• PCO20

När illamående inte beror på graviditet?!

Hej
    När illamående inte beror på graviditet, vad kan det bero på?! Förut om magsjuka.
    Jag har mått riktigt illa i två dagar nu och har "hungerkänsla" i magen, det liksom bubblar och kurrar lite som när man är hungrig och magen känns hungrig. Svårt att förklara. Känns som ett tryck i magen och jag blir fort kissnödig. Äter sämre förstås, men jag har iaf fått tillräckligt i mig idag.

Testade mig idag och jag är alltså inte gravid. Just därför jag undrar så varför jag mår illa.

Kan tillägga att jag inte har någon menscykel.

• Svar på tråden När illamående inte beror på graviditet?!
  • PCO20

Puff!

Mår mest illa när jag tänker på mat, förstås, eller känner lukten av mat. Det hela låter ju som gravsymtom men så är ju inte fallet.

Har känt exakt samma illamående tidigare och det berodde då på att jag åt metformin, vilket jag fortfarande gör men, illamåendet går över när kroppen blir van metforminet och jag har ätit detta länge nu.. och allt har gått bra! Äter detta pga PCO (därav ingen menscykel osv osv, medecinen kan hjälpa oss med PCO)

• Decius

Det kan vara vad som helst. Boka tid på vårdcentralen.

• PCO20
    Decius skrev 2009-10-25 15:32:14 följande:
    Det kan vara vad som helst. Boka tid på vårdcentralen.
    Borde jag kolla upp det alltså?

Jag känner mig liksom mer kräsen när det gäller mat och har gått ner lite i vikt, är inte alls sugen på onyttig och fet mat längre.. Är normalviktig men vill gärna gå ner lite i vikt, och eftersom jag har PCO så äter jag metformin. Då är en vanlig biverkning just illamående, men det är innan kroppen blir van medecinen.. Har ju ätit metformin länge nu!

Undrar mer om det kanske kan bero på stress tex?
  • lilyminna

Det kan vara magkatarr, prova och ät novalucol vid maten o se om de försvinner!

Annars kanske du har testat för tidigt?

• PCO20
    lilyminna skrev 2009-10-25 19:14:57 följande:
    Det kan vara magkatarr, prova och ät novalucol vid maten o se om de försvinner! Annars kanske du har testat för tidigt?
    Okej, gör inte magkatarr ont? Eller kan man må illa enbart?
    Känner ofta på morgonen (jag vet, låter precis som graviditet) att jag mår illa, men en läkare pratade om att immunförsvaret är som sämst på morgonen (?)

Nej jag har inte testat för tidigt, jag är inte gravid!

Tack för svaret, ska prova novalucol
  • vivana

de kan säkert variera jag har haft magkatar i ca 10 år (dum som man ha varit inte kollat upp de ordentligt förns nu) och i perioder mår jag illa men de blir bättre en stund vid måltiderna. om jag inte äter medicin kan jag gå så i 2-4 veckor. har sällan ont i magen.

Svar på tråden När illamående inte beror på graviditet?!