• lillabebben

Hur få bort orangea barnmatsfläckar?

Jag börjar bli galen nu! Min tjej som snart blir 10 månader spyr fortfarande lite efter måltid (är det normalt?) vilket resulterar i att alla hennes kläder får fula fläckar som inte går bort i tvätten. Har provat galltvål och vanish men det blir ändå svaga orangea fläckar på hennes ljusa bodysar. Hur gör man för att få bort fläckarna???

• Svar på tråden Hur få bort orangea barnmatsfläckar?
  • EJai

går inte om du inte sköljer samma sekund det typ kommer. kanske kan testa att gnugga diskmedel på

• Lantani

Jag har också provt galltvål och vashi, får inte heller bort tomtfläckar från ljus kläder. Något plagg har det gått bort efter några tvättar.

• petit

syrran använder vanish i alla tvättningar, de går bort lite i taget å vips så är de borta.... säger hon iaf =D

• lillabebben

Så det är hopplöst alltså? Varför måste all barnmat vara orange för? Jag tvättar och tvättar men fläckarna blir kvar...

• Lantani
    petit skrev 2009-10-17 11:36:56 följande:
    syrran använder vanish i alla tvättningar, de går bort lite i taget å vips så är de borta.... säger hon iaf =D
    Så brukar jag också göra, vissa kläder funkar det på och vissa inte.
  • EJai

Bättre att köra på vit burkmat och göra egenfärgad själv då denna troligtvis e lättare att få bort

• Lantani
    våren1987 skrev 2009-10-17 11:44:54 följande:
    Bättre att köra på vit burkmat och göra egenfärgad själv då denna troligtvis e lättare att få bort
    Det finns inte så mycket vit burkmat precis. Tycker nätan allt innehåller tomat eller paprika. Sonen äter inte hemgjord mat.
  • Leora

Man sprayar på Tabort direkt och låter ligga till det har torkat in. Sen sprayar man på Tabort igen och låter ligga. Sen kan man hålla på så där tills det är dags att stoppa kläderna i tvättmaskinen. Det brukar gå att få bort det då.

Alternativet är att lägga plagget direkt i kallt vatten.

• lillabebben
    Leora skrev 2009-10-17 11:51:05 följande:
    Man sprayar på Tabort direkt och låter ligga till det har torkat in. Sen sprayar man på Tabort igen och låter ligga. Sen kan man hålla på så där tills det är dags att stoppa kläderna i tvättmaskinen. Det brukar gå att få bort det då.Alternativet är att lägga plagget direkt i kallt vatten.
    Ok, ska testa Tabort.

Hemlagad mat brukar inte vara något problem att få bort men tyvärr har jag en bebis som ratar allt vad hemlagat heter. Nästan all burkmat är ju färgad.
  • Tjatte

En viktig sak att tänka på med tomat/paprika/morotsfläckar är att försöka skölja bort fläcken med kallt vatten så fort som möjligt. Varmt vatten bränner in i färgämnena i tyget. Efter sköljning ska man gnugga in valfritt fläckborttagningsmedel så fort som möjligt. Men svårt som tusan är det, bättre att satsa på att undvika fläckarna helt och hållet. T ex med en sån där stor haklapp med ärmar.

• Miniigirl

Jag brukade skölja med kallt vatten direkt, och gnugga in diskmedel. sen har jag lagt kläderna i tvättkorgen och tvättat dom så i nästa tvätt. Har alltid fått bort dom fläckarna!
    Det är hemskt att all köpt barnmat ska vara orange, ska man bara ge vit mat, så finns det inte mycket olika maträtter barnet får direkt!

• Strumpan08

Om det är ljusa kläder hänger jag ut dem på balkongen en solig dag, då bleker solen bort fläckarna (mycket snabbare än solen hinner bleka ev. tryck). Fått bort många tomatfläckar på det viset, räcker med en dag ute i solen.

• 4mamma

yes handdisk medel!!! Gnugga in på fläcken, låt vila, gärna ett dygn. Kör lååånga tvättprogrammet. Mycket effektivt....tar bort tom blåbär...

Svar på tråden Hur få bort orangea barnmatsfläckar?