• luddigamaskrosen

Vad händer med en pesonligass. vid brukares bortgång?

Jag och några kompisar pratade idag om detta men vi kom aldrig fram till något självklart svar.
    Låt säga att du är en peronlig assistent åt någon och brukaren (vet inte om det kallas så) plötsligt går bort. Vad händer då med den anställde assistenten? Har denne någon viss lönegaranti eller får denne en annan tjänst eller kan det rent av vara så att man kan bli helt arbetslös utan inkomst då?
    Under förutsättning att denne assistent är anställd av ex kommunen och inte privat.

• Svar på tråden Vad händer med en pesonligass. vid brukares bortgång?
  • DreamBitch

Om personen har en fast anställning inom kommunen så kommer denne att räknas som övertalig. Detta innebär att man går hemma med grundlön men måste vara tillgänglig att hoppa in om det behövs någonstans.
    Kommunen måste ge denna person en ny anställning hos en annan brukare.

• luddigamaskrosen

Okey, ja det var det alternativet som lät mest rimligt men man vet ju aldrig förns man frågat. Tackar.

• Tecken

Det har hänt en jag känner. Hon jobbade inom kommunen, blev övertalig och sades upp eftersom det inte fanns någon annanstans att placera henne.

(I privata bolag fungerar det lite annorlunda. Många där är anställda "så länge uppdraget varar" - och dör brukaren tar ju uppdraget slut.)

• DreamBitch
    Tecken skrev 2009-10-17 08:36:39 följande:
    Det har hänt en jag känner. Hon jobbade inom kommunen, blev övertalig och sades upp eftersom det inte fanns någon annanstans att placera henne. (I privata bolag fungerar det lite annorlunda. Många där är anställda "så länge uppdraget varar" - och dör brukaren tar ju uppdraget slut.)
    Var hon verkligen fast anställd då?
    Jag är fast anställd och det var aldrig på tal att jag skulle sägas upp. Jag gick utan arbete i ca 3 månader. Däremot får man räkna med att man kan behöva gå ner i tjänst och vara tjänstledig upp till sin tjänstgöringsgrad.
  • Tecken
    DreamBitch skrev 2009-10-17 08:48:06 följande:
    Var hon verkligen fast anställd då?Jag är fast anställd och det var aldrig på tal att jag skulle sägas upp. Jag gick utan arbete i ca 3 månader. Däremot får man räkna med att man kan behöva gå ner i tjänst och vara tjänstledig upp till sin tjänstgöringsgrad.
    Hon var tillsvidarenaställd. Det fanns helt enkelt ingen annanstans att omplacera henne.
Svar på tråden Vad händer med en pesonligass. vid brukares bortgång?