• FinastE2010

Kräks av järntabletter

Nu när mitt grav illamående har gått över så blir jag istället illamående och spyr av järntabletterna nifirex som jag tar 2 om dagen. Mitt järnvärde hade senast sjunkit till 105, trots att jag då åt en tablett om dagen. Äter inte dom tillsammans med kalcium som jag vet att man inte ska och försöker äta något c-vitaminrikt tillsammans istället. Men någon som har tips på något annat som man inte kräks av och som höjer järnvärdet? Och som inte magen ger upp helt av heller..

• Svar på tråden Kräks av järntabletter
  • lovelylocks

åååh jag vet jag vet ;)

Gojibär! tryck mängder av gojis :) men observera, de MÅSTE vara ekologiska.
    du kan köpa dem i välsorterad hälsokost eller här: rawfoodshop.se/

o läs lite om dem här:
    www.gojibaretc.se/gojibar/gojibar-halsa-valmaende-och-livskraft

sen äter jag (som åxå blir apdålig i magen o stenvägrar läkemedelbolagens kemiska järntabletter) Hemoplett som är ett natuligt tilskott av järn, b12 o massa annat nyttigt.

köpr dem här:
    www.bodystore.com/3/sv/artiklar/halsokost/for-henne-2/naringstillskott/hemoplett-60-tabletter

sen, ett annat tips är att klippa mängder av persilja o låta det dra i en kanna vatten under natten, slå bort persiljan o drick sedan ur kannan under dagen!

andra saker man kan (läs:bör) göra för att öka sitt järnupptag är att inte dricka mjölk men däremot massor av c-vitamin.

Good luck!

• AnnaRosen

Vilka tabletter tar du? Jag kräktes också av allt jag testade först, men Niferex funkar för mig. Eller Blutsaft. Annars håller jag med ovanstående. Lycka till!

• Sofie 82

Jag klarar inte heller några järntabletter, inte ens fexim eller vanliga brustabletter =(. Lyckades få upp järnvärdet litegrann med dubbel dos blutsaft och massvis av mörkgröna grönsaker och solrosfrön.

• FinastE2010

Tack för svaren!
    Ja jag äter ju de nifirex eller vad dom heter i kapslar. Bär får jag prova. :)

• M  och  M

Man ska ju tydligen inte ta Niferex i samband med något ätbart utan minst en timme efter man ätit. Min BM sa 4 timmar, med det klarar man ju aldrig och alla andra jag pratat med andra BM och Apoteket har sagt minst en timme. Jag äter en Niferex på kvällen innan jag lägger mig.

Annars det tips jag har är att jag dricker ett stort glas jucie utblandat med 1 rågad tsk nässelpulver och 1 rågad tsk nyponpulver (köpt på en hälsokostaffär, eller en med lite naturprodukter) varje morgon och kväll. Mitt värde låg på 105 när jag började och nu för någon vecka sedan hade det gått upp till 113, och det känns ännu bättre nu, så ska bli spännande att se vad värdet är nu nästa gång.

Svar på tråden Kräks av järntabletter