• Anonym

Religion

Hur fungerar det om foraldrarna inte har samma religion, vad blir barnet?
    Jag ar svensk men bor i ett katolskt land. Jag ar protestant, inte direkt troende och gar inte i kyrkan. Min sambo ar katolsk och troende men gar inte ofta i kyrkan. Om vi far barn vilken religion kommer barnet tillhora eller valjer vi det?
    Om barnet blir dopt i katolsk kyrka blir det da katolskt?

• Svar på tråden Religion
  • Anonym (varför tro?)

Måste barnet "tillhöra" en religion? Om en av er var moderat och den andra socialdemokrat skulle ni vilja pracka på barnet nåt av det också? Låt barnet välja när han eller hon är vuxen!

• Anonym

Klart det inte behover tillhora en religion, det ar darfor jag fraga hur det fungerar eftersom jag inte ar direkt troende men min sambo ar och dessutom katolsk och vi lever i ett katolskt land. Jag ser helst att barnet inte ar katolskt men om vi doper det har over blir det da katolskt?
    Hur fungerar de religosa "lagarna"?

• PortobelloRoad

Vet inte din man hur det fungerar? Att vara troende katolik är betydligt mer strikt och regelmässigt till och med än en troende protestant. Jag blir förvånad ens om din man lever som en katolik och samtidigt väljer (går med på) att skaffa barn utanför äktenskapet.

• Anonym

Han ar troende men inte blint troende, gar sallan i kyrkan. Dessutom lever vi i ar 2009 dar bara for att man tror pa Gud sa utesluter inte det en massa andra saker. Han later inte katolismen bestamma hur han lever sitt liv. I stort sett alla har ar troende katoliker men de lever ett liv precis som en "vanlig svensk".

• PortobelloRoad

Ok. Men hur ser han på barn före äktenskapet? Har han några tankar på om han vill att du konverterar till katolicismen innan ett ev bröllop?

• PortobelloRoad

Men för att svara på din fråga, barnet får inte per automatik en religionstillhörighet vid födseln här i Sverige. Hur det är i landet du befinner dig kan jag inte svara på. I Sverige tillhört barnet ett samfund först efter dopet. Om detsamma gäller i landet du bor så blir barnet katolskt om ni väljer att döpa i en katolsk kyrka.

• Anonym
    PortobelloRoad skrev 2009-10-16 15:29:53 följande:
    Ok. Men hur ser han på barn före äktenskapet? Har han några tankar på om han vill att du konverterar till katolicismen innan ett ev bröllop?
    Han har absolut inget emot barn fore aktenskap och bryr sig inte det minsta om jag ar protestant, katolik, jude eller natt annat. Han vet ju att jag inte ar direkt troende och har absolut inga problem med det.
    Vi har inga saker i vart hem som tyder pa att han ar katolik heller mer an heligt vatten som hans mamma gav honom och det har han i sin sangbordslada eftersom han vet att jag inte vill ha sant framme, helt ok for hans del.
  • PortobelloRoad
    Anonym skrev 2009-10-16 16:06:14 följande:
    Han har absolut inget emot barn fore aktenskap och bryr sig inte det minsta om jag ar protestant, katolik, jude eller natt annat. Han vet ju att jag inte ar direkt troende och har absolut inga problem med det.Vi har inga saker i vart hem som tyder pa att han ar katolik heller mer an heligt vatten som hans mamma gav honom och det har han i sin sangbordslada eftersom han vet att jag inte vill ha sant framme, helt ok for hans del.
    Då är det alltså landets regler som gäller. Antingen blir barnet katolik via födseln, om inte så blir barnet katolik vid dopet.
Svar på tråden Religion