• Jossii

så ONT! Står inte ut längre!!!

Jag står inte ut längre!!
    Jag började få halsont i måndags, i onsdags blev det värre. Imorse trodde jag det var på väg att gå över. Men oj så fel jag hade!

Nu kan jag inte ens prata så ont jag har! Att svälja är nästan omöjligt.
    Har försökt med varmt te, is, glass, allt. Men inget som lindrar. När jag kollar i halsen är mandlarna väldigt svullna och röda. Jag har ingen feber eller förkylning. (inte snorig eller hostar å liknande)

Jag har haft halsfluss 2 gånger redan i år. Men båda gångerna så hade jag feber. Men så ont som jag har nu i halsen är VÄRRE än när jag hade halsfluss. Dom andra gångerna med halsfluss var mina mandlar oxå svullna och röda. (inga vita prickar som många får vid halsfluss)

Vad kan det vara, vad ska jag göra? Jag står inte ut!!

• Svar på tråden så ONT! Står inte ut längre!!!
  • LyckligtSlut

Men vad säger läkaren då?

• Jossii
    LyckligtSlut skrev 2009-10-17 01:14:14 följande:
    Men vad säger läkaren då?
    Jag har inte varit hos läkaren än
  • 4ungar

åk till läkaren , få pencillin och diskutera om du bör ta bort dina mandlar !

• Jossii

Jag funderade på att åka in, men jag har inte råd å betala så mkt som dom tar på akuten. Å sen kommer dom säkert bara skicka hem mig igen.

Får kanske försöka sova lite, å se hur det känns imorgon.

Kan man ha halsfluss utan feber?

• candlelight

Streptokocker kanske. Det hade jag 2ggr inom ett halvår, och det gör så sjuuuukt ont. Kunde inte svälja, inte prata, ingenting.
    Så fort man får pencillin så hjälper det, så åk till VC och be om att få göra ett test.

• Jossii

Jag får helt enkelt vänta tills imorgon bitti. Är den inte bättre så får jag åka in. Jag står verkligen inte ut längre. Ligger i sängen å gråter som en barnrumpa. haha.

Nån som vet om man kan få avgiften på faktura?

• 4ungar
    Jossii skrev 2009-10-17 01:33:33 följande:
    Jag får helt enkelt vänta tills imorgon bitti. Är den inte bättre så får jag åka in. Jag står verkligen inte ut längre. Ligger i sängen å gråter som en barnrumpa. haha.Nån som vet om man kan få avgiften på faktura?
    Oj det vet jag inte, brukar det inte komma en räkning när man åker akut ? hmm annars är det väl inte så farligt dyrt ? max 200 kr... man borde ju iof få ta det på faktura om du inga pengar har..
  • Neko

Har du otur är det mononukleos/körtelfeber. Jag hade så ooooont i halsen att jag inte kunde äta på en vecka, knappt ens svälja saliv trots bedövningsmedel. Har aldrig haft så ont och då har jag fött barn =S Det kan vara betydligt längre tid än en vecka och är virus så går inte att göra något åt.

Jag var tvungen att be om citodon stolpiller eftersom jag absolut inte kunde ta något piller i munnen, kunde ju inte svälja.

Får du inget utskrivet så testa Muco (tror jag de heter) som finns på apoteket. Är ungefär som halstabletter men långverkande (dvs verkar även efter att du ätit upp dem) och bedövar bättre än halstabletter, receptfria. Man får dock bara ta en var fjärde timme eller vad det är.

Jag varvade muco med citodon, båda på maxdos och ändå var det så hemskt att jag typ bara låg och grät i sängen =/

Ja, du kan få det på faktura men då blir det en extra faktureringsavgift också.

Det som gick bäst för mej att äta (dvs det minst hemska) var fil. Prova det.

• Jossii

Jag står inte ut längre å sticker nog upp på akuten snart. Kan inte svälja mitt eget saliv längre.

• Neko
    Jossii skrev 2009-10-17 07:37:17 följande:
    Jag står inte ut längre å sticker nog upp på akuten snart. Kan inte svälja mitt eget saliv längre.
    Gör det!
  • Neko

Och berätta sedan hur det går =) Att du inte har någon feber tycker jag tyder på virus men får se vad läkaren säger, förhoppningsvis kan du får smärtstillande iaf.

Ifall du får penicillin utskrivet, var uppmärksam på om du får prickar på händerna och vissa andra delar av kroppen, det kan tyda på körtelfeber, så ska man omedelbart sluta med penicillinet.

• lilla sandra

Ts, man kan få faktura på beloppet. De brukar lägga på 50:- i faktureringsavgift.
    Hoppas att det går bra i vilket fall.

• Jossii

Jag valde att vänta, gick till apoteket å köpte panodil och bafucin. Det känns lite bättre å idag har jag kunnat prata lite. Dock fått vila halsen imellanåt. Svälja går, men gör ont ont ont. Har knaprat massa panodil hela dagen.

Frågade lite på apoteket å hon sa att man kunde få halsfluss utan feber. Men hon sa oxå att det gick mkt halsont nu.

Väljer å stå ut imorgon oxå, ska vila halsen riktigt ordentligt å ringa VC på måndag morgon.

• carlsbergs

Halsfluss är nog det värsta viruset man kan få, enormt frustrerande att inte kunna svälja

• Jossii
    carlsbergs skrev 2009-10-17 23:54:22 följande:
    Halsfluss är nog det värsta viruset man kan få, enormt frustrerande att inte kunna svälja
    Ja usch. Har haft det redan två gånger på kort tid. Önskar inte ens min värsta fiende de.
  • NoMercy
    carlsbergs skrev 2009-10-17 23:54:22 följande:
    Fast det är ju en bakterie, om man pratar om riktig halsfluss, dvs tonsillit.
    Men vanliga virus kan ge riktigt ont i halsen dom med, dock går dom inte att bota med penicillin.
Svar på tråden så ONT! Står inte ut längre!!!