• JeBi

Dilemma om åldersgränser...

Hej,

Jag är både småbarns- och tonårsförälder. Oftast när jag skriver här inne handlar det om min bäbis, men nu vill jag ha hjälp när det gäller min son som är 14 år.

Jag och min sons far separerade för många år sedan men har en bra relation och resonerar kring det mesta när det kommer till sonen. Vi är ofta överens, men nu är det lite svårare.

Mitt dilemma är detta... Jag och sonens far har hittills varit överens om att sonen inte ska få spela Counter Strike (CS). Ett spel med åldersgränsen 16+. Sonen har tjatat sen han var 12 att få spela. Men vi har alltid sagt nej. I går, efter att sonen varit hos sin far i två veckor, kom han hem och började omedelbart tjata om att han ska få köpa CS. Jag sa reflexmässigt nej, men då säger sonen att pappan vill prata med mig om det och att man visst har haft ett resonemang där hemma om att sonen borde få köpa då han är jätteambitiös i skolan. Jag ringer till pappan...

Får reda på att han vet att sonen har spelat CS ganska länge då han varit med kompisar på internetcafén. Enligt pappan är det bara skämmit för sonen att han inte får spela CS då alla i handbollslaget (pappan är tränare) får spela och "alla" kompisar.

Jag undrar då om vi ska premiera sonen för att han gått bakom ryggen på oss under lång tid. Jag resonerar så att det ju inte spelar någon roll om han får vår välsignelse att köpa spelet eller inte, han spelar ju ändå. Är det inte bättre att vi står fast vid vårt beslut?

Man kan dra paralleller med exv alkohol (som iofs är en "tyngre" fråga men av samma principiella art) där det även handlar om att stå upp för en åldersgräns.

Förstår ni problematiken? Vad ska jag göra? Hur skulle ni ha resonerat?

Tacksam för hjälp och bollplank!

• Svar på tråden Dilemma om åldersgränser...
  • kaji

jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om åldersgränser. har inga sådana principer. verkar mina ungar må dåligt av något, eller jag tror att de kommer att göra det, så är det förbjudet, oavsett åldersgräns och tvärtom:)

jag tycker du ska göra som du tycker och om pappan tycker annorlunda och ni inte kan enas så får er son helt enkelt lära sig att människor tycker olika och att vissa saker gäller hos mamma och andra hos pappa.

• JeBi

Hej Saan78 och tack för ditt svar!

Jag känner mig väldigt kluven i frågan. Hur gör ni när det gäller åldersgränser för exv film eller för att ta ett lite "tyngre" exempel, alkohol?

• kaji
    JeBi skrev 2009-10-15 19:53:33 följande:
    Hej Saan78 och tack för ditt svar!Jag känner mig väldigt kluven i frågan. Hur gör ni när det gäller åldersgränser för exv film eller för att ta ett lite "tyngre" exempel, alkohol?
    jag är väldigt liberal, tycker det känns som hyckleri att vara något annat. jag vet hur jag själv var som tonåring, ångrar egentligen inget utan tycker att det mesta jag gjorde då var sådant som fick mig att utvecklas till den jag är idag även om jag gjorde många saker innan jag hade åldern inne.

nu är våra äldsta 16 och 18 år. den äldsta flyttade hemifrån när hon var 15 och då blir det ju naturligt att de är fria att göra vad de vill under eget ansvar. den andra håller halvt om halv på flyttar hemifrån nu men är lite för bekväm för att göra det på allvar. jag varken kan eller vill kontrollera exakt vad de gör i alla avseenden men jag pratar och har alltid pratat mycket med mina barn om varför man gör saker, vad det kan få för konsekvenser och hur viktigt det är att ta hand om sig själv.

jag vet att båda mina dricker alkohol ibland. skulle aldrig ens komma på tanken att förbjuda så länge de verkar må bra. pratar med dem om vad som kan hända om man dricker/dricker för mycket, med kroppen och i vilka situationer man kan hamna, varför man vill dricka öht. eftersom den ena ska upp tidigt varje morgon och sköta sin häst och den andra är extremt hälsomedveten blir det ändå inget redlöst supande.

filmer tror jag inte behöver diskuteras så mycket med dem, tror de är helt kapabla att fatta egna beslut i det avseendet numera men vi har tidigare haft bla en livlig diskussion om varför man egentligen vill se "Saw", vad får man ut av det liksom? porrfilm har vi förresten också diskuterat fast det var mer en teoretisk diskussion, inte för att någon av dem verkade superintresserad av att se:)
Svar på tråden Dilemma om åldersgränser...