• LivetsUnderbaraStunder

Ngn som har tips emot halsbränna och sura uppstötningar?

Åå snälla är det ngn som har tips hur man lindrar halsbränna och sura uppstötningar? Är i v 33 nu och det är olidligt nu, speciellt på nätterna. Så jag kan inte sova för att det gör så ont. Jag har rennie tabletter men inte ens dom hjälper länge :SSSSS
    Tack på förhand!=)

• Svar på tråden Ngn som har tips emot halsbränna och sura uppstötningar?
  • saltflingan

Fick tipset av en tjej på vattengympan att cashewnötter var grymt effektivt, iaf för henne. Mycket bättre än några mediciner. En annan av tjejerna sa att mandlar hjälpte henne. Nötter har man vanligtvis hemma så det kan vara värt att testa.

• LivetsUnderbaraStunder

tack tjejer!=)

• katt tass

Nötter kan funka men just vid graviditet har jag blivit mest hjälpt av flytande Gaviscon som lägger sig som ett lock i magsäcken så magsaften har svårare att komma upp.. Finns på apoteket.

• Sara Göteborg

Novalucol från Apoteket! Hjälpte mig iaf.

• Acelise

Har haft otroligt smärtsam och plågsam halsbränna nästan hela graviditeten och mina tips är följande:

-Nötter och annan mat och sånt som kan hjälpa (man hör ofta om mjölk, bananer m.m.) hjälper oftast i MILDA fall, men inte när besvären är återkommande och smärtsamma.

- Jag testade Novalucol, hjälpte en period, men till slut hade inte det heller någon effekt.

- Testade sen Gaviscon efter måltid och innan jag somnade i kombination med Novalucol (på inrådan av BM som sade att man behöver både syraneutraliserande Novalucol och Gaviscon som lägger sig som ett lock).
    Funkade ett tag.

- Sen kom allt tillbaka igen och då körde jag på Losec Mups. Funkar bra! Framförallt om jag märker att jag är i en jobbig halsbränne-period, då kör jag i förebyggande syfte och kombinerar ibland med Gaviscon.

Min halsbränna har inte bara varit så att det bränner i halsen och kommer upp syra, utan mest som en enorm smärta i bröstkorgen, bak i ryggen, upp i axlar och armar (påminner om hjärtinfarkt säger många, akuten får tydligen in många fall där folk tror det är det de drabbats av).

Kan även vara skönt att stå på alla fyra en stund med rak rygg och blicken mellan händerna. Eller gå runt och stå upp!

• pangis

Bikarbonat en tesked med ett glas vatten. Hjälper länge. Losec får man inte äta när man är gravid.

• Acelise
    pangis skrev 2009-10-14 18:20:04 följande:
    Bikarbonat en tesked med ett glas vatten. Hjälper länge. Losec får man inte äta när man är gravid.
    Losec Mups är godkänt för användning vid graviditet. Enligt FASS, står också på bipackssedeln...
  • lovelylocks

Klunka filmjölk lindrar för mig!

• bilddagboken

jag vet inte om jag är gravid än har molvärkar och spyr och halsbränna men min mens har inte kommit på snart två veckor .. nån som kan hjälpa mig? tacksam för svar=)

• mogirl

samarin brukar hjälpa för min del...

• Acelise
    bilddagboken skrev 2009-10-15 21:32:07 följande:
    jag vet inte om jag är gravid än har molvärkar och spyr och halsbränna men min mens har inte kommit på snart två veckor .. nån som kan hjälpa mig? tacksam för svar=)
    Gå till apoteket, köp ett grav.test, kissa på sticken och sen vet du! :)
  • thenalle

Något som också är bra är citron vatten. det hjälper till att återställa ph balansen i magsyran + att om du sover på höger sida när du ska lägga dig så tränger inte syran upp på natten. prova och se vad du tycker

• Acelise
    thenalle skrev 2009-10-16 09:24:26 följande:
    Något som också är bra är citron vatten. det hjälper till att återställa ph balansen i magsyran + att om du sover på höger sida när du ska lägga dig så tränger inte syran upp på natten. prova och se vad du tycker
    Menar du inte vänster..?!
    Om jag ligger på höger kommer allt upp på en gång och jag får jätteont, vänster funkar däremot bättre enligt BM och är dessutom bättre för blodcirkulationen...
  • LivetsUnderbaraStunder

Hej alla ni som har svarat. TACK!
    Filmjölken funkade ganska bra igår kväll faktiskt och idag har jag köpt losec på apoteket. Väntar med spänning på att min halsbränna ska dyka upp så jag får prova losecen;P

Svar på tråden Ngn som har tips emot halsbränna och sura uppstötningar?