• MammaTillNeoh

Hur viktigt är egentligen AD-droppar?

Ja, hur viktigt är det egentligen? Varför ska barnen ha det?

Har iofs hört att de bara ska ge ut D-droppar nu istället, eller vad det var?
    Jag har inte gett min son några AD-droppar sedan innan han fyllde ett.. Då och då har jag väl gett men inte alls ofta :S Nu är sonen 16 månader?

Bm har aldrig frågat om jag behöver någon ny flaska heller..

• Svar på tråden Hur viktigt är egentligen AD-droppar?
  • mimse

Hej MammaTillNeoh! D-dropparna har ersatt AD-dropparna. Man har helt enkelt tagit bort A-vitaminet eftersom barn i Sverige får i sig tillräckligt ändå. D-droppar är viktigt att ge för att hjälpa barn bygga upp ett starkt skelett bland annat. 5 droppar om dagen from 1 månad till de är 2 år åtminstone. Jag skulle nog rekommendera dig att försöka ge din son dropparna regelbundet även om han hunnit bli 16 mån. Det är ändå 8 långa månader kvar tills han fyller 2.

Nyligen var det en annan tråd uppe som tog upp ungefär samma fråga som du. Du hittar den här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-168/m47699592.html

• MammaTillNeoh

Ms Fortnight skrev 2009-10-14 16:47:38 följande:

Hej MammaTillNeoh! D-dropparna har ersatt AD-dropparna. Man har helt enkelt tagit bort A-vitaminet eftersom barn i Sverige får i sig tillräckligt ändå. D-droppar är viktigt att ge för att hjälpa barn bygga upp ett starkt skelett bland annat. 5 droppar om dagen from 1 månad till de är 2 år åtminstone. Jag skulle nog rekommendera dig att försöka ge din son dropparna regelbundet även om han hunnit bli 16 mån. Det är ändå 8 långa månader kvar tills han fyller 2.
    Nyligen var det en annan tråd uppe som tog upp ungefär samma fråga som du. Du hittar den här: www.familjeliv.se/Forum-3-168/m47699592.html
    Okej tack, då ska jag försöka få tag på bvc-sköterskan och få tag på d-droppar!
  • La Lola
    MammaTillNeoh skrev 2009-10-14 20:23:34 följande:
    Ms Fortnight skrev 2009-10-14 16:47:38 följande: Okej tack, då ska jag försöka få tag på bvc-sköterskan och få tag på d-droppar!
    Eller så köper du själv.

Här får man inga gratis hos BVC.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • MammaTillNeoh

La Lola skrev 2009-10-14 20:25:10 följande:

Eller så köper du själv. Här får man inga gratis hos BVC.
    Jaha, kan man göra det? :P På apoteket då eller?

Vi får gratis på bvc, vad jag vet.. Jag har fått det tidigare iallafall,,
  • La Lola
    MammaTillNeoh skrev 2009-10-14 20:28:45 följande:
    La Lola skrev 2009-10-14 20:25:10 följande: Jaha, kan man göra det? :P På apoteket då eller? Vi får gratis på bvc, vad jag vet.. Jag har fått det tidigare iallafall,,
    Jaaa....de kostar bara runt 46 kr...
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • mimse

Inte fel att få det gratis från Bvc! Har hört att vissa Bvc ger ut det, men vi har aldrig blivit erbjudna.

Om du förresten undrar varför man ger d-droppar så handlar det om att vi bor i ett sol/ljusfattigt land. Kroppen samlar på sig d-vitamin genom huden från ljus/sol. Eftersom vi har lite ljus i landet får vi kompensera med vitamin.
    Det är därför mörhyade barn vars hy tar in ännu mindre solljus måste om de växer upp i norden ta d-droppar ända upp i femårs-åldern.

