• Filippa2

Flytt till Färingsö

Vet inte hur jag ska kunna hantera en flytt till Färingsö (Ekerö kommun)! Känns väldigt osäkert! Anledningen till flytten är att min man fått ett bra jobb där, vilket jag är bakom till 100%. Problemet är att jag känner mig väldigt orolig över flytten!
    Vad finns det för mig där?! Hur är mentaliteten bland invånarna osv. Detta gör att jag har svårt att sova på natten och kan inte koncentrera mig fullt ut!

Några som har något som gör mig lite lugnare??!!!

P.S. Vet inte vart det inlägg ska ligga, la det därför här! D.S.

• Svar på tråden Flytt till Färingsö
  • AnneSophie

Men måste ni bo på Färingsö Då? Kan ni inte bo på t ex Ekerö (som är trevligt)?

Har ni varit och kollat runt på Färingsö? Kollat hur Stenhamra (är det väl?) är, vad som finns där osv?

(¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
  • 071001

Ni kan ju bosätta er på en annan del av Ekerö. Har kompisar i Närlunda och på Gällsta ö. Hade kompisar som både i Skå (Stemhamra) men de vantrives och flyttade. För långt ut och inga grannar var deras orsak.
    Ni kan j u bosätta er i Bromma och således inte ha så långt till hans jobb? Varför måste ni bo just på Färingsö bara för att han jobbar där?

• Filippa2

Vi skulle inte behöva bo på Färingsö, men det ingår en stor villa i hans tjänst. Det var rent praktiskt som vi tog det. Men det går att byta boende när man kommit dit, det är lite svårt som det är nu eftersom vi bor 40 mil bort!! Har inte heller fått något jobb själv än.
    Det är inte det att jag inte kan tänka mig att flytta, har gjort detta endel innan, utan det är nog just den regionen som gör mig orolig!!

• isisisis

Tycker Färingsö är ett utmärkt alternativ att bo på i Sthlm.
    Som att bo på landet,men ändå nära stan.
    Har man barn är det ypperligt.
    Man slipper förorternas problem och kan plocka bär och svamp .

Har själv haft flera kamrater som bott där.kommer själv från Bromma.

• isisisis
    Filippa2 skrev 2009-10-16 10:01:35 följande:
    Vi skulle inte behöva bo på Färingsö, men det ingår en stor villa i hans tjänst. Det var rent praktiskt som vi tog det. Men det går att byta boende när man kommit dit, det är lite svårt som det är nu eftersom vi bor 40 mil bort!! Har inte heller fått något jobb själv än. Det är inte det att jag inte kan tänka mig att flytta, har gjort detta endel innan, utan det är nog just den regionen som gör mig orolig!!
    Vad är det med regionen som gör dig orolig?
    Det är ju knappast botkyrka du flyttar till?
    Det är ju fin status.
  • Filippa2

Det handlar inte om status eller något sådant! Det känns som det blir väldigt ensamt där och man känner inte till något. Det okända är väl det som oroar! Lite konstigt kan tyckas, men för en västgöte blir det väldigt avsides! =) Har förrut varit med om att det finns folk som tycker att de är för mer bara för att de är infödda på ett ställe, detta oroar mig, mest för mitt barns skull.

• AnneSophie
    Filippa2 skrev 2009-10-16 10:10:37 följande:
    Det handlar inte om status eller något sådant! Det känns som det blir väldigt ensamt där och man känner inte till något. Det okända är väl det som oroar! Lite konstigt kan tyckas, men för en västgöte blir det väldigt avsides! =) Har förrut varit med om att det finns folk som tycker att de är för mer bara för att de är infödda på ett ställe, detta oroar mig, mest för mitt barns skull.
    Men ni är ju väldigt nära civilisationen får man väl ändå säga?! Centrala Stockholm är ju bara 3 (?) mil bort eller så.
    (¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
  • isisisis
    Filippa2 skrev 2009-10-16 10:10:37 följande:
    Jo,men så är det ju alltid när man flyttar långt.
    Jag flyttade ensam 60 mil med 2 barn,kände inte en kotte.
    Barnen hittar kamrater snabbt.
    Värre med en själv,men det beror ju på hur man är som person.
    Tror det är lättare att få kontakt på "landet" än mitt i stan.-)
  • Filippa2
    AnneSophie skrev 2009-10-16 10:19:37 följande:
    Men ni är ju väldigt nära civilisationen får man väl ändå säga?! Centrala Stockholm är ju bara 3 (?) mil bort eller så.
    Jo visst är det så, men för mig är det lite avsides från allt som känns igen!!
  • AnneSophie
    Filippa2 skrev 2009-10-16 10:34:53 följande:
    Jo visst är det så, men för mig är det lite avsides från allt som känns igen!!
    Ja, så är det absolut. Så är det ju alltid när man flyttar till något man inte känner till.
    Men har ni varit där och bekantat er med omgivningarna då?
  • Filippa2
    AnneSophie skrev 2009-10-16 11:44:45 följande:
    Ja, så är det absolut. Så är det ju alltid när man flyttar till något man inte känner till. Men har ni varit där och bekantat er med omgivningarna då?
    Ja vi har varit där och bekantat oss lite. Miljön är oerhört vacker, men det är mycket praktiskt som ska lösa sig, tex. vart ska jag ha hästen! Alltid ngt hela tiden!!!=)
  • isisisis
    Filippa2 skrev 2009-10-16 12:07:51 följande:
    Ja vi har varit där och bekantat oss lite. Miljön är oerhört vacker, men det är mycket praktiskt som ska lösa sig, tex. vart ska jag ha hästen! Alltid ngt hela tiden!!!=)
    Då är det väl betydligt lättare att hitta en billig plats för hästen på Färingsö än på de flera andra ställen?
  • Filippa2
    isisisis skrev 2009-10-16 12:32:50 följande:
    Då är det väl betydligt lättare att hitta en billig plats för hästen på Färingsö än på de flera andra ställen?
    Ingen aning, men det återstår att se!!!! Sedan är det väl aldrig billigt med häst??!!=P
  • AnneSophie
    Filippa2 skrev 2009-10-16 12:07:51 följande:
    Det finns både ridsällskap och ridskola på Färingsö, så det är ju bra att kontakta dom så kan dom säkert hjälpa dig hitta stallplats.
Svar på tråden Flytt till Färingsö