• Anonym

Hjälp ang. hundproblem!!!!

Visste inte under vilken kategori jag skulle lägga det här, så det fick bli under relationsproblem.

Det är så att för tre veckor sedan tog vi en omplaceringshund.
    En blandrastik på snart två år.
    Dom som hade henne då var tvungen att göra sig av med henne p.g.a deras första hund inte gick ihop med denna.
    Dom hade bara haft henne två veckor fick jag veta sen.
    Dom pratade så gott om den här tjejen.
    Absolut inga fel förutom att hon drar i kopplet.
    Vaktar ben och så mot andra hundar.(vi människor går bra)
    Efter två veckor ringer en kille och är jätteupprörd.
    Och undrar vad som hänt med deras hund.
    Det var alltså ägaren innan dom jag tog henne av.
    Dom hade lovat henne ett varaktigt hem med kontakt med tidigare ägare i början.
    Dom slutade med det tvärt och vägrade svara när han ringde.
    Alltså omplacerade dom om henne till ytterligare ett hem.
    Killen blir nöjd när han hört vart hon hamnat, då vi bor bra till, intresserad av och även har en hund till.
    Nu till dom riktiga problemen!
    I början var det inga problem alls.
    Men jag fick veta att hon naffsat efter främmande barn av förrförra ägaren. Därför dom var tvungen att placera om henne då det är mycket barn runt dom.
    Vilket hon nu hunnit gjort två gånger.
    Det berättade inte hon jag tog henne av. Borde jag kunna polisanmäla eller?
    Hon gör utfall mot barn,cyklar, kickbikes när hon går ute i koppel.
    Vaktar jättemycket. Springer fram till grinden och morrar så fort hon hör barn.
    Våra små barn hemma går det bra med förutom att hon naffsade efter handen på äldsta igår när vi hämtade honom på dagis.
    Verkade mest överlycklig men detta är absolut inget beteende jag accepterar.
    Vi har väldigt mycket barn runt omkring oss och vill inte leva i skräck för att det ska hända nåt allvarligt.
    Sen anfaller hon valpen jätteofta, inte lek där inte.
    Kanske ska tillägga att detta är hennes femte hem på två år.
    Förstår inte att dom väljer att placerar henne till en barnfamilj när hon beter sig så här. Hade vi vetat om hennes beteende hade vi inte tagit hem henne.
    Snälla hjälp mig! Tror ni att det går och träna bort?
    Denna hund bor i hennes sista hem nu, och kommer aldrig omplaceras igen.
    Förlåt om allt verkar luddigt, är bara så irriterad över att hon undanhåller att hunden naffsat efter barn.
    Blev jättelångt och hoppas nån orkar läsa.

• Svar på tråden Hjälp ang. hundproblem!!!!
  • Tessideluxe

Hur gammal är hunden?
    Vad har du tänkt att polisanmäla för? Och vem ska du polisanmäla?

Det är ju svårt att säga om ni kan träna bort det, men ta hjälp av någon som är expert på problemhundar. Om hon inte bitit och mest nafsar när hon är glad/uppspelt så är det säkert inga problem, speciellt om hunden är ung och ouppfostrad. Det vore ju annat om hon var rädd för barn och ville försvara sig.

Jag tycker att det är en bra inställning att hunden inte ska omplaceras mer nu. Det räcker så här, det håller jag med om.

• skånetös78

Usch vilken jobbig situation! Att de förra ägarna undanhållit att hon nafsat efter barn är ju föga förvänande eftersom de också undanhållit att de bara haft hunden i två veckor..
    Stackars hunden har ju verkligen inte haft det lätt och att byta mellan fem olika hem på två år har ju inte bidragit till att få henne trygg direkt! Jag har ingen erfarenhet av omplaceringar men det känns som att det kan bli väldigt svårt att få henne trygg i en familj med barn om hon nafsar efter barnen. Hon skulle nog behöva ett väldigt lugnt och stilla sista hem, där hon är ensamhund och får ägarens fulla uppmärksamhet. Om ni har mycket barn runt er känns det som att det blir väldigt svårt att få henne lugn och trygg..
    Bara mina spontana tankar!

• Anonym

Jo men det är endast mot våran son hon naffsat när hon varit uppspelt.
    Dom andra är hon inte alls glad över o se..
    Och hon gör verkligen utfall när hon vaktar sitt hem.
    Jättejobbig sits verkligen.

• Anonym (kanske)

Vad är det för ras och hur aktiverar och motionerar ni henne? Hon låter mer stressad än agressiv tycker jag.

• Minisen

Om jag var er skulle jag satsa allt på hunden under ett par månader

- gå kurser för någon duktig och erfaren instruktor
    - aktivera henne lagom efter instruktioner från instruktören

Vår instruktör jobbar mycket efter vad rasen är avlad till, om tex en Collie (vallhund) inte får valla blir den stressad och börjar nafsa barn/djur som springer - den försöker helt enkelt göra det den är avlad till Sen säger ägarna att den är en problemhund när det i själva verket är familjen som inte har lärt den när man får valla och hur man får valla...

Det är klart att hon har svårt att veta hur hon ska bete sig om hon har haft 5 hem under 2 år! Det är i genomsnitt inte ens 5 månader på varje plats! Hon har aldrig fått en chans... Tortyr för ett flockdjur
    Hon har alltså blivit utesluten ur sin flock 4ggr!

Lilla gumman!!!
    Ni gör absolut rätt i att inte utsätta henne för ett uppbrott till.

