• Tanne

Fösta tanden sne??

Hej allihopa!
    Min son på snart ett år har fått sin första tand, dock är den lite sne. Någon mer som haft en liten som fått sne tand? Hur har det blivit sen osv?

• Svar på tråden Fösta tanden sne??
  • Rockenrola

ot ja vet men ni somhar barn som fått tänder...
    hur va de med era små då? min tjej fick sin första då va de diaré o lite feber en dag .
    nu med tand 2 är de diaré feber men hon spyr massor hela tiden.. riktiga kaskadkräkningar... kan kräkningarna ha men tandkommandet att göra?

• Emmisen81

Hej!
    Jag är tandläkare och kanske kan svara lite på era frågor. Det är helt normalt att tänderna kommer lite snett i början, det brukar oftast ordna till sig av sig självt när fler tänder kommer fram. Om det inte gör det är det inte heller någon panik då man ofta inte gör något åt sneda tänder i mjölktandsbettet i alla fall...(om det inte är mycket stora avvikelser).
    Helt normalt med feber vid tandsprickning. Har inte hört att man kräks också men kan tänka mig att det hör ihop!
    Lycka till! Själv får jag vänta ett tag innan min lilla bebis får tänder, för han är bara 7 veckor....

• Augustiblomman

Måste passa på att fråga! Min dotter (10 mån) har fått sina två första tänder, de där nere. De står nästan så här ^ , om ni förstår vad jag menar, de ser ut som att de formar ett tak i underkäken när man kikar in i munnen på henne. Sonens första tänder satt också lite snett, fast inte lika grovt. De rättade till och blev jätteraka och fina på kort tid (han är nu 26 mån och har en rejäl glugg mellan framtänderna istället - men det är en annan historia). Dottern suger på tummen, kan det ha med saken att göra? Kan så sneda tänder rätta till sig av sig själva?

• southernbelle
    Augustiblomman skrev 2009-10-16 13:30:55 följande:
    Måste passa på att fråga! Min dotter (10 mån) har fått sina två första tänder, de där nere. De står nästan så här ^ , om ni förstår vad jag menar, de ser ut som att de formar ett tak i underkäken när man kikar in i munnen på henne. Sonens första tänder satt också lite snett, fast inte lika grovt. De rättade till och blev jätteraka och fina på kort tid (han är nu 26 mån och har en rejäl glugg mellan framtänderna istället - men det är en annan historia). Dottern suger på tummen, kan det ha med saken att göra? Kan så sneda tänder rätta till sig av sig själva?
    Min sons tander ser exakt ut sa och han suger inte pa tummen.
  • Emmisen81

Hej igen!
    Tror inte att tumsugandet gör att underkäkens tänder står snett sådär, det har nog blivit så ändå. Däremot är det vanligt att överkäkens framtänder trycks framåt och uppåt (vilket kan leda till ett sk öppet bett) och man suger på tummen för länge, så det får man ju vara uppmärksam på. Men än så länge är det ju ingen fara för din dotter då hon inte fått några tänder i överkäken.

• maxlis

min sons fyra första tänder stod åt alla håll - såg riktigt lustigt ut. Häromdagen kom jag på att nu ser de ganska raka ut - jag har inte märkt förändringen eftersom det går så långsamt. Han är nu 19 mån.

• Tanne

Tack så jätte mycket för svar! :)

Svar på tråden Fösta tanden sne??