• balinda

Barnet vill att alla kläder ska sitta perfekt!

Jag har en & åring som driver mig till vansinne! Allt måste sitta perfekt kalsonger, strumpor ja allt! Detta tar jättelång tid framför allt på morgonen då vi ska iväg. Jag väcker honom 45 min innan vi ska gå och den tiden ägnas till påklädning!

Enda sen augusti har han bara använt gummistövlar (för att tungan, kardborreknäppningen på gympaskorna inte blir perfekt!)

Detta tar jättemycket energi och man blir förbannad. För jag tror att det bara är en ide han har. För ibland går det bra med vissa strumpor men en annan gång inte!

Vinterjackan vägrar han använda eftersom den når ner på handen!

Ibland har jag lust att skicka iväg ungen i pyjamas o utan skor!

Snälla hjälp mig med vad jag kan göra för att få slut på detta, för det kvittar ju om det är vardag eller helg. Kläderna ska ändå sitta perfekt!

• Svar på tråden Barnet vill att alla kläder ska sitta perfekt!
  • Lovizas Mamma

Haha, välkommen i klubben, har ett 8-åring som är lika, går upp i hennes rum varje morgon efter hon åkt till skolan och får hänga upp halva garderoben för att hon provat allt, strumpor är värst, hon är en som ska prova strumpor innan hon köper dom.

• Juno

För det första - har haft samma helvete

För det andra - håll ut, det går över

För det tredje - kanske är det en idé har har. Men faktum är att många barn i den åldern är mycket känsliga i kroppen. Det har med deras fysika utveckling att göra. De blir plötsligt ömhårade och ingenting får sitta åt. Så även om det har blivit tillen grej så tror jag att det kommer sig av att han är känslig i kroppen just nu.
    Samtidigt är det lätt att det blir något som man kan trigga föräldrarna med för att man reagerar ju varje gång, på morgonen är tålamodet inte stort.

Min dotter har haft en period precis som du beskriver. Nu börjar det bli bättre och hon har lättare att stå ut med det som inte är perfekt. Hon kan säga "jag tycker inte om när strumpan är då där, men jag gnäller inte".

Välj tillsammans ut kläder som han kan acceptera, som du vet att han gilla. Undvik sådant som sitter åt. Nu kan han väl snart ha vinterstövlar, utan knäppning då

Låt honom sköta påklädningen själv och hålla på att trixa så mycket han vill. Diskutera inte med honom utan sköt ditt. Ställ en äggklocka och säg att när den ringer ska ni gå. Om han inte ha kläderna på sig då får han gå som han är.

Om han inte är klar när ni ska gå och han fortfarande gnäller och trixar packar du hans kläder och skor i en kasse och tar med honom ut. Måste ju förstås anpassas efter väder, om det snöra kan han ju inte gå ut utan skor.

Lovar att han har tagit på sig kläderna innan ni kommer in på dagis/fritids.

• balinda

Tack jag lever på hoppet, det går väl snart över. Ibland önskar man att man kunde köpa sig lite extra tålamod!

Svar på tråden Barnet vill att alla kläder ska sitta perfekt!