• flowerLowa

Vad för vinterskor på 1-åringarna när de börjar lära sej gå?

Har en liten fundering!
    Sonen fyller 1 år nu i vinter (januari)
    Räknar väl med att han kommer börja försöka gå när han är omkring året.

Har börjat fundera på vad man skall ha för vinterskor till honom, har tänkt vara ute i god tid och buda hem ett par från tradera - bättre begagnat.

Sålänge han sitter i vagnen har han tossor, men vad finns det för kängor/stövlar som är smidiga att ha på de små barnen när de vill börja gå?

Några speciella modeller som är bättre än andra?

Jag gillar KAVAT, men är öppen för även andra märken.
    Det ska vara ordentliga skor av bra kvalité!
    Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Vad för vinterskor på 1-åringarna när de börjar lära sej gå?
  • Pajsarn

Kavat! Absolut bästa skon till nybörjare. Vi hade en ganska låg sko som gick att öppna upp mycket, det är ju det som är svårt att få ner foten på små barn.

• flowerLowa

jag har ju snöat in lite på KAVAT måste jag erkänna...

var i en skobutik idag, men personalen hade fullt upp med massa kunder, så jag bad ej om hjälp.
    Får åka tillbaka i veckan när det är lite lugnare och be om hjälp.

Jag mätte iaf Agaton fot och fick det till 14cm... är inte det VÄLDIGT mycket för en 9 månaders?

kanske mätte fel..

det skulle väl nästan va stlk 23?? jag som tänkt 20, max 21...
    haha...
    jaja..

• Leora

Vi har alltid haft KAVAT till våra barn, de har varit perfekta.

14 cm låter väldigt mycket på en 9-månaders (hur lång är han?). Min 13-månaders har stl. 19 på sina vinterkängor (foten är 10.5-11 cm vill jag minnas).

• flowerLowa

Agaton blir 9 mån på tis
    var 72cm för en månad sen, så jag chansar på 73-74.

Finns en tabell på growingpeople.se där man kan se vad foten bör vara.

Enligt den ska hans fotmått va 11cm..

haha...

men hans pappa är både lång och har stora fötter så det är väl inte direkt otänkbart han han har stora fötter...

• Viktorsmamma

vi köpte ett par billiga på tradera, 21 kr, Win-tex tror ja de hette, sonen började gå för 1 månad sen, vid 11månader men vägrar änsålänge gå i skor, vill gå ute men ser ut som en mongolid (ursäkta uttrycket) när han försöker gå i sina kavat,stövlar eller adidas!

de där vinterskorna var skit bra, han har provat de, men är lite stora än. men de är varma stabila och bra första vintern skor.

din son kommer nog inte gå så mycket utomhus under vintern (jan-mars) nästa år. bror iofs på hur ivrig han är.

satsa på dyrare till nästa vinter tror jag på! de ska vi. istället för att köpa dyra nya nu när han knappt kommer gå ute, de ska ju mest vara för att värma foten när de sitter och kryper och går lite ute när man leker denna vinter!

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    flowerLowa skrev 2009-10-17 11:53:41 följande:
    jag har ju snöat in lite på KAVAT måste jag erkänna... var i en skobutik idag, men personalen hade fullt upp med massa kunder, så jag bad ej om hjälp. Får åka tillbaka i veckan när det är lite lugnare och be om hjälp.Jag mätte iaf Agaton fot och fick det till 14cm... är inte det VÄLDIGT mycket för en 9 månaders? kanske mätte fel..det skulle väl nästan va stlk 23?? jag som tänkt 20, max 21... haha... jaja..
    oj, måste ju bara svara på den fråga, 14 cm? lät mycket sätt hans fot mot golvet på ett papper och nån annan ritar ett sträck framför och bakom foten så får ni exakt!

min son snart året hade för 1 månad sen 10.2 cm stora fötter :O
    Viktor 26/10-08
  • puss

ecco goretx superfit är smidiga och bra. annars är vinterskor så klumpiga.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • flowerLowa

ska gå och mäta igen, var kanske jag som inte förstod deras måttsticka.. (en sändär böjd som man mäter i skor med)

låter ju verkligen mycket nu när era bara har 10-11cm..

