• Sofus

Vad behöver man till en 1,5-åring?!

Hej alla!

Vi ska adoptera och det ser ut som om det blir en liten 1,5-åring!
    Nu undrar jag vad ni tycker man behöver till en sådan liten, typ allt alltså. Behöver man vagn, vilken sort, skötbord, kläder, spjälsäng, bärsele, ja allt. Blir glad för alla tips. Vad MÅSTE vi ha och vad kan vi hoppa över. Vi har ingenting så vi behöver en lista.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad behöver man till en 1,5-åring?!
  • Kodia

Grattis! Ofta köper man ju lite i taget, provar sig fram osv, men nu måste ni ju ha åtminstone det mesta klart, så ni inte måste rusa runt i affärer den första tiden.

Mina tips blir nog:
    Spjälsäng (barnet är antagligen vant att sova så) +lakan, plastad frotté att ha under om det händer olyckor

Vagn, framåtvänd sittvagn med fullt liggläge. (jag hade valt en rejäl modell, med ordentlig varukorg under osv) ev. fårskinnsfäll att sitta på och filt att ha över, om ni inte vill ha åkpåse

Skötbord vet jag inte - kanske är barnet redan blöjfritt? Lite blöjor kan ni ju köpa iaf.

Bärselar kan jag inte så mycket om, men vet att det finns sådana som passar större barn, och det kan nog vara bra att ha vid hämtningen, tex på flygplatser. Jag tror det finns ett forum om selar och sjalar, kolla där för mer info.

Nappflaskor och välling. Om barnet är vant att äta ur flaska är det smidigt.

Kläder:
    minst 10 vardera av tröjor, byxor, sockar,
    ett par tjockare tröjor, tex college, kofta, fleece
    Ordentliga skor/kängor (fast det är ju svårt att köpa innan ni vet storleken)
    overall
    mössor och vantar

Tja, det var vad jag kom på nu!

• Pumafox

Grattis!
    Har själv en 1,5 åring (dock inte adopterad) och detta har vi till henne:

Kläder; olika varianter på tröjor, någon body, byxor, mysbyxor, strumpor, pyjamasar, vinterjacka, overall, mössor, vantar, skor och vinterkängor, regnkläder och gummistövlar, osv.
    Blöjor (gå efter vikten, Up& Go om barnet går)
    Hemma-apoteket: Bepanthen(mot röd rumpa), Alvedon, näsdroppar, näsfrida, nagelsax, våtservetter
    Vagn: sittvagn: helst en variant där barnet är vänt mot er.
    Spjälsäng med innehåll (kudde, täcke, sängkläder, osv)
    Nåt snuttedjur
    Nappar
    Matgrejor: barntallrikar, barnbestick, haklappar, pipmugg, nappflaskor
    Mat: vällingpulver, grötpulver (vid den åldern äter de vanlig mat i övrigt)
    Leksaker kan vara kul tex: klossar, bilar, dockor, pekböcker, plastdjur, Bobbycar mm(annars funkar köksattiraljer jättebra)
    Bärsele väger de för mycket för i den åldern, men en sjal kan nog fortfarande funka. Vi har en Moby wrap, som vi kan använda om det behövs.
    Skötbord kan man ha, men det är inte nödvändigt, det går lika bra att byta på golvet på ett skönt underlag.

Det är en djungel av saker att köpa, och jag har säkert glömt något. Lycka till!

• Anne69

GRATTIS! Kompletterar o bekräftar:

- Sittvagn med fullt liggläge (tex Teutonia Timmy - bäst i test o håller hela barnvagnstiden)
    - Spjälsäng, gärna med sänkbar sida så räcker sängen längre
    - Kläder - full uppsättning.....tänk på vad du själv har!
    - Bilbarnstol (bakåtvänd till minst 4 år)
    - Pipmugg för att slippa ha vatten o annan dryck spilld överallt (tex Esska, finns i mataffären)
    - Lite leksaker
    - Ev. cd-spelare o lite mysmusik (skönt att somna eller vila till)

Bärsele o skötbord känns onödigt till ett så stort barn.

• maxlis

Grattis va kul!

leksaker: min 19 månaders leker jättemycket med sin bobbycar. Han har visserligen tränat sedan han var ett år, men jag misstänker att även din lilla/lille kan ha glädje av det så småningom. Även större barn runt tre år verkar åka på sina bilar ibland. Kanske ett julklappstips till far eller morföräldrar?
    Snuttefilten är nog bland det viktigaste just nu för Theo - tips är att köpa flera likadana så att det finns reserver när den ligger i tvätten eller kommer bort.

