• empresskaren

Bänkskiva - Komposit eller Kompakt Laminat?

Bänkskiva - Komposit eller Kompakt Laminat?

Vi ska renovera köket snart och jag har svårt att bestämma vilket material är bäst.

Jag vill ha komposit sten eftersom den är tålig och snygg men jag är rädd att det är för hårt. Tänk om man sätter en tallrik på en sten bänkskiva...är porslin lätt att gå sönder på den?

Det finns många manniskor som har köpt DYRA granit/komposit bänkskivor för ett nytt kök och sen ångrade sig och försöker sälja den på Blocket pga "felköp". Varför??

Jag tycker att Kviks kompakt laminat är också snygg och kanske inte så hårt...men kanske lätt att repa?

Jag skulle vilja höra från er som har efarenhet av komposit/granit/kompakt laminat bänkskivor.

• Svar på tråden Bänkskiva - Komposit eller Kompakt Laminat?
  • Dundermamman

Komposit består av mineraler och akryl och är ingen sten, däremot är den tålig för värme och fläckar! Det är enkelt att ta ett fint sandpapper och ta bord eventuella repor som kan bli.
    Vi har en kompositskiva som heter corian (http://corian.se/Corian/sv_SE/why_corian/why_corian.html ) i färgen Ebony black i vår båt! Verkligen snygg och ser ut som sten, men är inte lika hård! Något jag varmt kan rekommendera till ett kök!
    Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sån hemma i köket, men vi valde laminatskivor då de är mycket billigare! Jag vill hellre kunna förnya mitt kök med nya bänkskivor för en billigare penning!

Granit däremot är ju mycket hårdare! Sätt ner ett glas för hårt och en glasbit åker bort! Visst är det vackert, men samma sak där...det kostar för mycket om man skulle tröttna

Vår 10:e skogiskull föds vecka 44
Svar på tråden Bänkskiva - Komposit eller Kompakt Laminat?