• Ramallah

Mössa under cykelhjälmen

Letar efter en bra och vindtät mössa som går att ha under cykelhjälmen. Sonen är två år och vi har bara hittat "cykelhjälmsmössor" i One-size i affärerna. De är för stora för honom.

Tanken är att han bara ska ha denna mössa då vi cyklar med honom till dagis (ca 5 minuter). Vi vill inte köpa en större hjälm för att kunna ha en ordentligt och tjock vintermössa under. Tror inte att det är att föredra.

Vore tacksam för tips om vilka mössor som är bra och var jag kan få tag i dem.

/ramallah

• Svar på tråden Mössa under cykelhjälmen
  • Älsko

vi har en vanlig ganska tjock fleece mössa under hjälmen funkar kanon då man kan spänna hjälmens huvudomfång så den sitter perfekt då hon har tjockare mössa på sig nu.

• lövet

www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetails.aspx&productidentifier=60014777&colorid=2504596&sectionid=clothes&subsectionid=ENOVA_GLOVES_HATS
    POP har en hjälmössa som är himla smidig och vindtätt - fungerar bra under cykelhjälm. Kallas "hälmmössa baby" men finns ju även i större storlekar.
    Vill man ha något annu smidigare så rekommenderar jag en buff - fatastikt användbara. Numera finns dom men windstopper oxå
    www.addnature.com/dept.asp

Tcker inte alltid att det måste vara vindstopper under hjälmen - en vanlig buff duger bra eftersom den sluter tätt överallt. Det finns många fina barnbuffar www.addnature.com/dept.asp

• Ramallah

Vi har använt en "höstmössa" nu och redan den är lite för tjock för att det ska funka med hjälmen. Kanske måste vi köpa en vinterhjälm åt honom (den kan han ju ha även när han blir äldre).

Tackar för tipsen. Den på Polarn o Pyret verkar okej. Har själv en buff som jag använder sen 15 år tillbaka, håller med om att den är användbar. Men barnbuffarna verkar vara från 6 år och uppåt. Vet att en del cykelaffärer har mössor också men de som vi varit i har inte haft några för småbarn.

• Mylla

Mina barn har huvor, såna som går ner över halsen och ett runt hål för ansiktet. Tycker dom är bra för de är minst knöliga på huvudet och de har tyg över hakan. Har man inget mellan hakan och spännet kan det bli ganska kallt om hakan.

• Ramallah
    Mylla skrev 2009-10-14 17:15:19 följande:
    Mina barn har huvor, såna som går ner över halsen och ett runt hål för ansiktet. Tycker dom är bra för de är minst knöliga på huvudet och de har tyg över hakan. Har man inget mellan hakan och spännet kan det bli ganska kallt om hakan.
    Vi har också funderat lite på sådana men har inte hittat i de butiker vi varit. Tips på var vi kan köpa dem?
  • Örnie

Har köpt på yako-o. De levererar visst även till Sverige, men det kanske inte lönar sig för en liten mössa. Och när jag beställde var just cykelhjälmsmössorna ständigt utsålda. Men nu har vi två. De är jättebra.

• JWM

vanliga mössor utan toffs använder vi
    spännet/skruven i nacken går ju att justera så det är bara att skruva lite så passar hjälmen med mössa också!

Svar på tråden Mössa under cykelhjälmen