när börjar man med tandkräm?
vår dotter är 8 månader o vi har borstat hennes tänder i nåra månader, innan hon ska sova. vi har då blött tandborsten o gnuggat lite. när ska man börja ha på tandkräm? hon har snart 6 tänder.
vår dotter är 8 månader o vi har borstat hennes tänder i nåra månader, innan hon ska sova. vi har då blött tandborsten o gnuggat lite. när ska man börja ha på tandkräm? hon har snart 6 tänder.
Vi började när sonen fick sin första tand.
När första tanden visar sig=) Det finns särskilda tandborstar som funkar bra i början. Ha pyttelite tandkräm på, ungefär som bebisens lillfingernagel.
Jag har haft pyttelite tandkräm sen den första tanden.... Men den fick han när han var 9 månader.
vi började direkt för hon skulle vänja sig med smaken. Tandborstningen är inte riktigt viktig förrän vid 2-3 års ålder men då gäller det att ha fått in vanan.
tack för svaren! ska ut o köpa tandkräm imorrn :)
Varför är det inte viktigt innan 2-3 års åldern?
Tandkräm när första kindtanden kommer har jag fått höra av vår tandhygienist. borsta ska man göra från att första tanden kommer för att de ska vänja sig.
jag har använt det när tanden har kommit fram =) men ytterst lite tandkräm..
har köpt bamse, de har en ny med mild mint nu ist för den som smakar godis..
men finns ju ett hav till barn med =))
Miss Maya skrev 2009-10-16 21:51:11 följande:
Kanske inte mellan dem. Men borstar du inte tänderna på barnet så samlades det ju garanterat massa skit på dem = hål. En vuxen människa som inte borstar tänderna ser ju ganska ofräsch ut efter ett tag. Och det handlar ju inte bara om att det råkar fastna lite skit mellan tänderna.
"Tandtanten" vi träffade på BVC sa till mig att man skulle börja borsta med tandkräm direkt när första tanden kom. Enligt henne ska man inte heller ge välling och dyl efter tandborstningen då munnen behöver "vila". Det kan ju inte vara kul att behöva laga sin mjölktänder och de ska ju ha dem i ett antal år, så borsta på!