• Anonym

Stökigt hemma - Soc anmälan

Varje gång jag hör det blir jag tokig. Man kan vara en bra mamma fast man kanske inte städar varje dag.
    Jag tycker nog att jag är en bra mamma, jag städar 3 ggr i veckan kanske. Dammsuger varje dag / varannnan. Vi har 2 katter och en hund så det syns knappt fast jag just gjorde det. Vi har ett organserat kaos hemma. Det är leksaker, kanalväljare, tvätt lite överallt. Jag plockar och plockar men tiden räcker aldrig till.
    Vi har 4 barn och alla har sina intressen, vi skjussar och är med på de flesta träningar och är engagerade i våra barn. Att vi inte hinner med städningen och att vi har kliniskt rent hemma tror jag inte barnen bryr sig om.

Jag har känner en annan mamma. Hon har jätterent hemma , hon storstädar varje dag och torkar golv. Går nån på toa går hon dit o städar efteråt. Hon har 2 barn och de är oftast här. Mina går sällan dit o leker. De följer aldrig med sina barn på träningar och tillställningar. Men hon har fint hemma , jättefint, men är hon en bättre mamma?

• Svar på tråden Stökigt hemma - Soc anmälan
  • fjonkan

Varför står det soc-anmälan i rubriken.har ngn gjort en anmälan på er om städningen?

Vi har 3 grabbar i skolåldern plus en liten bebbe så jag är hemma på dagarna. Brukar städa och plovka lite varje dag men det syns inte heller för killarna stökar ned ganska rejält.

Kaos är en ganska bra beskrivning här hemma oxå men det e inte skitigt.

• Marma

fan då måste jag oxå ligga risigt till. Har oxå organiserad oreda o det funkar för oss...
    Men som en kompis säger vi e så olika, jag hatar att städa o hon älskar det (jobbar tom med det) så inte så konstigt att hon har städat hemma

Ähh, man e väl dne mamman man är, mer kan man inte göra....dina e glada för ni fäljer med o man får väl hoppas hennes barn e glada för de har rent hemma...

• Anonym

Nej jag är inte anmäld till soc Men jag tycker att man ofta läser på FL om folk som ska anmäla hit o anmäla dit pga att de har kommit hem till någon som har stökigt. Undrar vad de säger om de kommer hem till mig

• Marma
    Anonym skrev 2009-10-16 08:02:05 följande:
    Nej jag är inte anmäld till soc Men jag tycker att man ofta läser på FL om folk som ska anmäla hit o anmäla dit pga att de har kommit hem till någon som har stökigt. Undrar vad de säger om de kommer hem till mig
    men det e då man säger "men om DU tycker det stökigt kan DU städa" , funkar på min mamma iallfall som tycker vi har världens oreda
  • fjonkan
    Anonym skrev 2009-10-16 08:02:05 följande:
    Ja,jag håller med. Anmälningar ska vara på god grund,inte att det är stökigt hemma. Jag skulle bli ett nerv-vrak om jag blev anmäld för en sån struntsak.
  • Binky

Jag kan tycka att ingen av er är den "bättre mamman", det handlar inte om hur rent man har hemma, utan vilken vård och omsorg man ger sina barn. Barn som bor i ett stökigt hem kan må avsevärt bättre än barn som har det kliniskt rent hemma. Eller tvärtom.
    Min erfarenhet är att många av barnen med "anala" föräldrar, dvs som städar mest hela tiden och oroar sig för varenda fläck och hårstrå, har det jobbigare under uppväxten eftersom de ofta begränsas av att de inte "får" stöka till och att man hela tiden måste vårda sig själv, sina saker och hemmet istället för att slappna av och ha roligt.
    Det blir till negativ stress, och detta i sin tur kan leda vidare till andra följder som kanske inte alls var önskvärda.
    Å andra sidan behöver alla barn lära sig att ta ansvar och sköta hygienen, vara rädda om saker och värdera sitt hem som något man inte trashar sönder.. men det finns ju något som heter gyllene medelväg.

För den eller de som känner att de skulle vilja ha mer ordning hemma men inte har tiden eller orken att storstäda varje dag, så skulle jag rekommendera att man sätter sig in i och testar Fly Lady-metoden.
    Den går i korthet ut på att man för det första ska inse att ett hem inte stökat ner sig självt, och det har med all säkerhet inte tagit bara en dag att få den röra som är. Därför är det mer eller mindre omöjligt att få ordning på bara en dag också, åtminstone om det ska vara beständigt.
    Istället ska man lära sig att göra saker på rutin, då känns de inte så jobbiga, och man slipper mycket av "tvånget" med städning.
    Framför allt måste man lära sig att inse värdet av varje insats, än hur liten den må vara. Tar du hand om disken så var glad åt att du åtminstone gjort DET, strunta i att det är en trave med reklam på bänken och att mikron är skitig. Disken räknas. Och det är en sak mindre att ta itu med.

Sen kan det vara bra att involvera hela familjen i Fly Lady-metoden, man kan göra en liten tävling av det; alla får i uppdrag att göra en 27 fling boogie i varsitt rum, först klart vinner. (27 fb innebär att man går in i ett rum och letar reda på 27 saker som kan antingen slängas, ges bort eller säljas, eller som hamnat på fel plats. Välj ett alternativ. Tar man det sistnämnda så samla ihop saker som är i fel rum och när det är klart, lägg in dem i rätt rum och om möjligt, på rätt plats.) Även barn klarar detta, min femåring har gjort det i två års tid (fast med lite hjälp att räkna sakerna då).

Mer info om Fly Lady finns på flylady.net (engelska) eller skrubba.egetforum.se (svenskt forum, mycket av principerna översatta från hemsidan under kategorin Fly Lady)

• AnnelieTyresö

Sen är det ju skillnad på att ha lite stökigt, mot en sanitär olägenhet, som tråden du nog tänker på verkade lida av.

Svar på tråden Stökigt hemma - Soc anmälan