Har haft otroligt smärtsam och plågsam halsbränna nästan hela graviditeten och mina tips är följande:
-Nötter och annan mat och sånt som kan hjälpa (man hör ofta om mjölk, bananer m.m.) hjälper oftast i MILDA fall, men inte när besvären är återkommande och smärtsamma.
- Jag testade Novalucol, hjälpte en period, men till slut hade inte det heller någon effekt.
- Testade sen Gaviscon efter måltid och innan jag somnade i kombination med Novalucol (på inrådan av BM som sade att man behöver både syraneutraliserande Novalucol och Gaviscon som lägger sig som ett lock).
Funkade ett tag.
- Sen kom allt tillbaka igen och då körde jag på Losec Mups. Funkar bra! Framförallt om jag märker att jag är i en jobbig halsbränne-period, då kör jag i förebyggande syfte och kombinerar ibland med Gaviscon.
Min halsbränna har inte bara varit så att det bränner i halsen och kommer upp syra, utan mest som en enorm smärta i bröstkorgen, bak i ryggen, upp i axlar och armar (påminner om hjärtinfarkt säger många, akuten får tydligen in många fall där folk tror det är det de drabbats av).
Kan även vara skönt att stå på alla fyra en stund med rak rygg och blicken mellan händerna. Eller gå runt och stå upp!