• marängsuisse

HUR skölja med mineralvatten mot svamp?

har en 2 månaders som har början till svamp i munnen. på bvc sa dom att jag skulle skölja med mineralvatten. jag gick glatt och köpte en flaska, kom hem och insåg att jag inte har en aning om hur man gör! jag tog lite på fingret efter att jag tvättat händerna, och gnuggade lite, men det känns inte som att jag gjort rättdet var ju inte att skölja liksom.

tips emottages tacksamt!

• Svar på tråden HUR skölja med mineralvatten mot svamp?
  • TuBailar

doppa en liten bebis tandborste i mineralvattnet och försök borsta på tungan, en tops eller snibben på en handduk kan också funka.

• Ejin

ta en tops o doppa... gnugga på tungan... har han napp kan du doppa den också... var noga med att koka flasknappar och nappar jätte ofta...jag kokade efter varje användning tills det var över...
    Min tjej hade toooooockt lager med svamp.. dö äckligt...

• Bananskal

vi tog en bomullstops och doppade i vattnet för att sedan "pensla" på hennes tunga.
    sen skulle jag även ta på mina bröstvårtor innan eller efter hon ammats.

• parvati

Men visst är det vichyvatten man ska använda mot torsk? och inte vanligt mineralvatten? Det är bikarbonatetet som tar bort torsken. Bikarbonat och vatten fiungerar också.

• Joje

För det första så funkar det bara om det är bikarbonat i, alltså riktigt vichyvatten. Du kan använda en tops och badda tungan med, du kan även ge en tsk så att det sköljer över tungan. Om du ammar ska du även badda bröstvårtorna och barnets napp om den använder det.

Jag tyckte inte att vichyvattnet funkade så bra... Jag blandade eget bikarbonatvatten, 1dl kokt vatten och ha i 1 krm bikarbonat (finns bland kryddorna). Låt svalna i kylen.

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Ejin
    parvati skrev 2009-10-14 21:15:14 följande:
    Men visst är det vichyvatten man ska använda mot torsk? och inte vanligt mineralvatten? Det är bikarbonatetet som tar bort torsken. Bikarbonat och vatten fiungerar också.
    vichy ska de va,,,

men man måste ju pensla ofta om de ska hjälpa... vid varje blöjbyte penslade jag,,, o doppade nappen där imellan för att de skulle ge sej,..
  • marängsuisse

jag hade vichyvatten. tack för alla tips! ska genast börja skölja fler gånger, men faaasen vilket jobb! får hoppas det snabbt går över. jag är noga med nappen, kokas varje kväll. får börja skölja bröstvårtorna innan amning också.

• marängsuisse

en annan sak, vad gö man om det inte försvinner, eller jag vet att man kan få svampdödande medel, men är svamp farligt, vad kan hända?

• Spinnelin

Jag gnuggar tungan med bikarbonatlösning( enl receptet ovanJohanna V 81) och kokar napp EN gång per dag. Brösten har jag inte behandlat mer än vanlig daglig dusch. Denna rutin håller torsken borta för vår del, slutar jag några dagar kommer den tillbaka.

• parvati
    marängsuisse skrev 2009-10-14 21:30:52 följande:
    en annan sak, vad gö man om det inte försvinner, eller jag vet att man kan få svampdödande medel, men är svamp farligt, vad kan hända?
    Torsk är ofarligt, har aldig läst eller hört något annat. Det är som du ser av svaren väldigt vanligt att barn har det som små. Bada med tops och tvätta bröstvårtona med bikarbonatlösning så kommer det att gå över. Annrs får du kontakta BVC igen
Svar på tråden HUR skölja med mineralvatten mot svamp?