• Månsson

Måste allt kött vara well done...

...eller räcker det med att det inte är blodigt?

• Svar på tråden Måste allt kött vara well done...
  • GosCatrin

Det finns undantag för köttet om det har varit fryst en viss tid i visst antal minusgrader..

Fick jag reda på när jag ville äta röööd rostbiff...

Jag äter blodigt kött om jag har haft det i frysen i minst 4-5 dagar och vi har minus 18-20 grader i frysen...

Men kanske bäst att fråga Bm....

Lycka till

• Blue Vapor

Fast bakterier överlever djupfrysning.......................................

• Månsson

Men hur är det med medium, tex om man går på restaurang och vill beställa oxfile?...Well done är ju bara för äckligt. Jag förstår att man bör undvika rare (blodigt), men medium ska ju bara vara rosa i mitten..är det ok?
    Svårt att veta om kött varit fryst o man går på restaurang.
    Suck...jag älskar kött, men det verkar som om man får hålla sig till pannbiff och köttbullar etc.

• öresund

Jag åt hjortfilé som var alldeles rosa häromdagen på restaurang...
    Och jag har ätit strutsfilé som också var alldeles röd/rosa. Tänkte inte ens på det!!!

• Pion75

Jag äter inte biff, oxfilé och sånt nu, som sagt, det är bara för äckligt med genomstekt!
    Känns bara meningslöst...suck! Jag har också hört något om att man kan frysa köttet innan, men jag vet inte vad som gäller så jag har hoppat över det.
    Sen, när bebisen har kommit, då jädrans....

• Rabbit

Vad jag har hört är att bakterierna sitter på ytan, inte inne i köttet. Så bara ytan är välstekt är det OK, lite rött i mitten får köttet vara utan att det är någon fara. (Gäller nötkött då, fläsk och kyckling skall ju alltid vara genomstekt!)

• Ella79

Kött kan innehålla trikiner (parasit), dessa försvinner inte förrän köttet är en viss temperatur. De försvinner (dör) inte bara för att man fryser ner det.

• Titti och mini

Köttet ska ha varit över 70 grader varmt då dör både listeria o toxoplasmos. Är köttet infekterat är det nog hela biten så tror inte man ska chansa på ngt rosa. Läs mer på www.slv.se där står allt

• Månsson

Hur ska man veta om en köttbit man steker har blivit 70 grader?

Letade på nätet och hittade detta, som förmodligen dock syftar på hur man ska tillaga kött i ugn för att få rätt färg på köttet. Kan inte garantera sanningshalten:
    forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php

54C "Rare" Nöt
    60C Rosa Lamm
    63C "Medium Rare" Lamm
    70C Nöt Medium, Fläsk "Done", Kalv "Done"
    74C "Well Done" Lamm
    76C Kycklingbröst är färdigt när köttet når den här temperaturen.
    82C "Well Done" Nöt, Anklår är färdigt.
    85C Kycklinglår är färdigt.

Stämmer detta, innebär det att man borde kunna äta nötkött som är medium vid 70 grader

• GosCatrin

Jag vet inte heller vad man ska våga och inte våga.. Men jag äter det som jag haft i frysen, (rött då)...

Men det är ju också upp till var och en vilken eller vilka källor som man läser och hör efter..

Det finns så mycket man ska och inte ska att man ibland måste sålla bort en del.
    Hur levde man förr?

Man får lita lite på sig själv med

//catrin

Svar på tråden Måste allt kött vara well done...