Jakt och barn?
Jag skulle vilja ha andras syn på mitt lilla "problem".
Jag och min sambo försöker skaffa barn nu, och då blir det lätt att man tänker framåt, hur man ska uppfostra sitt barn och liknande. Vi är överrens om i princip allt, förutom en liten detalj..
Min sambos största intresse här i livet är jakt och vapen. När han inte jagar så sitter han hemma och laddar sina skott, surfar om vapen och jaktsaker etc. etc. När vi är hos hans föräldrar så blir det alltid 90% jaktsnack med hans pappa och bror, det är väl i princip det enda intresset som männen i familjen har gemensamt.
Jag har alltid tyckt det är roligt att han har ett intresse som han delar med sina familjemedlemmar, och vi kvinnor trivs med att sitta inne och snacka skit när de är iväg. Nu är det lätt att tro att allt handlar om att döda, men de har väldigt bra jaktmoral och skjuter inte för att det ska vara så. De är nöjda med att få vara ute i naturen och spana.
Men, nu åter till själva dilemmat. Jag gillar inte vapen, jag tycker inte vapen är ok. Vapen dödar, man har vapen för att skada. Det är inget jag vill att mina barn ska ha att göra med. Barn och vapen hör inte ihop. Men hur ska man "skydda" sitt barn från detta när det är mitt sambos stora intresse? Hur ska jag kunna säga att vapen är fel när vi har 5 st hemma?
För 3 år sen såg jag för första gången i mitt liv ett stort dött djur(rådjur) som min kille har dödat. Jag tyckte det var hemskt. Hur ska jag kunna skydda mitt barn från att se sådana hemskheter när det är en så stor del av vårt liv? Min sambo vill ju såklart uppfostra sin son(om vi får en) i samma anda som han blivit uppfostrad i. Att blir jägare..
Nu säger jag inte att mitt barn absolut inte får bli jägare, men jag tycker inte man ska behöva utsättas för sådana saker, att vänja sig vid det när man är så liten. Jag är ju "vuxen" och tycker det är riktigt jobbigt..
Någon som har en liten tanke, idé?