• Celine1976

Grattis vad spännande!

Jag har inte heller adopterat men har en son på 2,5 år.

Jag tycker...

Man kan väl aldrig köpa för mycket men ta det lite som det kommer. Köp den nödvändigaste såsom kläder, vagn och ev. blöjor och leksaker.

Säng? Inget måste första tiden tycker jag. Ganska skönt att få närkontakten när man sover och ger barnet en otrolig trygghet.

Vagn? Smaksak. Har en babytravel som jag är jättenöjd med.

Bärsele? Nej, barnet är alldeles för stort för det. Trivs bättre i vagnen.

Skötbord? 1-2 åringar ligger inte stilla. Livsfarligt med skötbord. Bättre att byta på sängen eller golvet.

Lycka till!!!

• cicci85
    Pumafox skrev 2009-10-16 11:56:24 följande:
    Bärsele väger de för mycket för i den åldern, men en sjal kan nog fortfarande funka.
    Jag har en sele som jag kan bära min 4-åring på 20 kg i så det funkar med en ergonomisk sel tex manduca, ergo, beco. Använder min ganska ofta!

Skulle rekommendera en smidig vagn som är vänd MOT dig tex bugaboo, emmaljunga nitro.

vi använder alltid skötbordet men man måste ju inte ha det.

spjälsäng om ni inte tänkt samsova.

bilbarnstol, bakåtvänd till 25 kg.
  • parvati

Stort grattis!

Jag skulle också föreslå en barnvagn vänd mot er jag använder en sådan till min 1,5 och han trivs! Vill de se världen kan de få ligga på mage och titta över kanten. Ni får gå till en affär och provköra
    Kudde(Ikea tex) fårfäll eller åkpåse

Bärsele finns många bra som passar äldre barn. Det finns en tråd i adoptionsforum som handlar om bärselar som passar ettåringar och uppåt.

Barnmatstol vet jag inte om någon sagt, tripptrapptrull till exempel. Barnbestick att äta med.

Skippa skötbordet om barn kan stå och hålla i sig vill de flesta hellre göra det. Vänta i alla fall tills guldklimpen kommit.

Potta

Förslag på leksaker som 1-åring gillar: Pekböcker, kavare(bil att skjuta sig runt på), Duplo, knoppussel, leksakspis med lite kastruller, boll, bultbräda, nalle, små möbler, gåvagn.

Barnsäkringsaker viktigaste spiskydd och dra åt knappen på spisen så att plattorna inte blir heta, lås för sopor och vassa knivar. Göm undan rengöringsmedel.

• Mollan

Jag gratulerar också!

Du har ju redan fått mycket tips, men jag ville bara skriva att jag håller med de som skriver att du ska ha en vagn där barnet är vänt mot dig. Det rekommenderas väl extra starkt till just adoptivbarn eftersom det är viktigt att gör allt för att få en bra anknytning.

Jag hade köpt en riktigt kramgo nalle också.

• Tjohalia

Grattis!
    Oj vad svårt, ska försöka iaf! Min son är 2,5 nu så det var ju ett år sen han var i den åldern, men helt kasst minne kan jag väl inte ha

En vagn, definitivt skulle jag säga, se till att det har fullt liggläge så barnet kan sova i den. Eftersom det är ett adopterat barn så är det kanske bra på att satsa på en vagn som är vänd mot föräldrarna när man kör, tänker på anknytningen som ju är så viktig i början...

Spjälsäng är väl inget måste, men kanske smart ändå... Min son har precis slutat med sin, men dottern var 13 månader när hon slutade och hon fixade det bra, bara man ser till att det är en säng med kanter så borde det funka tycker jag, men risken finns att barnet har en tendens att springa upp hela tiden.

Skötbord hade jag slutat använda i den åldern, byter på golvet/sängen/soffan mm istället så det är väl inte heller ett måste, men kanske smidigt om det är erat första barn och ni inte är riktigt vana att hantera en ålig 1,5 åring vid blöjbyte, dom kan vara rätt jobbiga att byta på! Risken är bara att skötbordet är för kort, nu har jag visserligen en lång son men jag tycker det är väldigt länge sen han riktigt "rymdes" på ett skötbord...

Ska du ha en bärsele så måste du satsa på en ergonomisk, men det skulle inte jag ha köpt i förväg iaf, se er för först om ni har något behov av en!

Lite kläder är väl självklart, men kanske lite leksaker? pekböcker och annat kul, en boll och nån nalle kanske...

Och har ni bil är en bakåtvänd bilstol ett måste!

Hoppas det var till någon hjälp!

Svar på tråden Vad behöver man till en 1,5-åring?!