Katten snuttar och kloar
Min honkatt som är 2 år snuttar/slickar och kloar på mjuka filtar och stickade tröjor. Är det någon som vet varför hon gör detta?
Min honkatt som är 2 år snuttar/slickar och kloar på mjuka filtar och stickade tröjor. Är det någon som vet varför hon gör detta?
Jag hade en katt för många år sedan och hon gjorde så hela sitt liv. Vi trodde att det kanske berodde på att hon var liten när hon togs från sin mamma (7,5 v bara) men vi vet inte säkert. Vi fick reda på i efterhand av dem vi köpte katten av att de tagit så tidigt från mamman.
Samma för en katt en släkting hade, som hade tagits för tidigt.
Ofta beror det på, som de andra redan skrivit, att de tagits från mamman för tidigt.
Men trampandet kan de ha ändå, det är oftast ett tecken på välbefinnande.
Och snuttande utan tramande kan vara pica. Dvs typ en fix ide
min katt gör likadant när han riktigt myser med någon.
Min katt gör likadant snuttar på öronen och kloar och trampar runt i sängen när han ska mysa och ha det skönt.Han kom till oss när han var 16 veckor.
Okej jag köpte henne när hon var 12 veckor, men det kan ju vara för tidigt för vissa katter säkert.
Tänkte mest om trampandet och slickandet kunde ha något med materialet att göra
Oftast är det för att de njuter. Det mjuka påminner om mammans mage
Våra har fått en egen stickad att sätta klorna i
Fru U skrev 2009-10-16 16:05:00 följande:
Sällskapskatter behåller många av sina kattungebeteenden hela livet eftersom de ser oss som "föräldrar". Därför mjölktrampar de precis som kattungar gör för att massera igång mammans mjölkproduktion och ibland snuttar de också.
Våra katter har "adopterat" en av våra hundar som sin mamma. De är jäkligt enerverande när de "uppvaktar" henne och slickar, stryker sig, kurrar etc. En av dem har t o m snuttat på hennes spene - då fick han onda ögat.
vår ena katt snuttar på sin egen svanstipp och kloar när han är trött och mysig
Tack för alla svaren, låter som det är fullt normalt och att hon bara tycker det är mysigt när hon gör så =)