asfalten. Hade inte velat köra den i halka och blåst.

Baksätet är rymligt, jag har suttit i mitten med två grabbar i 12-13-årsåldern, en på var sida, och det var inte direkt trångt (okej, inte gott om utrymme, men helt klart okej).

En nackdel är bagageluckan som öppnas åt sidan (i alla fall på den årsmodellen), himla jobbigt om någon parkerat nära bakom.

En annan nackdel är att bagageutrymmet är väldigt litet på djupet (även om det är väldigt stort på höjden). Dock lär det gå in en barnvagn i den, enligt en arbetskompis. (Hopfälld rullstol vet jag går in)

Hastighetsmätaren är digital, vilket är lite jobbigt i början, men man vänjer sig.

• Pindus

tack för bra info :) tycker iofs att meganen tar rätt mkt vind med... Ska kolla på en i helgen, dock blir det inget köp där då den är för gammal...men bra att bilda sig ngn uppfattning :)

• Pindus

förresten, var det mkt som gick sönder el så under de där åren?

• Spexig
    Pindus skrev 2009-10-14 20:05:04 följande:
    förresten, var det mkt som gick sönder el så under de där åren?
    Vet ej, det var flera olika bilar som kommunen ägde och det var inte vi som hade hand om dem, vi bara körde den som råkade vara ledig just då.

Lunds Kommun (eller om det möjligen är Vård/Omsorg) äger massor av såna som används av distriktssköterskor, handikappboenden och liknande. Kanske finns det nån info att hämta där?

Har själv en Megane och tycker inte den fångar vinden alls lika mycket (men det är ju olika hur man upplever det). Verson är ovanligt hög för sin vikt (man kan ju sitta med hög hatt inne!), vilket gör den vindkänslig.
  • Danne74

Förbluffande rymlig men vinglig på vägen (vindkänslig), skön att köra och allmänt hög kvalité (Toyota) förutom rostskyddet (Toyota).

Jobbigt med sidohängd bakdörr som gör att man måste ta bort dragkroken för att öppna dörren (kroken är dessutom apdyr), bökigt att öppna och lasta baktill om det står en bil precis bakom vid en gatuparkering. Dörren kräver en del svängrum.

Bilen är rena växthuset utan A/C, varmt som attans, annars bra sikt och vettig komfort, skum instrumentbelysning som är digital och sitter mitt på panelen men det funkar bättre än vad man tror när man har vant sig.

Fräck design men många kallar den för rullande bajamaja då den är hög och smal. Klurig inredning med säten som man kan fälla och trixa med.

Överlag en trevlig bil om man gillar biltypen, att uppskatta fördelarna och kunna leva med nackdelarna.

• Pindus

Spexig: har du haft mkt problem med meganen då?? Hittills i år har batteriet dött o låskolven hade hoppat ur så vette tusan hur det lyckades ta sig in i bilen men självrisk+nytt batteri o kontroll där+att de skulle ta sig in i bilen+säkert ngn arbetskostnad=7500... Sen i somras där den o då är det en tändspole som gått...självklart en söndag men hade övernattning i försäkringen så kostnaden för en ny o arbetet 1700 o så nu stopp i slangen som ska leda ut kondensen från AC´n så vattan o kupén o byta av hela mattan= 10 268 kr ....Allt som allt 19 500 bara i år på tråkiga reparationer på en bil som gått 5000 mil :(

Danne: kan man då rostskyddsbehandla den extra? Bil utan AC kan jag inte tänka mig :) o dragkrok kan jag leva utan :) Har alla årsmodeller sidohängde bakluckedörr?
    Jag gillar ju fula bilar, annars hade jag inte köpt en megane ;)

Svar på tråden ni som har en toyota yaris verso, vad tycker ni om den?