• que

Nässpray är de farligt??

Kommer inte ihåg hur de var med mina anrda två barn (man glömmer fort hihi)
    Nån sa till mig att de är farligt att använda nässpray när man är gravid?? stämmer de? risken för missfall ökade sa hon?

• Svar på tråden Nässpray är de farligt??
  • Sinne

Jag frågade min bm förra veckan eftersom man inte får använda vilka nässpray som helst. De man inte får använda är blödkärlsammandragande och det var tydligen inte bra, dock kommer jag inte ihåg varför. Renässans (koksaltlösning) är okej att använda och även Nezeril, som är ett "riktigt" nässpray.

• jag7

När jag frågade på apoteket funkade alla bra på gravida, inga problem med nåt märke.

• UnderYtan

jag7

Fast då hade dom på apoteket fel. Enligt fass så står det klart och tydligt att t.ex. otrivin menthol (alla mentholsprayer) är kategori C. För att man ska använda ett läkemedel riskfritt under graviditet så ska det vara kategori A. Detsamma gäller renässans... använd den naturella, inte den med mentholsmak.

Exempel på kategori-A nässpray är Nasin och Nezeril (vara nezeril är utan konserveringsmedel så det är ju bättre). Och Renässans då som bara är vattenspray.

Själv har jag använt nässpray i över tio år (inte bra jag vet) och jag fick snällt byta från otrivin till nezeril när jag blev gravid.

Ni kan gå in på fass.se och skriva in de olika sorterna så ser ni vilka man kan använda.

• Frila2
    UnderYtan skrev 2009-10-17 11:40:23 följande:
    jag7Fast då hade dom på apoteket fel. Enligt fass så står det klart och tydligt att t.ex. otrivin menthol (alla mentholsprayer) är kategori C. För att man ska använda ett läkemedel riskfritt under graviditet så ska det vara kategori A. Detsamma gäller renässans... använd den naturella, inte den med mentholsmak. Exempel på kategori-A nässpray är Nasin och Nezeril (vara nezeril är utan konserveringsmedel så det är ju bättre). Och Renässans då som bara är vattenspray.Själv har jag använt nässpray i över tio år (inte bra jag vet) och jag fick snällt byta från otrivin till nezeril när jag blev gravid.Ni kan gå in på fass.se och skriva in de olika sorterna så ser ni vilka man kan använda.
    Otrivin Mentol är kategori C men vanlig Otrivin är kategori A och Otrivin comp är kategori B (att det inte finns tillräckliga studier för att få lov att kallas kategori A). Anledningen till att Otrivin Mentol är kategori C är att det KANSKE kan ha en kärlsammandragande effekt. Man bör absolut inte använda Mentolen men de flesta nässprayer är faktiskt helt ofarliga.
  • UnderYtan

Ja och? Det var ju precis det jag skrev! Jag har liksom inte sagt emot det. Det enda jag sade var att apotekspersonalen hade fel när de sade att alla fungerar för gravida. Otrivin menthol är kategori C men att det finns andra som är kategori A och helt säkra att använda.

Vill man verkligen chansa med någon som är C bara för att? Jag skulle inte göra det i alla fall och jag tycker det är onödigt dumt av andra att chansa istället för att välja dom som är A nu när det finns flera sorter som är A. Varför då nödvändigtvis välja de som är C?

• saltflingan

Nej, det är inte farligt. Förklaring finns bra i tidigare inlägg. Däremot så jobbar kroppen mot nässprayen och man blir lätt ännu mer täppt när effekten släpper. Därför rekommenderas man att främst använda renässans eftersom den inte är slemhinneavsvällande.

• Tullemi

Jag är en Nasinmissbrukare och har försökt med Renässans flera gånger och jag blir om möjligt ännu tätare när jag använder den. Vet inte varför? Bom stopp i snoken...

• fruganL
    Tullemi skrev 2009-10-17 20:48:12 följande:
    Jag är en Nasinmissbrukare och har försökt med Renässans flera gånger och jag blir om möjligt ännu tätare när jag använder den. Vet inte varför? Bom stopp i snoken...
    Ett överdrivet bruk av nässpray gör att näsan glömmer bort att fungera som den "ska". Innehållet i nässprayen gör att slemhinnorna i näsan drar ihop sig - utan nässpray drar de inte ihop sig och är därför svullna. Det tar ett par dagar efter nässpraysavslutandet innan slemhinnorna börjar komma ihåg hur de ska göra, och under de dagarna är det lätt att falla tillbaka.
    Renässans innehåller koksalt och därmed inte det där slemhinnesammandragande medlet, vilket gör att det blir om möjligt ännu tätare.

Jag har kroniskt svullna slemhinnor i näsan och är därför ett lätt offer för nässprayanvändande. Vid förkylning använder jag oftast barnnässpray, utom när det är riktigt tätt, då blir det vuxenvarianten vid enstaka tillfällen. Innan de 10 dagarna är över börjar jag trappa ner genom att enbart ta nässpray på kvällen. Försöker dock ta det ett par timmar innan jag ska sova, för då blir det lättare att en kväll inte ta dem alls.
    Jag har dessutom ett stående recept på en kortisonnässpray som är ordinerad så jag kan reglera den själv. 1-2 sprayningar 1-2 gånger om dagen. När jag behöver trappa ner på vanlig nässpray efter en förkylning blir det 2x2 i varje näsborre, men målsättningen är 1x1 vilket går bra till vardags. Skillnaden är ju att kortisonpreparatet är långtidsverkande medan den receptfria löser problemet direkt. Ihärdighet och medvetenhet tycks vara nyckeln.

Men nej, missfall och nässpray hör inte ihop.
  • Tullemi

Ja, när denna graviditet är över så ska jag gå tillbaka till Rhinocort och samtidigt trappa ner på Nasinen. Men just nu skulle jag inte överleva utan Nasin, plus att min läkare var osäker på om Rhinocort var OK under graviditet. Jag får vänta 4 månader innan det blir dax för avvänjning .

• jag7

Methol är inget jag går nära, hemska grejer :) Jag kör Otrivin barn. När jag pratade med apotekpersonalen så pratade vi bara dom vanliga nässprayen, tänkte inte ens på menthol. En läkare sa att jag skulle använda barn näsdroppar tex Otrivin barn, lite snällare mot näsan. Förra graviditeten så var jag beroende av näsdroppar (har börjat denna med), nästäppan försvann direkt efter förlossningen. Så jag hoppas det blir samma denna gången. annars blir det avvänjning sen.

• solrosen01

Nasin o Nezeril skadar inte fostret

• tuvaliisa

Jag använda mentholen igår, vad händer då da?

• Devuf88

Jag skulle personligen försöka skölja rent näsan med koksalt. Nezefri Menthol innehåller oljor från trädet Eukalyptus globulus. Läs på om eukalyptus (många olika artet). Växer i Australien och är giftigt. Det är möjligt att doserna är så små i sprayen, men oavsett gravid eller inte kommer jag aldrig använda den igen när jag nu insett sambandet.

• Polkagrisen85

Jag hade vanlig nässpray med dom två barn ja har och lär använda det denna gång med . Skulle inte klara mig utan :)

Svar på tråden Nässpray är de farligt??