Har jobbat som instruktör och ridit i 25 år, haft egen häst. Skulle inte säga en max VIKTgräns för alla ponnyer är väldigt olika, många korsningar och enskilda raser är otroligt viktbärande, men däremot skulle jag inte sätta dig på en ponny pga din längd. Max 10 cm längre än vad hästen/ponnyn är i mankhöjd är en bra regel att följa, eftersom man lätt hamnar i obalans om man är för lång, och då är det oerhört lätt att man får fel sits, fel inverkan på hästen och fel reaktioner.
Det är inte FARLIGT att rida för små hästar, som instruktör får man göra det när ponnyer ska skolas då o då, men då ska man kunna balansera sig själv väldigt bra för att ge korrekta hjälper och sitta rätt, trots att man får "kämpa emot" sin egen längd.
När man ridit i minst fem år en gång i veckan, DÅ KANSKE, men inte förr, skulle jag kunna sätta en för lång elev på en ponny, för då bör man ha fått balansen på en såpass nivå att man kan korrigera sin sits kontinueligt under ridning. (Hålla stilla skänklar, hålla sig i lodrät sits, mjuka och lugna händer, små tygeltag osv)
Sen har det också en viss roll hur väl skolad ponnyn är, om den är van att ridas av långa människor så lär sig vissa att kompensera att de har obalans hela tiden, men detta leder istället till förslitningar på hästen och är inget som jag som ridinstruktör skulle vilja se.
Visst kan man ibland få ta till ponnyer i nödlägen då stora hästar inte räcker av olika skäl, hältor, avbokningar/ombokningar, sjukdom osv, men man ska ALLTID sträva efter att eleven inte är för stor eller för liten för sin lektionshäst, om det är en seriös ridskola.
Du som elev har rätt att vägra rida den häst du tilldelas om du har skäl, och det skulle jag säga att du har. Be att få rida en annan dag eller tid om det verkar svårt att få fullstora hästar, din rätt som elev är att du ska utveckla din ridning när du går på ridskola, och det innebär att du ska få rida hästar i lagom storlek och med gedigen utbildning, du ska också få rida i en grupp med lagom antal elever (max 12) för en auktoriserad instruktör, nöj dig INTE med någonting annat!! Där jag jobbade för ett antal år sedan så hölls lektioner i rätt stor omfattning med outbildad personal, som visserligen ridit i många år själva, men eftersom de jobbade svart så skulle Svenska Ridsportsförbundet inte godkänt det som auktoriserad personal.
Alltså hade de inte rätt att ta fullpris för dessa lektioner. (Max halva priset är acceptabelt när man rider för någon utan utbildning på ridskola ansluten till Ridsportsförbundet, annars kan man ringa förbundet och klaga, då kan ridskolan få varning och slutligen inte vara med i förbundet längre, i värsta fall få stänga).
Jag hoppas att du vågar stå på dig, det är inte helt lätt att berätta såna här saker, särskilt som många hästmänniskor är väldigt speciella..
Jag kan bara önska dig stort lycka till!