• Tessou

Vad har ni sett för tecken på att tänder är på väg?

Elias fick sin 1a tand för någon vecka sedan och nu såg jag att en till är på väg!

Han har varit gnällig och skrikig, sovit hela nätterna som vanligt men inte så länge på dagarna. Han har även varit ganska röd på kinderna.. jag har trott att det är för att jag haft stickade tröjor på mig som han ''gnidit'' sig mot då jag bär honom. Men nu sa sambon att det nog är pga tänderna och att han kanske är lite febrig, och att det är därför de är röda? Han känns lite varmare men inte febrig..

Vad har ni sett för tecken på era små? Elias är 6,5 månad.

• Svar på tråden Vad har ni sett för tecken på att tänder är på väg?
  • LAV0LINA

Svarar här istället för i vår "vanliga" tråd

Emma har ätit dåligt faktiskt hela denna vecka. I tisdags såg vi första lilla tanden, men vi ser inte till några fler. Dock syns det små små små vita prickar i hela överkäken, men ännu verkar de inte vara påväg att spricka upp i alla fall.
    Tisdag och natten till onsdag hade hon feber, men hon fick 5-månaderssprutan (en månad för sent) i tosdags så det beror ju antagligen på den gissar jag. Förra gången hon fick sprutan hade hon dock betydligt mindre feber och då bara under eftermiddagen, inte hela kvällen och natten som nu.
    Dreglar massvis gör hon, men annars har jag inte märkt några ovanligheter...

• LAV0LINA

Ja, just det ja - bajset är lite (mycket lösare) än vad det brukar vara.

• Tessou

Tack Lav0lina! Febern kan ju vara en blandning av båda sakerna.. Hoppas hon är frisk nu!!

• happy 78

min son är också röd om kinderna sen igår, supergnällig o sover så dåligt..
    tänkte att det är tänderna men jag fick absolut inte kika i munnen. Ska kolla i morgon igen.
    Han känns lite febrig oxå men har ingen feber..

• Nagoyam W

När min dotter fick sin första tand. Så tuggade hon på händerna och hon dreglade som fassen. Och när man skulle känna efter så började hon att bitta och tugga på mina fingrarna. Hon sov dåligt på nätterna kunde vakna 2-5 gånger på nätterna. Ingen feber men lite lös i magen.

• Rockenrola

här va kanske en tråd för mig ...
    min tjej 7 månader 27/10 har fått sin första tand då va de "feber" lite högre temp än vanligt och gnällig.
    ja får inte kolla elle känna i munnen på henne.
    nu är tand nummer två på väg att spricka igenom men nu e de samma "feber" och ännu värre med avföringen...
    men framför allt hon kräks konstant.. o mängder (kaskadkräkningar)
    kan kräkningarna ha med tänderna att göra?
    eller är hon kanske sjuk....

• Maggiepuh

Vi märkte inget mer än att han spottade/dräglade blodigt saliv när tanden/tänderna bröt genom.

• vallmo

hej .min son är snart 4 mån och han kliar jämt med handen på tandköttet .han blir galen om man tar bort handen och dregel överallt.Han känns varm men ingen feber och super gnällig med.,och så kräks han jämt nu,varje gång han äter tills han äter igen. hoppas det kommer några tänder snart.För det måste ju vara tänder på väg!?

• Tessou

De flesta verkar ha samma ''tecken'' så nog är det tänderna..

• LillaFlingan

här började det vid 2mån med att tugga på allt..och dreggla.. var rött o svullet i tandköttet och det buktade.. sen försvann det..
    precis vid 4mån så såg jag på onsdagskvällen att det buktade rejält och det var vitt i buktningen.. dagen därpå så sprack tanden igenom tandköttet när han tuggade som besatt på sin pappas fingrar.. och OJ va ledsen han blev!

annars var han inte kinkigare än vanligt, ingen feber, inte lös i magen.. men bajade mer ;) han dregglade dock SANSLÖSA mängder och tugg tugg tugg på ALLT!
    han fick 2 i nederkäken med 2v mellanrum..
    nu är 1.a tanden på g i överkäken.. får se när den bryter igenom..
    han dregglar helt sjukt mycket igen och tuggggggar!"

• Tessou

LillaFlingan;
    Ungefär som här då.. vi såg 1a tanden den 5:e Oktober och den 2a igår, den 15:e.

Elias kan bli jätteledsen då han äter.. undrar om det är pga tänderna?

• Zorba1980

På min tjej som blir 3 månader på söndag såg jag att den första tanden brutit igenom idag. Hon har senaste tiden dregglat som sjutton, gnagt på allt hon kommer åt och haft lite lösare avföring. Min son fick feber varje gång en tand var på gång men det fick inte tjejen denna gång iallafall.

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128 och Tilde 090718.
  • LAV0LINA
    Tessou skrev 2009-10-16 22:33:37 följande:
     Elias kan bli jätteledsen då han äter.. undrar om det är pga tänderna?
    Men precis så är Emma också!
    Hela veckan har det mestadels varit jobbigt och mycket gråt i samband med mat. Så hela denna vecka har hon ätit betydligt sämre än vanligt..
Svar på tråden Vad har ni sett för tecken på att tänder är på väg?