• sanna88a

Ni som kör på en katt, och lämnar platsen utan att kolla efter nummer i halsbandet, vad tänker ni med?

Jag själv tycker inte att det är någon skillnad att köra på ett rådjur eller en katt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-14 15:06
    OBS, INGEN diskussionstråd huruvida katter ska vara ute eller inne! repsektera detta TACK!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 11:10
    ni som INTE kollar om katten är död, hur gör ni om det är en hund som har rymt, som ni råkar köra på? åker ni bara därifrån då också eller?? om inte, vad är då skillnaden med att köra på en katt och en hund?

• Svar på tråden Ni som kör på en katt, och lämnar platsen utan att kolla efter nummer i halsbandet, vad tänker ni med?
  • Zaria

Folk är överlag väldigt dåliga på att kolla hur djuret mår även om det gäller rådjur eller husdjur.

varit med om 2 olyckor med rådjur, i ena fallet fick jag tvinga han som körde att stanna och ringa markägaren och stanna kvar tills rådjuret blev avlivat (den låg på vägen och tittade upp)

I andra fallet åkte föraren glatt iväg och skrattade medan rådjuret hoppade in i skogen med brutna ben. kan tillägga att jag var mycket yngre då, idag hade jag nog gapat till hans stannat

• miss Majs

Om jag körde på en katt skulle jag kolla så att den verkligen var död och såna fall lägga den i vägkanten. har den halsband kollar jag ju givetvis men har den inget halsband tänker jag ju inte åka runt till alla hus honom 1 mils radie och leta efter ägaren. har du inte uppsikt över ditt eget djur, varför förväntar man sig då att vilt främande människor ska ha det åt dig?

• Zaria

miss Majs skrev 2009-10-14 10:37:25 följande:

har du inte uppsikt över ditt eget djur, varför förväntar man sig då att vilt främande människor ska ha det åt dig?
    Så känner jag också (även om jag skulle göra det bästa för katten).

Men krasst, varför är det mitt ansvar att ta ansvar över andras djur?

(har själv 2 innekatter på det sättet slipper jag vara orolig eller arg för andra människor inte letar upp mig när de kört på dem eller vara rädd för att katten ligger halvdöd i något dike och plågas ihjäl)
  • miss Majs

precis!!! ÄNTLIGEN en vettig kattägare!!!!! Gud vad jag har letat efter dig allså :D

Helt rätt har du!

• Zaria

miss Majs skrev 2009-10-14 10:47:45 följande:

precis!!! ÄNTLIGEN en vettig kattägare!!!!! Gud vad jag har letat efter dig allså :D Helt rätt har du!
    Men oj, tack, är det verkligen så få som resonerar som mig?

Som sagt jag är rädd om mina katter och vill inte riskera att de blir påkörda oavsett om den som kör på dem tar kontakt med mig eller inte, summan blir densamma vi är en familjemedlem mindre =(
  • miss Majs

Ja det är extremt få som resonerar som dig, dom flesta förväntar sig att bilförrarna ska springa omkring till varenda hus/lägenhet inom 5mils radie för att berätta att deras katt blivit påkörd, För det är förarens plikt att säga till att deras katt dött!

Jag anser det är kattägarens PLIKT att se till att katterna inte springer på vägar/skadar sig osv osv.

Jag har hundar, skulle aldrig låta dom löpa vind för våg, Jag har alltid uppsikt över dom för jag vill inte något ska hända dom.

• carro22

Mina katter var innekatter men ville så gärna komma ut!
    När vi flyttade så fick dom äntligen komma ut, och dom älskar att vara ute.

när vi hade dom som innekatter led dom ju, mina katter har inget halsband på sig för dom är så klantiga så att dom skulle fastna nånstans.

Så kom inte och säg att man inte bryr sig om sina katter bara för att dim inte har någåt halsband på sig!!!!

En av mina katter blev påkörd för 2veckor sedan, Och jag blev otroligt ledsen och är det fortfarande, men det vet man ju att det kan hända så man får ta det.

Det ända med att inte ha halsband på katterna är att man kanske inte får tillbaka katten så att man kan begrava stackarn.

• Zaria
    carro22 skrev 2009-10-14 11:09:27 följande:
    Mina katter var innekatter men ville så gärna komma ut!När vi flyttade så fick dom äntligen komma ut, och dom älskar att vara ute.när vi hade dom som innekatter led dom ju, mina katter har inget halsband på sig för dom är så klantiga så att dom skulle fastna nånstans.Så kom inte och säg att man inte bryr sig om sina katter bara för att dim inte har någåt halsband på sig!!!!En av mina katter blev påkörd för 2veckor sedan, Och jag blev otroligt ledsen och är det fortfarande, men det vet man ju att det kan hända så man får ta det.Det ända med att inte ha halsband på katterna är att man kanske inte får tillbaka katten så att man kan begrava stackarn.
    Man behöver inte ha halsband man kan chippa eller tatuera dem i örat.
    dessutom finns det halsband som katten inte skall fastna i.

Märker man inte sina katter eller släpper ut dem vind för våg där de kan bli påkörda, nej då tror jag inte barn bryr sig speciellt mycket.
  • miss Majs

Men veeeem har sagt att man inte bryr sig om katten för att den inte har halsband på sig? jag kollar ju fortfarande så den är död innan jag drar vidare. Men jag tänker inte leta upp DIG för att säga din katt är död, Eller ska jag ställa mig över katten och försöka sia fram ditt tele nr eller?

Sen har du en innekatt som alltid varit inne tror jag knappast att den lider då den inte vet om någonting annat. Men tar du en ute katt och sätter in så tror fasen den saknar det, men det är inte de denna tråd handlar om.

Självklart förstår jag att du blir ledsen när din katt blir påkörd! Men det är ju en risk DU TAR ANSVAR för varge gång du släpper ut din katt

• Zaria

miss Majs skrev 2009-10-14 11:15:14 följande:

Men veeeem har sagt att man inte bryr sig om katten för att den inte har halsband på sig? jag kollar ju fortfarande så den är död innan jag drar vidare. Men jag tänker inte leta upp DIG för att säga din katt är död, Eller ska jag ställa mig över katten och försöka sia fram ditt tele nr eller?Sen har du en innekatt som alltid varit inne tror jag knappast att den lider då den inte vet om någonting annat. Men tar du en ute katt och sätter in så tror fasen den saknar det, men det är inte de denna tråd handlar om.Självklart förstår jag att du blir ledsen när din katt blir påkörd! Men det är ju en risk DU TAR ANSVAR för varge gång du släpper ut din katt
    haha, du skulle bara veta hur ofta jag får höra hur mina innekatter lider för att de inte får gå ut vind för våg, bla här på FL...

Dock har katterna nog inte riktigt fattat själva hur de lider för de ser ohälsosamt friska och glada ut.
Svar på tråden Ni som kör på en katt, och lämnar platsen utan att kolla efter nummer i halsbandet, vad tänker ni med?