• Poloc

Ms Fortnight skrev 2009-10-14 23:22:07 följande:

Om du förresten undrar varför man ger d-droppar så handlar det om att vi bor i ett sol/ljusfattigt land. Kroppen samlar på sig d-vitamin genom huden från ljus/sol. Eftersom vi har lite ljus i landet får vi kompensera med vitamin.
    Vi får ju även i oss D-vitamin genom maten, men eftersom syntesen i huden är en viktig källa - som Ms Fortnight säger - är det väl jättebra om du TS ger din son D-droppar nu under den mörka årstiden.

Fler och fler forskare & läkare kommer med hypoteser om att ökat D-vitaminintag kan vara bra mot olika ohälsotillstånd, även hos vuxna, så D-vitamin är väldigt "hett" just nu. Vi får väl se vad forskarna kommer fram till...

Exempel:
    edit.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/08/14/profylax-med-vitamin-d-och/index.xml
  • Kya
    MammaTillNeoh skrev 2009-10-15 20:33:27 följande:
    Tack för era svar! Jag får åka ner till apoteket och köpa d-droppar! :)
    äh, gör inte det om du får gratis via bvc. gå bara för ditt bvc imorgon, och fråga om du får en flaska. så gör vi när det är slut.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • MammaTillNeoh
    Kya skrev 2009-10-15 20:35:15 följande:
    äh, gör inte det om du får gratis via bvc. gå bara för ditt bvc imorgon, och fråga om du får en flaska. så gör vi när det är slut.
    Okej, jag får gå dit och höra. Jag tror iallafall att det är gratis fortfarande,, första flaskan fick jag iallafall :P
  • Elsans
    MammaTillNeoh skrev 2009-10-15 21:51:07 följande:
    Okej, jag får gå dit och höra. Jag tror iallafall att det är gratis fortfarande,, första flaskan fick jag iallafall :P
    För oss var det bara gratis första året.
  • MammaTillNeoh

Åsa A skrev 2009-10-15 21:54:02 följande:

Okej, ja då kanske det är är med då.. Jag vet faktiskt inte då jag bara hämtat ut en flaska, men jag får ringa och höra med dom.
  • Kya
    Åsa A skrev 2009-10-15 21:54:02 följande:
    inte för oss, vi får gratis D-droppar så länge barnen behöver det.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • 080609

D-droppar under sina första levndsår kan även förebygga att man i framtiden som vuxen utvecklar sjukdomen MS. Så jag tycker det är oerhöst viktigt att ge barn dem, inte bara av den anledningen uatn av alla andra mer kända anledningar...

• Doodies
    080609 skrev 2009-10-16 11:34:48 följande:
    D-droppar under sina första levndsår kan även förebygga att man i framtiden som vuxen utvecklar sjukdomen MS. Så jag tycker det är oerhöst viktigt att ge barn dem, inte bara av den anledningen uatn av alla andra mer kända anledningar...
    Oj det låter illa.. har inte sett någon forskning om detta.
    Påverkar D-vitaminet barnets tillväxt?
    Mitt barn är 6 månader och har missat det nu under sommaren.. är väldigt kort så jag blev nojjig att det var pga uteblivna droppar
  • 080609

Nej jag vet inte var man kan läsa om forskningen kring hurvida det kan förebygga MS, men eftersom en väldigt nära anhörig lider av MS så får vi informtion därifrån som han fått på olika MS konvent och av sina läkare... men det finns säkert någonsatns att läsa om det. men jag kan tyvärr inte hänvisa till något konkret.

• mimse
    Doodies skrev 2009-10-16 11:53:30 följande:
    Oj det låter illa.. har inte sett någon forskning om detta.Påverkar D-vitaminet barnets tillväxt?Mitt barn är 6 månader och har missat det nu under sommaren.. är väldigt kort så jag blev nojjig att det var pga uteblivna droppar
    Det påverkar inte barnets längd/tillväxt på det sättet vad jag vet.
Svar på tråden Hur viktigt är egentligen AD-droppar?