Om jag låter arg är det inte på er
    Kram Mini

• Anonym (Hundproblem)

Vi var med om en liknade sak. Vi tog en hund som de var otydligt hur många hem hon egentligen haft.
    Den första ägaren hade kämpat med hunden(med sin hundtränare) men den hade gjort utfall mot barn. När de besluta sig för att göra sig av med hunden var de för att den bitit ett barn så de börjat blöda.
    De fick hjälp att omplacera och hon hade varit överdrivet tydlig att denna renrasiga hund inte skulle hamna i en barnfamilj och ej till avel. En uppfödare köpte henne men hade inte sagt nått om hennes tankar på avel(hon tog två kullar på hunden) el att de fanns barn. Vi tog hunden av den kvinnan som var uppfödare fast hunden var såld i 1 vecka innan.
    När vi fick hem hunden så behandlar jag alla okända hundar försiktigt. Men jag märkte fort att hunden beteede sig konstigt. Den fick kramper och skrek rakt ut. Jag ringde uppfödar kvinnan som haft hunden längst och fråga om hon kände till att hunden krampa...Och de hade hon aldrig sett. Ringde då kvinnan som ägt hunden i en vecka och hon sa att hon markerat på barn och hade konstiga skrik anfall!

Jävla idiot kärring rent ut sagt. Här kom vi med kunskap om rasen och hade en dotter på 8mån vilket de visste!
    Jag jobbade mkt med hunden och pratade med den ursprungliga ägaren som sa att hon bitit barn men kramperna kände hon inte till. Hon blev väldigt ledsen att hunden hamnat i en barnfamilj.

Efter 2 mån åkte jag till veterinären och de sa att hon hade EP. Jag medecinera henne i 2månader till men hon blev inte bättre. Jag bestämde att hon skulle få somna in. Och slippa mer lidande.

Vi skaffade nu 2år senare en Rottis som oplacering hon hade haft 3 hem och va 10kg överviktig och hade lite att jobba med.
    Det är det bästa vi gjort ändå, hon är en dröm hund som kräft lite slit.
    Men känn efter i hjärtat de är endast du som vet. Kan du lita på hunden om inte låt den slippa flytta runt.

Styrke kramar

• Anonym

Det är en blandras mellan schäfer/rottweiler.
    Första ägaren var tydligen en ung kille mitt i stockholm.
    Kanske där det blev fel från början.
    Vi har provat lite sök med henne och det är nåt hon verkligen tycker är jätteroligt.
    Ger sig inte förrän hon hittar det hon söker.
    Vi har henne lös varje dag även fast dom andra sa att man skulle vara försiktig för att hon sticker. Har inte hänt en ända gång.
    Utan vi leker med pinnar och så.
    Vi har brukshundsklubb här i närheten där jag ändå tänkt gå med valpen när hon är redo. Är bara tolv veckor än.
    Kanske skulle börja med lite lydnad med stora till och börja med.
    Hon vet knappt vad ligg är ens.
    Märks att hon behöver jobba. Men hur ska man börja?

• Anonym

Ska tillägga att denna hund är underbar hemma.
    Riktig knähund med sina 35kg.
    Men det är ute det inte fungerar alls.
    Det var hit två små barn för ett tag sen och hon gjorde inget hemma hos oss. Utan det är ute om det är barn för nära. Man kan undra vad hon egentligen varit med om stackaren.
    Ja jag har beslutat att denna hund stannar hos oss, skulle det inte bli bättre efter träning m.m så får hon somna in. Det räcker med flytt för henne. Sen har hon funnit sig bra hos oss och gjorde från första stund.

• Anonym (Hundproblem)

Ta tag i ett steg i taget. Börja med det du tycker är viktigast att hunden ändras i. kan vara tex respekt att inte äta innan du sagt att de är ok, gå sist in och ut. Stanna på en och samma plats om någon kommer på besök.inte dra i kopplet, Eller något annat.

Tex så morra vår rottis när hon kom mot mina andra små hundar om hon åt el tugga men då fick hon en till sägelse och blev av med ben el mat. Nu skulle hon aldrig drömma om morra.
    Om de nu är ett problem att hon nafsar så börja med det.

• Anonym

Jag har stor erfarenhet av schäfer.
    Både familje och bruks.
    Våran andra hund är schäfer.
    Men detta med rottweiler är helt nytt för oss.
    Det är 75procent rottweiler.
    Kanske nån med erfarenhet av rasen kan ge lite tips?

• Maina

Hade ungefär samma problem som dig. Vi adopterade en hund i juni. Han va 1 år o vi va den 3e familjen för honom. Familjen innan oss hade bara haft honom i en månad, o orsaken att de inte kunde behålla honom var att han va aggressiv mot deras andra hundar o när det kom till mat o leksaker. Inga problem tänkte vi eftesom vi inte har några andra djur. Oh my säger jag bara. Hunden va smått galen... skällde i ett, bet, bet sönder allt han fick tag på.... Kunde knappt kntrollera honom. Till slut skickade vi faktist iväg honom på boarding sschool (jag bor i usa) i 2 veckor. Nu är han världens finaste hund, visst e han busig men han är ju faktist en hund. Tränarna på skolan sa att hunden var vilsen, visste inte riktigt vem som bestämde o till slut bestämde han allt själv... Nu är det vi som bestämmer o det vet han....

Självklart går detta att träna bort. Det gäller bara att kontakta rätt personer o lägga ner tid o själ i detta...

Vi betalade över 16 000kr för hans träning o jag kan säga att de e den bästa investering jag har gjort i hela mitt liv.

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp ang. hundproblem!!!!