• sanna88a

potatismos av fast potatis?

blir det bra?

• Svar på tråden potatismos av fast potatis?
  • LittleRedRidinHood

ja, det går alldeles utmärkt.

• hysteria

Den behöver koka lite längre men jag tycker att det till och med blir godare.

• carola1977

Jag köper enbart fast potatis och brukar göra eget mos med den och det är inga problem. Delar den i mindre bitar innan jag kokar den.

• Pyttismamman

Jag håller med föregående om att det blir jättegott med fast potatis.
    Hur det blir när man vispar den vet jag dock inte, eftersom jag alltid bara använder potatisstöten och ser rör runt med en slev. Kanske blir det klistrigt och kompakt om man vispar med elvisp?

• sanna88a
    Pyttismamman skrev 2009-10-14 19:20:38 följande:
    Jag håller med föregående om att det blir jättegott med fast potatis. Hur det blir när man vispar den vet jag dock inte, eftersom jag alltid bara använder potatisstöten och ser rör runt med en slev. Kanske blir det klistrigt och kompakt om man vispar med elvisp?
    kanske att jag skulle testa det med? för våran elvisp är slut. den börjar skrika efter ett tag, det är drygt :(
    men du gör som vanligt med mjölk + salt & peppar i, och ev. en margarinklick?
  • LittleRedRidinHood
    sanna88a skrev 2009-10-14 19:36:51 följande:
    kanske att jag skulle testa det med? för våran elvisp är slut. den börjar skrika efter ett tag, det är drygt :( men du gör som vanligt med mjölk + salt & peppar i, och ev. en margarinklick?
    Det funkar väldigt bra att köra med elvisp men om du vill testa att köra med potatisstamp istället så är det bara att göra som vanligt.
  • MaNiMi

tycker mos på mjölig potatis är vidrigt så vi kör alltid med fast här.
    Bästa moset enl mig blir på färskpotatis (andra som gillar mer löst å fluffigt mos förfasar sig )
    vi äter mest mos till fiskgratäng och när det blir lite segt och med knaprig yta är det jättegott.

• Pyttismamman

sanna88a: Japp, jag mosar potatisen, i med en smörklick och lite mjölk, och sen kryddor. Rör om tills allt är blandat. Jag gillar när dte är lite potatisbitar i så jag brukar inte mosa så jättenoga.

• Izzen

Jag gör alltid med fast potatis. Delar i mindre bitar innan jag kokar.
    Häller i grädde, klickar av smör, svartpeppar och salt.
    Kör sedan med elvispen och fyller på med lite mer grädde/mjölk och smör.

Blir ljuvligt gott!! Lite färsk persilja på toppen oxå...

Svar på tråden potatismos av fast potatis?