• flowerLowa

haha, var uppe och mätte med en vanlig måttstock nu och fick det till 11-11,5cm max..
    låter ju lite mer troligt!

• Nani82

Här uppe i norrland verkar det var Kuomaskor som gäller. Står tydligen i långa rader på dagis! Men vet inte heller riktigt vad jag ska köpa för sko till vår lillfis. För så mycket gå med skor blir det nog inte. Men kanske man kan göra nåt fynd på tradera om inte annat.

• flowerLowa
    Nani82 skrev 2009-10-17 13:10:02 följande:
    Här uppe i norrland verkar det var Kuomaskor som gäller. Står tydligen i långa rader på dagis! Men vet inte heller riktigt vad jag ska köpa för sko till vår lillfis. För så mycket gå med skor blir det nog inte. Men kanske man kan göra nåt fynd på tradera om inte annat.
    ja det var precis vad jag tänkte också...
  • Pajsarn
    Nani82 skrev 2009-10-17 13:10:02 följande:
    Bor både i Norrland och jobbar på dagis.....håller med om att Kuoma är en överlägsen sko, den är lätt och smidig, varm och håller bort väta. MEN jag tycker inte det är en bra "första sko", det är för svårt att få ner en liten knubbig fot där tårna viker sig inåt! Däremot när de blir typ 2-3 år är den suverän.
  • vittra

Vi hade kavat till dottern förra året och det tyckte jag fungerade jättebra som "förstasko", nu är hon två och ska nog kika in dessa Kuoma som folk pratar om. Bor i västernorrland och blir rätt kallt här med om vintrarna, och snöigt!

• Friyaz

har också tänkt köpa ett par kuoma till dottern, 2år... har bara hört gott om dom...
    Ska över till finland och kolla hade jag tänkt, har hört att dom kostar kringa halva svenska priset där...

någon som vet vart det är? Vet att det inte är så långt från gränsen, haparanda/tornio... tänkte passa på när man ska förbi på ikea...:)

• MammaTillDomFinaste

jag har mitt första barn nu, hon blir 1 i januari, vad är Kavat sko? om dom skulle vara bra som första gångs sko? var hittar man såna? finns de någon internet sida så jag får se dessa "små mirakel" blev ju nyfiken!

• brünnhilde

Jag har tidigare varit insnöad på "kvalitetsskor" som superfit och kavat, men har hittat ett till märke som är fantastiskt, och dessutom billigare, märket "elefant" (som jag minns från när jag var liten, svenskt märke) förs på kedjan deichmann. Priser runt 3-400.

• snusmumriken2
    MammaTillDomFinaste skrev 2009-10-23 10:28:54 följande:
    jag har mitt första barn nu, hon blir 1 i januari, vad är Kavat sko? om dom skulle vara bra som första gångs sko? var hittar man såna? finns de någon internet sida så jag får se dessa "små mirakel" blev ju nyfiken!
    Mina barn har bara haft Kavat, suveräna för barn med lite bredare fötter
    Har bara positivt att säga om dem, håller sonens fötter varma o torra hela vintern oavsett väder.
    www.kavat.se tror jag det är.
    De har butik i Kumla också om man har vägarna förbi
  • MsRahkonen

Har ett par från PAX efter dottern som är supersmidiga att gå i när man inte är van med skor. Så nu använder även sonen dom. Dom har båda börjat gått vid 10mån(födda okt&nov)

• Övningsmamma

Min ettåring går sedan 1,5 månad tillbaka och har fått Kavat vinterstövlar - Defender! Inte så höga i skaftet som Viking.. går bra för honom att tulta i dem. Hans fot var ca 11,5 cm när han var 11 månader och stövlarna inhandlades - blev stl 20 så går det i ullsockor oxå om det blir riktigt kallt.. 650kr på eurosko!

Svar på tråden Vad för vinterskor på 1-åringarna när de börjar lära sej gå?