• TeZs

Post som inte kommit fram...hur gör man?

Jag har köpt en begagnad skolbok av en tjej över internet. Hon säger sig ha postat den i fredags förra veckan men jag har inte fått den. Så den kan ju ha kommit bort i posten? Hur gör man nu för att gå vidare? Och har hon någon skyldighet att betala tillbax lite av pengarna till mig eller är det kört för mig nu med dem pengarna?=( Måste ju köpa ny bok oxå, men jag tog ju inget rekomenderat eller vad det heter så antar att hon inte har någon skyldighet att betala tillbax lite av pengarna till mig även om det är posten som slarvat bort boken?=(

Sen så undrar jag en till sak. Det är ett ställe som skickat presentkort till mig, dom skickade 28:e förra månaden och nu har det visat sig att dom skickat till adressen jag bodde på för över ett år sedan!! Kommer det komma fram eller är det kört där med?

Har aldrig varit med om nåt sånt här förut o jag har köpt/sålt mycket över internet och nu är det TVÅ av mina brev på vift :(

Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden Post som inte kommit fram...hur gör man?
  • TeZs

Ingen som varit med om att nåt försvunnit i poeten och vet hur man går till väga då?=(

• mmian

Reklamera via www.posten.se eller varifrån paketet/ brevet är postat. Vad gäller ersättningsskyldighet så jag tror jag inte privatpersoner medan jag är ganska säker på att företag har skyldighet att se till att paket kommer fram (men jag kan inte bevisa att det faktiskt är så...).

• TeZs

tack! Ska kolla in på postens hemsida då, att jag inte hade tänkt på det!?=)

• jassikan

Reklamera här:
    www.posten.se/c/reklamera

och här:
    www.pts.se/pts/Templates/Page.aspx&epslanguage=SV
    beroende på vad det var för slags brev.

Är det ett skrymmande brev, över 3 cm tjockt, så be avsändaren beskriva försändelsen. Tag sedan kontakt med ditt postombud (om det är skickat med Posten) och hör med dem. Det händer tyvärr att avierna inte delas ut/förkommer på något sätt.
    Posten har sedan årsskiftet bara 14 dagars liggtid på skrymmande brev och i samband med det så valde Posten även att ta bort utskicket av ev. påminnelse om brevet inte hämtas ut. Hämtas det inte ut inom 14 dagar går det tillbaka till avsändaren.

Svar på tråden Post som inte kommit fram...hur gör man?