• LillaMandarin

hur länge håller sprit?

Jag köpte dry martini och martini blanco mfl för några år sedan. De är oöppnaade, kan man fortfarande dricka dem eller är det bara att kassera? Det står tapped 2006. så det känns ju som det är ett tag sen nu.

• Svar på tråden hur länge håller sprit?
  • SVejsan
    LillaMandarin skrev 2009-10-17 00:10:01 följande:
    Jag köpte dry martini och martini blanco mfl för några år sedan. De är oöppnaade, kan man fortfarande dricka dem eller är det bara att kassera? Det står tapped 2006. så det känns ju som det är ett tag sen nu.
    Sprit håller länge oöppnat, dock kan sådant som är färgat med tex sockerkulör tappa färgen.

Vermouth som du räknar upp är däremot ett kryddat starkvin, men 2006 är ingen ålder om det är oöppnat, när det väl öppnas så tappar det karaktären allt eftersom men över något--några år , men det går ju alltid att dricka blandat med fruktsoda/cider

Du får ha fest!
  • Juniphé

Max ett år oöppnad och 1 vecka i kylskåp efter förpackningen är bruten

Närå skojjar bara... SPRIT håller typ i evighet, möjligen kan smaken bli lite fadd - men ibland vinner den på lagring.

Viner däremot är lite svårare.

• LillaMandarin

Men man kan inte bli dålig då iallfall??
    Tänkte jag kanske skulle göra en bål av dem nu på min 25-års fest men lite pinsamt om alla skulle bli dåliga :/

• Tirem
    LillaMandarin skrev 2009-10-21 21:28:43 följande:
    Men man kan inte bli dålig då iallfall??Tänkte jag kanske skulle göra en bål av dem nu på min 25-års fest men lite pinsamt om alla skulle bli dåliga :/
    Alla blir nog dåliga dagen därpå... Fast kan man verkligen skylla på bålen i det läget

Svar på tråden hur länge håller sprit?