• kisse katt

Våran katt har blivit kattmamma

Hej!

Våran katt har fått ungar. Vaknade i soffan av att hon strök sig mot mitt ben, men vad är detta?! Ingen tjockismage längre... försöker lyssna efter ljud och inte så oväntat, de låg i sovrummet i klädskåpet där hon gärna ligger. Var oväntat då jag trodde det var åtminstone 2 veckor kvar.

3 små sötisar hittade vi.. flyttade försiktigt över dem till en korg i tyg och en filt som jag förberett.

Det gick en timme och det var inte mer, trodde vi.... Min sambo utbrister "Katten äter på en unge!".. Med hjärtat i halsen sprang jag ut till hallen där vår andra katt står över en död kattunge utan huvud... höll på att spy... men inte kan det väl ha varit katten som bet av huvudet? Den måste ha blivit född så.. eller?

Så min fråga är.. ska jag stänga ute den andra katten ur sovrummet och låta kattmamman vara ensam där inne med ungarna och mat? Jag & sambon har ockuperat vardagsrummet... :P

Nu är kattmamman stilla och lugn, så jag tror att allt är över?

Är det något speciellt vi ska tänka på nu, mer än avmaskning, id märkning osv senare? Sköter mamman sitt nu?

Tackar för svar som inte är dömande (eftersom jag känner mig ganska oförberedd. Vet att det finns folk här som gärna tar chansen att klanka ner så fort de hittar ynka fel i ens handlade :P Så det undanbedes vänligt men bestämt!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-16 10:33
    Vill tillägga att jag låg och sov, helt ovetandes. Sambon hade inte varit hemma. Så kunde inte övervaka förlossningen, även om jag gärna hade velat. När vi hittade kattungarna var de redan tvättade osv... visste att någon skulle hoppa på mig. Tråkigt tycker jag!

• Svar på tråden Våran katt har blivit kattmamma
  • Sirendes

"Puffar" för vi har också en dräktig katt hemma.

Honan kan nog ha ätit på ungen, även om det låter fruktansvärt, jag hade en kaninhona som åt på sin döda unge. Låter jätteäckligt och hemskt, jag vet, men det verkar förekomma, alltså även bland djur som annars enbart är växtätare. Hur det kan vara så vet jag inte heller, bara att det förekommer.

• kattis b

Hejhej.
    Det är garanterat din katt som har ätit kattungen. Det är deras inbyggda sensor som säger att "nåt är fel med den här -ta bort den ur flocken". Anledningen är att naturen inte slösar på sina resurser. Kattungen som kattmamman åt på skulle med största sannolikhet ha dött inom två dygn i alla fall, så det viktiga är att de friska kattungarna får mjölk. Naturen är inte dum. ;)
    Kattmamman klarar allt själv, se bara till att hon har fri tillgång till mat och vatten.
    Och det är en fördel om ni inte låter den andra katten träffa ungarna förrän ungarna är runt 6-8 veckor.

Det är dock viktigt att ni tittar så båda kvarlevande kattungar snuttar ordentligt. Annars kan det behövas stödmatning. Men det borde inte vara aktuellt.

Lycka till med era sötnosar! :)
    /F.d. uppfödare

• gamlingen

Jag är ägare till tre katter och
    har haft många andra genom åren.
    Är uppfödare.

Det som hände hos er var riktigt otäckt.

Du måste lära dig att ta hand om katterna.
    När det föds ungar ska du som ägare ha uppsikt,
    vara med och se så att ingenting blir fel.
    Du behöver inte ingripa
    annat än om du ser att kattmamman har det mycket svårt
    eller om en unge inte verkar må bra.
    Självfallet ska du skydda ungarna mot andra katter,
    barn och vaddetnukanvara.
    Jag tror INTE att det var något fel på kattungen som
    den andra åt. Det var någonslags instinkt och svartsjuka.
    Hemskt.

Du skriver att du och sambon gömt er i vardagsrummet.
    Men hej och hallå!
    Ni har ansvar för flera katter; ta det ansvaret då!
    Är ni rädda att se det som händer med katterna?
    Skärpning!

Nu när ni har kattungar i huset
    måste ni försöka följa deras utveckling
    och se till så att den är normal.
    De måste ha mat, om de inte kan dia
    eller om mamman inte har mat åt dem
    måste ni göra något. Stödmata.
    Om de blir sjuka och hängiga
    måste ni kunna ta hand om det.

Gå in på en kattsida på nätet
    så kan du läsa om hur det går till.
    Eller ring veterinären.

Avmaska kattungarna behöver ni inte göra.
    Det är tvärtom mycket påfrestande för deras små
    magar.
    Om ungarna har mask kommer ni att märka det.
    och då kan ni avmaska.

Hoppas att allt blir bra med dessa små!

