• Tezz3

Steka potatis

En dum fråga kanske men är det bäst att steka potatis som är kokt eller okokt?

• Svar på tråden Steka potatis
  • Ulf Harrys Farsa

kokt

rå? jättetunna skivor eller riv den och gör typ Rösti ;)

Men "standard" stekt potatis är kokt och tärnad.

• Evangeline72

Absolut lättast att steka kokt potatis. Råstekt är jag jättedålig på=)

• tinis77

Enklast och snabbast är det att steka potatis som är kokt. Råstekt tar längre tid, och fastnar lättare i stekpannan.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Bebis 5/1-10*
  • Ulf Harrys Farsa

tillägg! låt den kokta potatisen Kallna först! annars "kokar" den vidare i stekpannan och blir gröt ;)

• TeAmo

Jag älskar stekt potatis & äter det varje dag :) Jag kokar alltid upp ett lass fullt med potatis & sen kyler ner dom, det blir bara en ren sörja om man steker dom nykokta & varma. Dock har jag aldrig hört talas om att man kan steka potatis som inte är kokt? :D

• Trollet Ludenben

Råstekt är godast tycker jag. Jag tärnar den smått och steker den rått... mycket godare än kokt stekt.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Juniphé

Råstekt är ju klart godast! Men visst det tar ju lite tid... men det är det värt.

Skiva potatisen tunt (garna med en mandolin eller matberedare) och stek på låg värme i äkta smör, salta och peppra. När fin färg uppnådd lägg i ugnsform och häll på lite god buljong och kör in i ugnen tills potatisen är mjuk. Buljongen ska alltså inte överdrivas utan bara tillföra lite fuk i ugnen och dessutom ger den en god smak

Serveras med fördel till en god stek med ngn typ av gräddsås

Svar på tråden Steka potatis