• Suzanne takes you down

Inte lika mycket "trots" när pappan har vår grabb...

Jag undrar om det är någon annan som upplever liknande det jag gör. Saken är den att vår snart 1- årige grabb är stundtals väldigt bångstyrig med mig på ett sätt som han inte är med sin pappa. Vi delar föräldrarledigheten och vår grabb är således lika mycket med mig som med sin pappa. När det kommer till mat, sömn, lek osv så är det ofta så att hans tålamod tryter när han är med mig och han skall ofta "bråka" med mig till skillnad från när han är med sin pappa. Då flyter liksom allt på mycket smidigare.

Jag känner mig ofta som en kass morsa som resultat av detta vilket inte är lite slitit i längden...

Någon annan som har liknande situation som vill ge lite pepp?

• Svar på tråden Inte lika mycket "trots" när pappan har vår grabb...
  • Bibbif

Har en kompis som hade precis som du beskriver. Dom gick till barnpsykolog som bla konstaterade att pojkens band med mamman var så starka att han var tvungen att trotsa mer mot henne för att frigöra sig.

• Suzanne takes you down

Ok. Vet inte om det känns som något positivt eller som något negativt. Det är ju kanske inget man skall överanalysera men det känns ändå lite jobbigt...

• Bibbif

kankse blir tvärt om i tonåren =)
    Min dotter är så pappig så när jag säger " jag älskar dig" svarar hon " å jag älskar pappa!" Bara att leva med =)

• Suzanne takes you down
    Bibbif skrev 2009-10-15 20:23:34 följande:
    kankse blir tvärt om i tonåren =) Min dotter är så pappig så när jag säger " jag älskar dig" svarar hon " å jag älskar pappa!" Bara att leva med =)
    Man kan hoppas på det...
  • Nininis

Vår skrutt är snart tre och han har alltid varit mammig (vi var hemma med honom lika länge när han var bebis). Och när pappa tar hand om honom går saker så väldigt mycket smidigare... Mycket mer trots mot mamma... Jag har inte tyckt det varit superjobbigt så det funkar. Men känner igen mig i situationen!

• Acke

Vi har en liknande situation här...När jag beskriver hur ARG vår 15 mån kan vara när jag ska sätta honom i bilstolen eller ibland byta på honom ser min man ut som ett frågetecken. Han har ladrig upplevt det hos honom. Vi har också delat på f-ledigeten och är hemma ung lika mycket.

Men det kannog vara något "modersband" trygghet, jag vet inte. Jga tycker att det är jobbigt men det är samtidigt mest mig som han ropar på på natten/vill till när han är ledsen. Så det hänger nog ihop.

Har för mig att det var så med vår 4-åring också, så det går över. Nu trotsar han oss båda! ;)

• Charlien
    Bibbif skrev 2009-10-15 20:23:34 följande:
    kankse blir tvärt om i tonåren =)Min dotter är så pappig så när jag säger " jag älskar dig" svarar hon " å jag älskar pappa!" Bara att leva med =)
    Förlåt men jag skrattade åt din inlägg, jäkla ungar, eller hur?? Min son är likadan, han kan få riktiga älskar-pappa-anfall och kramas och kelar i flera minuter, medan jag får titta på.

TS: vi har det också så, allt går smidigare på dagis och hos pappa o krångligare hos mig.
Svar på tråden Inte lika mycket "trots" när pappan har vår grabb...