• Linur

Att föda med dyktekniken!

Här fortsätter tråden om att föda med dyktekniken - ett naturligt sätt att föda barn utan rädsla och smärta!

Bessie skrev 2009-07-19 21:10:50 följande:
    [citat]
    Håller om bäst på att förbereda mig mentalt inför min tredje förlossning, och är grymt nyfiken på den sk "dyktekniken", dvs att "dyka ner i värken" och inte på något sätt försöka andas bort den eller på annat sätt rikta fokus på annat, utan att fullständigt gå in i värken och låta den göra sitt jobb.Finns det någon här som faktiskt lyckats? Det låter ju fantastiskt om det faktiskt kan fungera, men HUR gör man rent konkret?
    [/citat]

Det visade sig vara många här på FL som har upplevt hur fantastiskt det kan vara att föda barn, tack vare dyktekniken!
    Ni som vill prova - vilka frågor, funderingar och tankar har ni?!
    Ni som provat - berätta hur man gör, hur det var, hur det känns!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-14 21:40
    Här är den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45703627.html

• Svar på tråden Att föda med dyktekniken!
  • Linur

Heureka, du verkar vara på helt rätt väg!
    För att lägga ner några fler "verktyg i din låda" så kan det underlätta:
    - att slappna av i käkarna
    - att slappna av i axlarna
    - att bli medveten om kroppen nedanför barnet (benen, fötterna!)
    - att lära din parter stötta dig när du dyker

och kanske dricka en kopp te, ta en höstpromenad, ge sin älskade en kram och njuta av att du bär ert barn inom dig!

• peggyL

Vad roligt att se att fler vet om vad dyktekniken är för något :)
    Jag använde mig av den när jag födde mitt andra barn för 8,5 år sedan efter att själv ha läst in mig på den. Det blev en snabb förlossning och jag hann bara var på förlossningen i runt 30 minuter (värkar i sammanlagt två timmar), så särskilt länge använde jag inte DT.

Nu läser jag till barnmorska och har tänkt använda detta på de mammor som vill under deras förlossningar.

Jag ska följa tråden med intresse!

• Linur

Var roligt att du som barnmorska kan dela med dig av dyktekniken! Annars så är vi ju några som haft turen att träffa på Cayenne, men annars verkar den inte vara så spridd. Har den nämnts på BM-utbildningen? *nyfiken*

I förra tråden finns mycket att läsa!

• Dakota

Skönt att du fixade en ny tråd Linur!
    Jag har läst allt som har skrivits i den gamla tråden och hoppas att jag kan använda det när det blir dax för mig.
    Är det någon som har fött på SÖS och träffat en BM där som vet hur dyktekniken fungerar?

Lycka ~♥~ BF100126 ~♥~
  • peggyL
    Linur skrev 2009-10-14 23:16:56 följande:
    Var roligt att du som barnmorska kan dela med dig av dyktekniken! Annars så är vi ju några som haft turen att träffa på Cayenne, men annars verkar den inte vara så spridd. Har den nämnts på BM-utbildningen? *nyfiken* I förra tråden finns mycket att läsa!
    Ja, jag vet vem Cayenne är. Jag är också medlem på Barnmorska.net och har läst om henne både där och vet vem hon är från andra ställen.

Jag har tagit upp dykmetoden själv på våra föreläsningar som handlat om avslappningsövningar, men inga av mina lärare vet vad detta är. Men de var absolut inte skeptiska till det när jag berättade. Däremot tycker nog många av mina kurskamrater att jag är lite "flummig". De gillar mer medicinsk smärtlindring.
  • Linur

Förstår precis vad du menar med att folk tycker att man är lite flummig, Peggy! Det är nog väldigt lätt inom medicinska yrken att man gärna fokuserar på det som är ens specialité och är lätt att göra studier om. Men grejjen är att det är så oändlig skillnad på hur man tar smärtan om man är lugn, fokuserad och avslappnad eller om man är rädd och bara vill bort! Jag har provat båda och det är verkligen som att jämföra att någon sticker knivar i en (när man är rädd) och att få orgasm (när man är lugn och låter kroppens endorfiner och allt vad det nu heter hjälpa en att föda)!
    Och vad gör man för att bli lugn och trygg? Ja, jag har i alla fall inte hittat någon sådan medicin på apoteket, utan det är ju verkligen att få stöd och hjälp av de runt omkring sig, vara i en lugn omgivning och sedan förbereda sig mentalt och ha lite verktyg för att slappna av när det behövs!

