SKABB
Hur vet man att det är skabb man har???
Hur behandlas skabb?
Hur vet man att det är skabb man har???
Hur behandlas skabb?
Ja det kliar som F*n Och om du kollar noga så kan man ibland se skabbens gångar under huden. ser ut som små vita sträck.
Jag har haft skabb. Och först fattade jag inte vad det var. kliade mig så det blödde. Sen hörde min kk av sig och sa att han hadde blivigt diagnostiserad med skabb och det var han som smittat mig.
Det är relativt lätt att bli av med. Finns en kräm på apoteket som man ska smörja in hela kroppen med några gånger och inte ducha på två dagar tror jag det var. Det står på förpackningen hur man gör.
Sen byta alla lakan och tvätta allt man har haft nära kroppen. Så är det väck sen. Man känner sig ju inte speciellt sexig och fräch heller. Skabb är ju vidrigt!
Men du måste nog g¨å till en läkare för att vet säkert vad det rör sig om. Dpå tar dom ett skrapprov på det drabbade området och kollar i mikroskop vad det är. Förhoppningsvis är det eksem du har.
Ska man byta sängkläder samma dag som man smörjer sig med skabbmedel eller först efter man tvätta av behandlingen???
Vart kliar det? Själv har det kliat nåt enormt de sista månaderna nere på venusberget...vid behåringen, kliar sönder mig, blir sårig...
Hur får man skabb? Har haft samma partner i 13 år...
Gå till vårdcentralen och få det bekräftat först. Sen får du en salva utskriven som du ska smörja in dig med och duscha av efter 24 timmar. Tvätta alla lakan, madrasser, täcken mm och alla kläder du varit i kontakt med. Jobbigt som fan, men det får det vara värt Men som sagt, läkarkontakt först.
Jag har haft skabb två gånger i mitt liv. Ena gången fick jag det av att ha sovit hemma hos en vän. Andra gången nått år senare fick jag det efter att jag hade sovit i samma sängkläder som en annan när jag var på besök hos en bekant. Hon som hade sovit i samma sängkläder som jag hade massa djur hemma..både katter och hundar..säkert 7 st.. Vet inte om det är relevant..men man funderar ju..
Om det kliar mest vid håren så är det nog flatlöss, och det smittar som vanliga löss. Tror dom kan hoppa en kort sträcka också.
Jag vet en som hade flatlöss, han sprejade sig med radar :)
Kanske funkar det att raka bort håret och tvätta med lus-schampo som finns receptfritt på apoteket, fast flatlöss kan sätta sig i armhålorna, ögonbrynen och fransarna också.
Och det bästa är ju såklart att gå till en läkare och få en diagnos.
hur smittar flatlöss?
Flatlöss smittar via nära kroppskontakt och via handdukar, sängkläder, dåligt rengjorda solarier. Är lite osäker på om det även kan smitta via toalettstolar?
Jag vet att det var längesen den här tråden var igång, men jag vill ändå faststå vid att skabb från hundar kan smitta till människa. Lite dumt om folk skriver saker som de inte har belägg för.
"The lack of host specificity has therapeutic and public health implications."
Övers: Bristen på värdsspecificitet (dvs. att parasiten (Sarcoptes scabei) kan leva på olika värdar) har terapeutiska och folkhälsomässiga betydelser.
"Furthermore, owners should be informed that they could contract sarcoptic mange from their dog, although provided that the animal is treated appropriately, the disease is usually self-limiting and only rarely establishes in human skin".
Övers: Dessutom bör ägare (till djuret) bli informerade om att de kan få skabb från deras hund, men förutsatt att djuret behandlas på rätt sätt så är sjukdomen ofta självläkande och etablerar sig bara sällan i mänsklig hud.
Källa: "BSVA manual of Small Animal Dermatology"
Ovanligt, men det kan ske. Och det är frågan om en och samma skabb (Sarcoptes scabei).