• nelly 1

Magkatarr...vad äta??

Vad ska man äta respektive inte äta när man har magkatarr???

Vet att man ska hålla sig undan fet mat och så men skulle vilja ha lite mer vad man ska äta.

• Svar på tråden Magkatarr...vad äta??
  • Piri

Jag brukar försöka äta yoghurt eller banan. Link eller Pepcid i medicin-väg funkar jättebra på mig. Första gången jag fick magkatarr var jag 17-18 år, vilket nu är 10 år sedan, och jag har lärt mig vad min kropp klarar. Ibland är ett kex det bästa, verkar som om det på nåt sätt suger upp magsyran. Kanske är inbillning från min sida, jag vet inte.

• ElsaLi

Hälsofil/yoghurt eller A-fil med snälla bakterier är klart underskattade!
    Har hjälpt mig att få ordning på magen många gånger.

Annars, enkelt beskrivet: Lite fett, lite kryddor och gärna kokt mat!

• nelly 1

Tackar er alla för snabba svar.
    Gubben får nu äta kokt mat ett tag framöver

• Gustie

ElsaLi:

Fortsätter du att äta som vanligt i övrigt, och bara tar det som tillskott då eller?

• Mr Jim

Det är så induviduellt. Kunde inte äta ketchup, men dricka ren sprit(snaps),
    inte bacon men Tabasco(HETTTTT), inte vitt bröd men vingummi, inga mjölkprodukter alls...

U name it, testa och se!

Kila till doktor och be om Pantaloc, dyra men sk*tbra!

• liin

Här kommer ett supertips! Som funkar jättebra. Svälj ca 6 st hela vitpepparkorn med vatten. Det hjälper, jag lovar och det är helt ofarligt för kroppen. Du kan göra det flera ggr per dag.

Jag har haft svår magkatarr och detta funkade för mig. Det är min svärmors gamla knep. Under min grav va det en bra utväg då inget annat funka för mig.

• nelly 1

liin....va!!! är det sant?

• Piri

Det där med pepparkornen har jag oxå hört. Inget jag testat själv, men det ska vissta vara ett sånt där husmodersknep!

• liin

Nelly 1:
    Ja det funkar jättebra, iaf för mig. Skadar inte att testa! Lycka till!

Popcorn är också bra mot smärtorna. Suger upp magsyran bra.

• liin

Glömde... försök äta så lite stekt mat som möjligt, kokt är bättre.

• ElsaLi

Gustie: Äter hälsofil till frukost, och ibland mellan- eller kvällsmål. (Sitter just nu med en liten skål, faktiskt! ) Magen håller sig lugn på det, och det är lätt att få i sig även om man mår lite illa, eller har olustkänslor från magen.

Sedan äter jag vanlig, men "snäll" mat till lunch och middag. Försöker hålla regelbudna tider och tar något litet mellanmål om jag får det där suget i magen eller mycket saliv.

• Jezika

1: små mål ofta..
    2:drick gärna mjölk.. o gärna en klunk lite nu o då..
    3:inte starka kryddor.. chili,curry..
    4:kokt mat
    5:fil,lakrits(söt),banan. För mig funkar även sval (ej kall, ej varm) nyponsoppa..

sitter med en trött dotter i famnen därför kortfattat..

• nelly 1

Tack för alla era svar

Hälsofil kilade jag iväg i inhandlade imorse så det funkade

• nelly 1

Tack för alla era svar

Hälsofil kilade jag iväg i inhandlade imorse så det funkade

• nelly 1

frukt hur funkar det???
    tex äpple??

Svar på tråden Magkatarr...vad äta??