• ploten

Missnöjd med Britax Twoway - vad välja istället?

I somras köpte vi en Britax Twoway till sonen, som nu är 2 år och 4 månader. Vi är väldigt missnöjda av en rad anledningar. Det är förstås svårt att säga om det har med stolen att göra, men sedan vi började använda den har sonen blivit åksjuk. Han kräks i stort sett vid varje resa.

Det är svårt att få till någon lutning på stolen överhuvudtaget, så han sitter väldigt upprätt, vilket inte ser särskilt bekvämt ut. Enligt instruktionsboken ska vi inte använda "klacken", då han väger mer än 13 kg (och större barn ska ju sitta mer upprätt), men på bilderna ser det ut som att det ska gå att få till viss lutning ändå - men vi lyckas inte.

Dessutom "tappar" han huvudet när han somnar, dels då han sitter så upprätt, dels då det inte finns något stöd på sidorna. Vi fick tipset att köpa till en separat huvudkudde, men med den lutar ju huvudet ännu mera framåt.

Utöver detta har ju klädseln urusel kvalitet. Redan efter första resan blev tyget noppigt, och eftersom vi har behövt tvätta det ett par gånger pga alla kräkningar ser det redan otroligt slitet ut, noppigt och med trådar som hänger överallt.

När vi kom till affären var vi inställda på att köpa en Multitech, men vi blev avrådda av försäljaren pga av det låga nackstödet i bakåtvänt läge. Ni som har den, har ni upplevt det som ett problem? Är också nyfiken på Hiway - tycker kanske att den ser lite liten ut? Vår son är normallång men ganska smal, så den kanske funkar ett tag ändå?

Vad är era bästa tips utifrån de problem jag beskrivit (lutning, huvudstöd, tålig klädsel)? Vi har isofixfästen, så även en sådan stol är möjlig. Och det behöver förstås inte vara Britax.

• Svar på tråden Missnöjd med Britax Twoway - vad välja istället?
  • cicci85

Man kan köpa till en "anpassningskil", kostar 99 kr, så får man mer lutning på stolen. Den är godkänd att man klacken på sätet för större barn oxå men det rekommenderas ju att ha den nadanför. Jag har den på sätet till min 4-råing eftersom den inte får plats i bilen annars och det är ändå säkrare att montera den så än att han ska åka framåtvänd!

Isofixstolar är bara godkända till 18 kg men han är kasnke inte i närheten.

Har inte hört att multi-tech har såå lågt nackstöd, 4 -åringar kan ju åka i den utan problem iaf! Har ni provat den?
    Jag tycker oxå att hiway ser liten ut, när min 4-åring har provat den är den ju precis på gränsen att va för liten!

Jag ahr en twoway oxå men är jättenöjd, har haft den i tre år och den är inte alls noppig!

• ploten
    cicci85 skrev 2009-10-14 12:16:20 följande:
    Man kan köpa till en "anpassningskil", kostar 99 kr, så får man mer lutning på stolen. Den är godkänd att man klacken på sätet för större barn oxå men det rekommenderas ju att ha den nadanför. Jag har den på sätet till min 4-råing eftersom den inte får plats i bilen annars och det är ändå säkrare att montera den så än att han ska åka framåtvänd!

Isofixstolar är bara godkända till 18 kg men han är kasnke inte i närheten.Har inte hört att multi-tech har såå lågt nackstöd, 4 -åringar kan ju åka i den utan problem iaf! Har ni provat den?Jag tycker oxå att hiway ser liten ut, när min 4-åring har provat den är den ju precis på gränsen att va för liten!Jag ahr en twoway oxå men är jättenöjd, har haft den i tre år och den är inte alls noppig!
    Vad är det för skillnad på "anpassningskilen" och den klack som sitter på stolen?

Han väger 13-14 kg, så han skulle nog klara sig med en isofix ganska länge.

När det gäller Multitechs nackstöd var det tydligen så att det inte gick att höja lika mycket i bakåtvänt läge som i framåtvänt och att det därför kunde bli trångt. (Hade inte tänkt använda den framåtvänd.) Men vi har inte provat den - vi gick bara på försäljarens rekommendation (vilket vi ångrar nu...).

