• Karla79

Är plastad frotté bra?

Eller är det "prassligt" eller lite kallt? Funderar på vad vi ska lägga i botten av vagnen mer än lakan, och samma sak i vårt babynest.

• Svar på tråden Är plastad frotté bra?
  • blommanigbg

Jag hade alltid plastad frotte till lillen. Finns olika sorter..

• SIN74

Det har räddat våra madrasser ett flertal gånger. Bra under kräkperioder också.

• Bellbox
    SIN74 skrev 2009-10-16 18:05:10 följande:
    Det har räddat våra madrasser ett flertal gånger. Bra under kräkperioder också.
    Håller med!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • mammapappabebis

På ikeas plastade frotté står det att man inte ska ha det i huvudhöjd pga kvävningsrisk. Därför hade vi bara en handduk under lakanet som skydd mot kräk och annat. Funkade kanon för oss. Jag tror också att det kan bli kallt. Såna strumpor med gummipluppar ska man inte ha i skor eftersom det kyler ner foten (och hindrar foten att röra sig naturligt i skon).

• Mollan

Helt onödigt tycker jag. Jag har lagt en dubbel frottehandduk under istället. Jag skulle aldrig vilja sova på plastad frotte själv!

• Anne69

Jättebra tycker jag! Helt nödvändigt dessutom, när blöjorna börjar läcka. För hur fräscht är det med nedkissade bäddmadrasser??

Men köp inte den billiga från IKEA. Köp plastad frotté av bättre kvalitet i en tygaffär, på Jysk eller i en affär med babyartiklar. Senare, när barnen sover i större säng, kan man ha ett spillsäkert madrasskydd som viks över hela bäddmadrassen. Vi har det i alla våra sängar - eftersom barnen sover där ibland också - och det känns absolut inte alls!

• pigglet

blir alldeles för "tätt", svettigt och otrevligt att ligga på... Vi använder det för att skydda madrasserna i sängarna, men då har vi bäddmadrasser ovanpå.

• Egina2
    Anne69 skrev 2009-10-16 20:19:16 följande:
    Jättebra tycker jag! Helt nödvändigt dessutom, när blöjorna börjar läcka. För hur fräscht är det med nedkissade bäddmadrasser??Men köp inte den billiga från IKEA. Köp plastad frotté av bättre kvalitet i en tygaffär, på Jysk eller i en affär med babyartiklar. Senare, när barnen sover i större säng, kan man ha ett spillsäkert madrasskydd som viks över hela bäddmadrassen. Vi har det i alla våra sängar - eftersom barnen sover där ibland också - och det känns absolut inte alls!
    var köper man dessa madrasskydd??? vår son har varit en sängvätare ganska länge. känns som man vill byta madrassen, men blir himla dyrt o byta o byta då vill man veta att den inte blir nerkissad igen.
  • MUM CC

Jag köpte plastad frotté när dottern skulle omma, men har ALDRIG använt det! Trodde av någon anleding att det var något man absolut skulle/behövde ha, men har inte haft något behov av det. Vi har enn tunn bäddmadrass ovanpå resårmaddrassen i spjälsängen, den är lätt att tvätta (men har aldig behövt det speciellt ofta). Kanske är mer bra när man slutar med nattblöja? Det ska finnas en annan typ av madrassskydd som inte är lika plastigt, heter typ bed protector.

• maxlis

vi har länga haft plastad frotte i sängen, jättebra eftersom blöjan läckte mer än en gång i veckan när Theo blev lite mer rörlig. Nu när hanär äldre drygt 1,5 år så behövs det inte längre eftersom han nästan inte kissar på natten längre. I vagnen har vi aldrig haft några olyckor. Lite dregel på huvudkudden i vagnen, men då har det räckt med att byta örngott.

• Karla79

Tack för alla åsikter- Hittade just något intressant på lillamirakel.se som beskrivs så här:

Rätt Start bäddskydd är tillverkat av två skikt ren bomullsflanell med ett polyuretanskikt emellan. Flanellen är mjuk och skön att ligga på. Polyuretanskiktet stoppar effektivt fukt men släpper igenom luft, vilket ger ditt barn en sval och skön sovmiljö.

Kanske låter som ett mindre "svettigt" alternativ!

Svar på tråden Är plastad frotté bra?