• mion

Var det andra katten som gjorde det sa du? är det en okastrerad hane så kanske den gjorde det för att få bort ungarna... fast det kanske inte sker så med katter??

• MissGos

När jag växte upp fick vi alltid höra att man inte får stressa kattmamman. (är uppvuxen på lantgård) för då kan hon bita ihjäl sina ungar. Vi fick inte leta efter kattungarna föränns mamman kom fram med dem och då var det fritt fram att gosa med dem.

När särbons rymling fick kattungar för ett år sedan så hade de andra 2 katterna fri tillgång att lära känna och hjälpa till med kattungarna. Kanske var det fel, men så gjorde han.

Jag har bestämda åsikter om avel på huskatt. Men nu har det redan skett, igen tyvärr.

Jag vet inte exakt när kattungarna ska avmaskas men det kan apotekets personal hjälpa dig med. Vad och hur ofta.

Sen ska du se till att ha anpassat foder för kattungar, kattmamman får gärna äta det också då det är lite fetare. Naturligtvis väljer du ett BRA foder från djuraffären.

Ring din veterinär och hör med dem när de ska in och vaccineras. Det ska ske 2 ggr för att få grundvaccinet.

Id-märkning och/eller chipmärkning görs i samband med kastrering som kan ske runt 6 månader. Visserligen kan de chippas utan att sövas men jag har gjort det på en del av mina katter och det var inget trevligt. Så bästa är att ta allt på en gång.

För att veta att kattungarna mår bra så bör du väga dem och föra journal över vikt. Då vet du om de behöver komma in till veterinär snabbt. Och du märker om du behöver hjälpa till och mata någon av dem.

Flytta helst inte kattungarna om mamman flyttar dem, hon bestämmer själv vart hon tycker det är lämpligt att ha dem.

Får passa på att gratulera till en utökad flock av katter i ert hem de närmaste 10-15 åren =)

• MissGos
    mion skrev 2009-10-16 00:35:09 följande:
    Var det andra katten som gjorde det sa du? är det en okastrerad hane så kanske den gjorde det för att få bort ungarna... fast det kanske inte sker så med katter??
    Jag har varit med om att hankatter tar nyfödda kattungar. Vet inte om det beror på att de vill ha honan i löp igen eller vad.
  • MissGos

Just ja, naturligtvis ska du fråga veterinären när kattmamman kan komma in för kastrering. Det är det bästa!

• Mira 70

Precis som flera säger så kan det mycket väl va er andra katt som har dödat kattungen. O en kattmamma som har fått ungar ska få va ifred, framförallt ifrån barn, katter och andra djur.
    Ska ni föda upp katter? Varför är inte honan annaars kastrerad. O varför läser man inte på om man vet att sin katt är dräktig?

• Mira 70
    kisse katt skrev 2009-10-16 00:00:15 följande:
     Vet att det finns folk här som gärna tar chansen att klanka ner så fort de hittar ynka fel i ens handlade :P Så det undanbedes vänligt men bestämt!)
    Ett ynka fel?? Herregud det är väl mer än ett ynka fel om du inte har det minsta koll på när hon ska ha ungarna, att hon äns blivit dräktig när ni inte är pålästa det minsta. Till på köpet låter ni hon va tillsammans med en annan vuxen katt när hon ska föda. Det är mer än ett ynka fel!
  • MissGos

Mira 70 skrev 2009-10-16 00:50:23 följande:

Ett ynka fel?? Herregud det är väl mer än ett ynka fel om du inte har det minsta koll på när hon ska ha ungarna, att hon äns blivit dräktig när ni inte är pålästa det minsta. Till på köpet låter ni hon va tillsammans med en annan vuxen katt när hon ska föda. Det är mer än ett ynka fel!
    Ge TS en chans att göra rätt åtminstone.

Jag förutsätter att hon har sina katter försäkrade så den biten är räckt om något går fel.
    Jag förutsätter att hon kommer att behålla dessa kattungar resten av deras liv.
    Jag förutsätter att hon vill sina katters bästa och därmed också kommer att bekosta allt de dem behöver utan att på något vis vinna på det.
    Jag förutsätter att så fort hon läst här så kommer hon att åka till en djuraffär och köpa ett riktigt bra kattungefoder så kattmamman kan få i sig lite extra och orka med de små kattbebisarna.

Man kan inte ta för givet att folk är så puckade att de inte har sin katt försäkrad, inte har råd att gå till en veterinär och inte ger katten bra foder. Eller tror att de ska kunna sälja eller ge bort sina huskatter för de inte har plats eftersom en normal människa tänker innan eller har sina katter kastrerade. Varje normal och ansvarskännande kattägare tar ansvar för sin livskamrat och inder vad det kostar och vilket jobb man får lägga ner på dem.
Svar på tråden Våran katt har blivit kattmamma