• Millsson

skrikande 1½ åring som ej lyssnar!

Vad ska jag göra åt min son som skriker för jämnan när han är hemma.
    spelar ingen roll vad man gör eller säger han bara skriker för att.
    men är vi borta någonstanns så är han underbar lyssnar skriker aldrig.

Ett ex är att ska man klä honom så gallskriker han detta är då innan dagis ska han äta hemma så gallskriker han tills han blir röd i ansiktet men det är inget han gör annars hos någon annan.
    kommer man hem efter dagis så är det samma veva, han bara skricker!
    vad ska jag göra åt detta??

• Svar på tråden skrikande 1½ åring som ej lyssnar!
  • mandolina

De vill gärna visa sin vilja i denna ålder och det blir mkt skrik tidvis. Vår dotter är 20 mån och skriker /fäktas/slåss ibland när hon inte vill ha kläder på sig, mat eller om hon inte får bli buren. ett himla liv och jobbigt, och hon är mkt lugnare när vi har besök el hon är på dagis...
    Utvecklingsfas antar jag. Min tjej vägrar få hjälp med kläderna, så vi har det rätt hett om öronen nu när vi ska iväg.

• Millsson

Ja jag kan också misstänka att det är en utvecklingsfas dem går igen för att typ testa föräldrarna!

Vad gör ni när eran dotter inte vill?

kan hålla med om att han är så fin och "väluppfostrad" när andra är med eler är i närheten men annars är han sjövild =(

Hoppas så att just den fasen lägger sig snart så man kan komma in i nästa med lite mer kött på benen =)

• mandolina

ja, vad gör man - jag lockar henne att göra själv, när det inte funkar efter uppmuntran...ja då måste jag ju tvinga. Inte lätt eller kul, men jag hoppas att fasen går över och att hon blir fullfjädrad i olika förmågor istället.
    Hon är läraktig & envis, med mkt temperament! Huh, vad det är intensivt ibland. eller hur? =)

• Millsson

Ja det har jag oxå testat bara det att det funkar ju inte :'(

då kan din dotter bilda klubb med min son för han är precis lika dan men alltid finns det underbara stunder då dem ger än fina leenden och djupa skratt och det är det man får ha i huvudet när dem väl sätter igång =)

• Wolfclaw

Vi har lärt våran (nu fem men han hade ju också en skrik-period) att skrik ger inget resultat, att be snällt ger resultat. Till slut var dett ytterst lite protester och idag är det inga problem alls.

Jag hade som regel att inte hetsa upp mig och bli stressad utan låta honom ha sina utbrott och sen förklara lugnt att när han skrikit färdigt så skall overallen (eller vad det nu var) på i alla fall. Det blir bra mycket bättre effekt du än att själv gapa och skrika.

Låt de ha sina känslor, men visa också att det hjälper inte att skrika.

• Millsson

Det har jag redan försökt med=(
    Han har tyvärr en vilja av stål, skriker han så skriiker han tyvärr även om jag sedan förklarar att det inte går hem hos mig...
    Men jag skall absolut försöka med det igen och se om det biter bättre nu.

har testat att bara vara tys och titta på honom och det verkar fungera i 9 fall av 10 =)

alltid så ska dem få visa sina känslor annars så blir det bara fel i slutändan och dem kommer gå in i sig själva och det är absolut inget jag strävar efter.

Tack för tipsen.

• 3tjejer

En tanke bara, 1,5 år är ju väldigt liten än så länge. Ingen idé att ha för höga förväntningar på vad som ska funka. Det är nog en ganska frustrerande ålder eftersom många barn vill mycket och förstår språk ganska bra men kan inte uttrycka sig så attt de vuxna förstår.

Tips som du får kanske inte funkar denna veckan utan på lång sikt. Inte mycket till hjälp just nu men kan ändå vara tankvärt.

• Millsson

Visst är åldern liten men han är äldre i sinnet tro mig =)
    Han kan för mycket och är för smart för sitt eget bästa ibland.
    Men jag skall absolut ta det i beaktning tackar för tipsen!

• Girlinthecity

Han är ju bara 1,5 år. Att skrika är ett sätt att uttrycka sina känslor, då han inte kan göra det på något annat sätt för tillfället. Att förklara för honom att det inte hjälper att skrika hjälper ju så klart inte. Håll dig lugn och se till att inte bli högljudd själv. Låt honom skrika av sig, ge honom närhet om han vill och tillåter det, om inte precis vid själva skrikningen så kanske efteråt.

• Millsson

Som sagt så är han 1½ år ja men beter sig som 2 även om ja behandlar honom som 1½ jag har testat att låta han skrika o gråta att jag bara finns där och lyssnar på honom men det fungerar inte för det blir tyvärr bara värre =)
    men jag försöker så gott jag kan och det är det som är huvudsaken.

Svar på tråden skrikande 1½ åring som ej lyssnar!