• Krokus78

Kan jag söka föräldrapenning i efterhand??

Vår son föddes den 19:e september och jag har ännu inte fylld i pappret med från och med vilket datum jag vill börja ta ut föräldrapenning. Nu tänkte jag dock göra det och undrar om jag kan söka föräldrapenning från och med den 19:e eller om jag endast kan ansöka från och med dagens datum??

Anmälde ansökan om föräldrapenning den 31 augusti, är det från detta datum jag kan söka föräldrapenning??

Någon som jag hjälpa en förvirrad människa??

Undrar dessutom hur det fungerar med de 10 pappadagarna. Min sambo skulle vilja börja ta ut dem från och med idag. Går det att anmäla detta till fk i morgon eller skulle han ha gjort det redan idag??

• Svar på tråden Kan jag söka föräldrapenning i efterhand??
  • Rubia

Jag tror att du kan anmäla föräldrapenning retroaktivt i och med att du har anmält föräldrapenning den 31 augusti. Men jag är inte säker - ring eller maila till FK och kolla. Om din man ringer till FK:s servicetelefon (numret står på FK:s hemsida) och anmäler idag att han vill ta ut pappadagar så kan han ta ut från och med i dag. Blanketten kommer hem efter 4-5 dagar. Jag tycker själv att FK:s internetservice med e-legitimation fungerar suveränt så det kan jag rekommendera att använda.

• nelly 1

ja du kan fylla i från det datum du vill ha ifrån dvs ända tillbaka till då han föddes.
    jag skickade in efteråt helatiden

• Carisma95

Det trodde inte jag.... Det blev ett j-a gnäll på FK när min sambo anmälde sina 10 pappadagar 2 dagar "för sent" (När vi kommit hem från BB!)

Och så här står det på FK hemsida:

"Anmälan till Försäkringskassan
    Du måste göra anmälan senast samma dag som du vill ha ersättning för. Du kan göra det direkt på webbplatsen."

• Rubia

Jo, men anmälan och begäran är två skilda saker. Först måste du anmäla att du vill ta ut t ex pappadagar. Sedan begär du ersättning för de dagar som du tar/har tagit ut pappadagar för. Det viktiga är att anmälan är gjord, begäran om ersättning kan sedan göras i efterhand (exakt hur länge man kan begära i efterhand vet jag inte, alltså hur lång period). Om din sambo hade anmält på t ex FK:s hemsida samma dag som han började ta ut pappadagar så hade de inte gnällt.

• Carisma95

Rubia:

Ok. Misstolkat av mig.

Men det är väl inte det första man gör efter förlossningen; tänker: "J-lar måste ringa FK, och rusar ut på bakgården. Man är liksom upptagen av lite annat... Tycker FK kan ha lite överseende med ett par dagar...

Svar på tråden Kan jag söka föräldrapenning i efterhand??