Flummig eller inte - jag är i alla fall oändligt glad att jag fick uppleva en fantastisk förlossning där jag hela tiden var närvarande och det gick helt enligt naturens plan. För att inte tala om vilken enorm styrka det var för mig och min man att vi gjort detta tillsammans - klarar vi detta klarar vi allt!

Dakota - har ingen aning om hur det är på SÖS. Kan man ringa och fråga kanske?!

• Trillian80

Men om man börjar träna redan vid förvärkarna, och man inte får till det - ska man då börja med en ev TENS-apparat? För om man ska använda sig av tens, så ska man ju göra det redan hemma (helst).
    Känns misslyckat att börja med tens mitt under förlossningen för att man helt plötsligt har jättesvårt att slappna av.

Känns som att det är antingen eller, lite grann.. ?

Sen under själva krystandet, så ska man upp och röra på sig (om man nu föredrar upprätt position)?

• Linur

Jag tror inte alls att man behöver ge upp även om man "inte får till det" på förvärkarna. Det är så mycket som spelar in, när man verkligen ska föda får man förutom ett ordentligt hormonpåslag också ett helt annat fokus som inte alls liknar när man försöker träna! Ibland kan man ju till och med känna sig lite fånig när man tränar på att slappna av. Det gör man inte när man ska föda barn! Det finns liksom inte plats för det.

Så jag tror absolut inte att man ska bestämma sig för antingen eller efter att ha tränat på förvärkarna! De första tre dagarna av värkar (mmm... lite segt...) visste jag inte ens att dyktekniken fanns, men sen gick det superbra när jag fick prova!

TENS kan du ju prova lite innan så får du väl se om du vill ha den när det väl är dags. Om det går bra att dyka kommer du nog inte behöva/vilja ha den, men det kan ju vara en trygghet att ha provat den innan och allt sånt blir ju en liten mental förberedelse för att föda!

Hmm... vad säger ni andra om upp och röra sig under krystandet? Jag gick inte en millimeter då kan jag säga. Det fanns inte på kartan, jag vrålade och krystade för kung och fosterland på förlossningspall och i badkar. Att röra mig eller gå någonstans under krystvärkarna kändes ungefär lika aktuellt som att börja baka sockerkakor just då... Någon annan som var mer "aktiv"?

• Fru  Grön
    Trillian80 skrev 2009-10-15 18:03:02 följande:
    Sen under själva krystandet, så ska man upp och röra på sig (om man nu föredrar upprätt position)?
    Menar du att man mest är still innan då eller? Det är nämligen bra att röra på sig lite och byta ställning ofta innan krystandet, alltså under öppningsfasen. Det hjälper barnet att komma ner. Under själva värkarna kan man stanna till (var man än befinner sig) och "dyka", men lite då och då mellan värkarna byta position. Ibland har man otur och är tex på toa eller precis på väg nånstans när värken kommer, och då är det inte lika roligt som när man ligger eller sitter i en mer avslappnad position. Jag bara hatade att ha värkar på toa, det var hemskt!

Under krystandet kan man ju såklart också testa olika ställningar, men då gäller det mer att hitta en som funkar för att faktiskt få ut barnet alldeles snart, tex sitta på huk eller lyta sig fram över nånting. Visserligen kan krystandet ta en timme eller så om det är första barnet, och då måste man ju byta ställning ibland hur som helst naturligtvis.

tens har jag inte prövat, men spontant känns precis som du säger att det är lite antingen eller; hur ska man kunna slappna av ordentligt om man ligger och rattar på den mojängen liksom?
  • Trillian80

Tack för svaren =)
    Förlossningspall blir det nog för min del i slutet där också.. Bra att veta att man inte behöver (eller ska) vara helt passiv under hela förlossningsarbetet. Svårt att veta innan man fött hur fort en värk kommer och så, men det ger sig ju =)

Svar på tråden Att föda med dyktekniken!