Våran katt har blivit kattmamma
Hej!
Våran katt har fått ungar. Vaknade i soffan av att hon strök sig mot mitt ben, men vad är detta?! Ingen tjockismage längre... försöker lyssna efter ljud och inte så oväntat, de låg i sovrummet i klädskåpet där hon gärna ligger. Var oväntat då jag trodde det var åtminstone 2 veckor kvar.
3 små sötisar hittade vi.. flyttade försiktigt över dem till en korg i tyg och en filt som jag förberett.
Det gick en timme och det var inte mer, trodde vi.... Min sambo utbrister "Katten äter på en unge!".. Med hjärtat i halsen sprang jag ut till hallen där vår andra katt står över en död kattunge utan huvud... höll på att spy... men inte kan det väl ha varit katten som bet av huvudet? Den måste ha blivit född så.. eller?
Så min fråga är.. ska jag stänga ute den andra katten ur sovrummet och låta kattmamman vara ensam där inne med ungarna och mat? Jag & sambon har ockuperat vardagsrummet... :P
Nu är kattmamman stilla och lugn, så jag tror att allt är över?
Är det något speciellt vi ska tänka på nu, mer än avmaskning, id märkning osv senare? Sköter mamman sitt nu?
Tackar för svar som inte är dömande (eftersom jag känner mig ganska oförberedd. Vet att det finns folk här som gärna tar chansen att klanka ner så fort de hittar ynka fel i ens handlade :P Så det undanbedes vänligt men bestämt!)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-16 10:33
Vill tillägga att jag låg och sov, helt ovetandes. Sambon hade inte varit hemma. Så kunde inte övervaka förlossningen, även om jag gärna hade velat. När vi hittade kattungarna var de redan tvättade osv... visste att någon skulle hoppa på mig. Tråkigt tycker jag!