Kanske hade de bättre klädsel på tidigare års modeller? Den här är verkligen värdelös!
  • cicci85
    ploten skrev 2009-10-14 12:41:39 följande:
    Vad är det för skillnad på "anpassningskilen" och den klack som sitter på stolen?Han väger 13-14 kg, så han skulle nog klara sig med en isofix ganska länge.När det gäller Multitechs nackstöd var det tydligen så att det inte gick att höja lika mycket i bakåtvänt läge som i framåtvänt och att det därför kunde bli trångt. (Hade inte tänkt använda den framåtvänd.) Men vi har inte provat den - vi gick bara på försäljarens rekommendation (vilket vi ångrar nu...).Kanske hade de bättre klädsel på tidigare års modeller? Den här är verkligen värdelös!
    Det är en lös kloss som man lägger under i fram när man har klacken nerfälld, som det ska va för större barn. Då kan man få mer lutning på stolen. I bildtråden finns minst en stol monterad med klossen. Du hittar bildtrådarna under säkerhet. Det finns även många barn i multi-tech så kan du se hur de sitter.
  • ploten
    cicci85 skrev 2009-10-14 12:46:58 följande:
    Det är en lös kloss som man lägger under i fram när man har klacken nerfälld, som det ska va för större barn. Då kan man få mer lutning på stolen. I bildtråden finns minst en stol monterad med klossen. Du hittar bildtrådarna under säkerhet. Det finns även många barn i multi-tech så kan du se hur de sitter.
    OK, tack för tipset! Ska titta där.
  • nena07
    ploten skrev 2009-10-14 12:48:30 följande:
    OK, tack för tipset! Ska titta där.
    Akta Duoflexen då ???? Den har vi och har haft till tidigare barn ... Har även en Britax stol föregångaren till Securan ... Är nöjd med den än så länge .. Jättebra då man kan luta den i vilo läge då deska sova ... Har Akta duoflex i andra bilen ...
  • cicci85
    nena07 skrev 2009-10-14 12:53:22 följande:
    Akta Duoflexen då ???? Den har vi och har haft till tidigare barn ... Har även en Britax stol föregångaren till Securan ... Är nöjd med den än så länge .. Jättebra då man kan luta den i vilo läge då deska sova ... Har Akta duoflex i andra bilen ...
    Jag har oxå en duoflex men den är ju inte alls särskild hög i ryggen, nackstödet trycker på min 4-årings axlar, den ger sämre plats än m-t! Klädseln på vår duoflex noppade sig direkt och jag har fått hela stolen utbytt efter att en grej gick sönder... Det enda positiva med den är att man kan få riktigt bra benplats i framsätet! Jag är gasnka missnöjd med den, huvudet ramlar dessutom alltid ner när de somnar...
  • nena07
    cicci85 skrev 2009-10-14 12:57:30 följande:
    Jag har oxå en duoflex men den är ju inte alls särskild hög i ryggen, nackstödet trycker på min 4-årings axlar, den ger sämre plats än m-t! Klädseln på vår duoflex noppade sig direkt och jag har fått hela stolen utbytt efter att en grej gick sönder... Det enda positiva med den är att man kan få riktigt bra benplats i framsätet! Jag är gasnka missnöjd med den, huvudet ramlar dessutom alltid ner när de somnar...
    Ta bort nackskyddet vettja ... Det har jag ... Fyller ingen funktion om barnets huvud rasar ner eller lutar sig framåt för att titta ut ... Det sa dom på Babyproffsen åt mig iaf .... Man kan ta bort det ;)
  • Cecci78
    ploten skrev 2009-10-14 12:41:39 följande:
    Vad är det för skillnad på "anpassningskilen" och den klack som sitter på stolen?Han väger 13-14 kg, så han skulle nog klara sig med en isofix ganska länge.När det gäller Multitechs nackstöd var det tydligen så att det inte gick att höja lika mycket i bakåtvänt läge som i framåtvänt och att det därför kunde bli trångt. (Hade inte tänkt använda den framåtvänd.) Men vi har inte provat den - vi gick bara på försäljarens rekommendation (vilket vi ångrar nu...).Kanske hade de bättre klädsel på tidigare års modeller? Den här är verkligen värdelös!
    Jag har bild på den i mitt galleri. Vi har den för att den inte lutade mot instrumentbrädan utan den.
  • thecarseatlady

Oj, vad synd att ni är så missnöjda med Two-wayn... :o(

Om jag var du skulle jag först pröva att montera stolen i viloläge, med klacken på sätet, och se ifall pojken trivs/sover bättre då. För det är inte farligt att montera stolen så även fast barnet väger mer är 13kg, barnet har ändå ett bra skydd i en krock. Men oftast så går det ju inte att montera stolen så hur länge som helst, för benutrymmet blir ju väldigt litet. Åtminstone i baksätet.

När man monterar Two-wayn i ett vanligt baksäte så är det nog ganska svårt(omöjligt?) att få till en bra lutning när man monterar stolen med klacken nere. Vi har stor bil, men Two-wayn blir ändå väldigt rak när vi monterar den i baksätet så att även alla andra ska få plats. Därför är jag nog helt säker på att anpassningskilen inte skulle gå att använda där. När man monterar stolen i framsätet och lutar den mot instrumentpanelen är det en helt annan sak. Då kan man få en bra lutning även fast klacken är nere(och säkert få in anpassningskilen också). Men tyvärr så kan ju inte alla använda framsätet...

Jag har nyligen köpt en nackkudde från Britax som även passar till Two-wayn. Den verkar väldigt bra då den är platt baktill, men vi har inte hunnit testa den när sonen sover än...

Annars så blev ni nog lurade av försäljaren... Multi-tech har väldigt hög rygg, så barnen ska nog bli ordentligt långa innan nackstödet tar emot. Jag har ännu inte hört om något barn som har vuxit ur den bakåtvänd innan 5-års ålder, de flesta kan nog t.o.m. ha den längre än så.

Du har rätt i att Hi-wayn är mindre än både Two-wayn och Multi-techen. Men har man ett normalstort barn så ska nog även den räcka till minst 4års ålder.

Svar på tråden Missnöjd med Britax Twoway - vad välja istället?