• jeeri74

skelningsoperation

Min femåriga dotter kommer om ett par månader operera sin skelning. Jag har ännu inte fått så mycket information mer än att det sker under narkos, och i den ytterst lilla informationsbroschyr vi fick stod det att man blir sjukskriven en vecka.

Någon som har erfarenheter från sitt barn? Hur mår de efteråt, behöver de vara hemma en vecka, hur lång tid tar det -vet att det är över dagen man är på sjukhuset (Huddinge i vårt fall), är man som förälder med till hon sövs.
    Och hur ska jag förbereda henne? Hon är en försiktig tjej men jätteduktig när de väl gäller, men kan tänka mig att detta kommer vara jobbigt för henne med sövning osv.

• Svar på tråden skelningsoperation
  • Mother of 5

Jag är skelopererad, men jag var nog 15 när jag opererades.

Jag hade ont när jag skulle titta åt höger om jag gjorde det "med ögat" ist för att vrida hela huvudet. Låter konstigt, men du förstår nog vad jag menar.

Annars var det i princip ingen smärta efter op.

Häftiga rörelser kunde iofs göra att det värkte lite, så förs hålla henne någorlunda lugn första dagarna.

PS. Om hon av ngn anl inte kan anv det "sjuka" ögat ordentl efter op, så får ni vara förberedda på att skeln med tiden återkommer mer och mer för varje år.DS

Något mer du undrar?
    Hör av dig isf.
    // Therese.

• Glassplitter

Min dotter var 4 år när hon opererades för skelning. Hon skelade lika mycket på bägge ögonen så hon opererade bägge samtidigt....i hennes fall var dom inne i 4 muskler på ena och 3 i det andra och antingen släppte eller stramade upp musklerna...ögat sitter ju fast med 6 muskler, 3 på varje sida...resultatet blev jättebra...innan operationen hade hon 65% skelning och efter 12 % så det blev lyckat! Man kan fortfarande se att hon skelar lite men det har inte blivit mer så det kommer nog att hålla sig så , hon är ju 12 år nu!

Hon hade inte så faligt ont efteråt, det såg ju bara inte så trevligt ut, ganska rött och lite blodigt men det gick över ganska snabbt och jag tror inte hon hade så ont av det....
    Innan hon skulle operaras sa jag bara som det var, att hon skulle sova hos doktorn och dom skulle "fixa" hennes ögon, kanske ha lite ont efteråt men att det skulle gå över, jag gjorde inte en så stor affär av det......

Lycka till!!!

• jeeri74

Tack för era svar.

Ska inte heller göra för stor affär av det, ska försöka undvika att prata om det till det nästan är dags. Men hon var ju med när vi har pratat med ögonläkaren om det häromdagen, så jag vet inte om jag bör ta upp det ändå -utifall det är något hon tänker på. Men jag vet inte om hon ens vet vad en operation är. Kommer säkert gå jättebra, kruxet är att tala om för henne varför hon ska opereras när jag tror att hon knappt är medveten om att hon skelar.

Några fler som har erfarenheter?

• Scruffy

Fråga till rotzy och jeeri, innan era barn opererades för skelningen, har dem behandlas med lapp och/eller glasögon?
    Har dem någon annan synnedsättning är skelning. Vi ska till ortoptisten på torsdag men min dotter kan inte fokusera med höger öga när hon har vänstra förtäckt. Detta upptäckte vi på 4-års kollen. Annars ser man inte alls på henne att hon skulle skela.

• jeeri74

Scruffy, min dotter har glasögon sen ca 2,5 år, hon är långsynt, dvs ser sämre på nära håll (vilket vi inte kunde förstå då hon alltid har sett detaljer i böcker/tidningar osv).
    Hon har samma synnedsättning på bägge ögon och skelar med bägge. Dock mer med det ögat som ska opereras. Hon har haft lapp under en period, 1-2 timmar per dag men behöver inte det längre då synen inte har förändrats (eller.. den har förändrats lika på bägge ögon).

• AnniPanni
    Scruffy skrev 2009-11-13 14:21:23 följande:
    Fråga till rotzy och jeeri, innan era barn opererades för skelningen, har dem behandlas med lapp och/eller glasögon?Har dem någon annan synnedsättning är skelning. Vi ska till ortoptisten på torsdag men min dotter kan inte fokusera med höger öga när hon har vänstra förtäckt. Detta upptäckte vi på 4-års kollen. Annars ser man inte alls på henne att hon skulle skela.
    Det är ganska vanligt att det blir så Att man liksom tappar lite av kontrollen över det enda ögat men att det egentligen bara syns när man slappnar av helt/har lapp för andra ögat.

Jag opererades själv som 5åring, är idag 33 och skelar tyvärr ingen sen ett par år tillbaka men det är just denna "viloskelning". Jag känner ofta att högra ögat glider iväg när jag tittar på tex tv dvs att jag bara koncentrerar mig och "tittar" med ena ögat.
    Lapp o/eller glasögon brukar ju vara de första alternativen med barn, vuxna måste man operera.
Svar på tråden skelningsoperation