• Anonym (mamma21)

Tecken på gravid, mjölk urbröstvårtorna?!

Jag har haft lite avbrutet sex senaste månaden, Vi ahr slutat innan han sprutat i mig. Jag vet att man kan bli gravid utav de såklart men de är lite för tidigt för att testa så jag kan inte få något klar svar ännu men jag måste få ur mig den här frågan..

Jag va i tvättstugan här om dagen och vek tvätten och så kännde jag någon annorlunda känsla i brösten och kännde att dom va blöta, kan de vara ett tecken på en graviditet??
    kan de komma mjölk så tidigt?

• Svar på tråden Tecken på gravid, mjölk urbröstvårtorna?!
  • Anonym (mamma21)

ingen som vet? :(

• Anonym

Säkrast är att testa för ingen kan veta om du är gravid eller inte. Då alla graviditeter är olika, det som en hade som symptom har inte den andra..men jag har hört att mjölk kommer inte förään långt senare. men icke gravida kan utsöndra sekret ibland som man tror är mjölk vilket det inte är..Men ta ett test så vet du

• VårtLillaMirakel

Vill inte skrämma dig men en släkting till min sambo trodde hon var gravid när hon hade de tecken du beskriver men det visade sig vara en hjärntumör!

Hon blev helt frisk dock, men ring din läkare!

• Anonym

Nej, man får inte mjölk så tidigt i graviditeten att det t o m är för tidigt att testa sig.

Bröstvårtorna och vårtgårdarna är faktiskt slemhinna, så att dom kan kännas fuktiga är helt normalt. det är kroppens eget smörjmedel för att dom inte ska torka, och så har det en rengörande effekt.
    Man är ju fuktig på alla andra slemhinnor

Mjölk däremot produceras som sagt inte så tidigt i en graviditet.

Det finns någon typ av hormonobalans som kan leda till viss produktion av mjölk, och det finns nån cancer som kan ge mjölkliknande vätska ur brösten.

Men tidigt tecken på graviditet är det icke.

• gaffsan
    Anonym skrev 2009-10-16 00:02:05 följande:
    Säkrast är att testa för ingen kan veta om du är gravid eller inte. Då alla graviditeter är olika, det som en hade som symptom har inte den andra..men jag har hört att mjölk kommer inte förään långt senare. men icke gravida kan utsöndra sekret ibland som man tror är mjölk vilket det inte är..Men ta ett test så vet du
    Håller med, ta ett g-test .Så vet du och slipper spekulera
    hör gärna av dig om resultatet
  • Anonym

Det var mitt första graviditets tecken med mitt första barn.

När jag var i v.3 kunde jag ta försiktigt om brösvårtan och det sprutade rätt ut...
    Var helt säker på att det var något helt fel med mig =(
    Testade positivt 1 vecka senare. Min barnmorska sa att det inte var jätte vanligt men att det uppenbart förekommer.

Så testa du jag håller tummarna =)

• Anonym

Mina 2 första graviditeter kom det inge mjölk alls ur brösten men tredje graviditeten började de rinna vid v.7
    så det är helt olika.

• Anonym (mamma21)

Tack, har fortfarande inte testat ännu men mensen är sen så ja... Inget jag planerar eller vill men jag vågar nästan inte testa mig...

De där med canser, HJÄÄÄLP! haha nu är jag skrämd ordentligt, Lilla mirakel hur fick hon reda på att de va canser??
    Om jag går till en läkrae och säger att mina bröst läcker är väl inte canser de första dom testar en för?
    Kan de vara olika sorters canser eller alltid hjärntumör?

Mvh L

• listo

Att det kommer mjölk/mjölkliknande vätska ur brösten är sällan (eller aldrig) ett tecken på att man är gravid. Däremot brukar det vara ett tecken på att man har en förhöjd prolaktinhalt i kroppen (prolaktin är ett av de hormon som styr mjölkproduktionen).

Man kan ha förhöjd prolaktinhalt av flera orsaker. I de flesta fall (som jag förstått det) handlar det om en tillfällig hormonrubbning, en relativt normal variation.

I en del fall (väldigt mycket mer ovanligt) kan det vara ett tecken på prolaktinom, vilket innebär att man har en ofarlig tumör på hypofysen. Prolaktinom kan behandlas med läkemedel.

fundersam...
  • Anonym (mamma21)
    listoplisto skrev 2009-10-30 07:21:26 följande:
    Att det kommer mjölk/mjölkliknande vätska ur brösten är sällan (eller aldrig) ett tecken på att man är gravid. Däremot brukar det vara ett tecken på att man har en förhöjd prolaktinhalt i kroppen (prolaktin är ett av de hormon som styr mjölkproduktionen).Man kan ha förhöjd prolaktinhalt av flera orsaker. I de flesta fall (som jag förstått det) handlar det om en tillfällig hormonrubbning, en relativt normal variation. I en del fall (väldigt mycket mer ovanligt) kan det vara ett tecken på prolaktinom, vilket innebär att man har en ofarlig tumör på hypofysen. Prolaktinom kan behandlas med läkemedel.
    Tack för svar,

Men de här blir jag nog aldrig klok på :P
    Jag fundera på de här med om man är sken gravid då, hur blir man de?

Helt klart ska jag nog ringa en riktig läkrae på måndag som kan svara på mina frågor , men jag har sån himla läkarfobi bara
  • VårtLillaMirakel

Anonym (mamma21) skrev 2009-10-30 07:15:25 följande:

Tack, har fortfarande inte testat ännu men mensen är sen så ja... Inget jag planerar eller vill men jag vågar nästan inte testa mig...De där med canser, HJÄÄÄLP! haha nu är jag skrämd ordentligt, Lilla mirakel hur fick hon reda på att de va canser??Om jag går till en läkrae och säger att mina bröst läcker är väl inte canser de första dom testar en för?Kan de vara olika sorters canser eller alltid hjärntumör?Mvh L
    Hon gick till läkaren för att hon trodde hon var gravid, sen vet jag inte, men dom gjorde väl röntgen. Hon opererade bort den och har precis fött tvillingar
  • Anonym (...)

Men om mensen är sen är väl första steget att faktiskt göra ett gravtest innan du ringer till doktorn och undrar. =) Det kan ju faktiskt vara så enkelt och istället för att du sitter och oroar dej så är det väl ett första steg att antingen utesluta eller få reda på om du kan vara gravid till att börja med. Sagt i all välmening.

Svar på tråden Tecken på gravid, mjölk urbröstvårtorna?!