• pump up the jam

VAAAR får man tag på runda ramar?!

Jag är beredd att ge min högra arm för svaret på den här frågan. Nästan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-17 12:14
    Är ute efter ganska stora. Gärna 40 eller 50 cm i diameter. Och inget avancerat, med svarvade kanter och guldplätering utan en vanlig enkel, rund list med tillhörande glasplatta.

• Svar på tråden VAAAR får man tag på runda ramar?!
  • Mammut och Papput

Har du kollat på ställen som ÖB, Rusta, Ica Maxi, Coop forum? De säljer en del ramar. Annars second hand?

• sallybuse

De kan du köpa var som helst.Gå in i din mataffär där du brukar handla eller åk till ett stort köpcenter.

• pump up the jam

Mammut och Papput
    Fyrkantigt, fyrkantigt, fyrkantigt och fyrkantigt. Inga runda, nej.

sallybuse
    RUNDA?

• Mammut och Papput

pump up the jam skrev 2009-10-17 12:12:50 följande:

Mammut och Papput Fyrkantigt, fyrkantigt, fyrkantigt och fyrkantigt. Inga runda, nej. sallybuse RUNDA?
    Jag har sett mycket runda med glas på second hand. Typ inramade broderier och sånt.
  • pump up the jam

Mammut och Papput
    Ja, det fanns ju en del sånt förr så jag kan tänka mig att det finns på second hand. Men jag vill kunna köpa flera likadana. Och vill inte ha de där gammeldagsa utseendet med svarvade kanter utan bara en enkel, rund ram helt enkelt. Men tack ändå för tipset

Hundramiljonerkronors frågan återstår! Var finner man enkla, runda ramar?

• Mamsis

Är du halvhändig?? Isf kan du såga ut själv i madf elelr liknande och gå till en glasmästare, brukar inte kosta så mycket att få glas tillskuret, tavlan jag ska få glas skuret till kommer att kosta 45 kr.

• pump up the jam

Mamsis
    Tanken har slagit mig. Men jag tänkte att utskärning av glaset skulle vara det som kostade mest!! Hur stor tavla är det du gör? Har du skurit ut själv i "madf"? (vad nu det är!) Och hur gör man i så fall de där "piggarna" som ska sitta på baksidan och trycka in glaset?

• pump up the jam

Callina
    Har du sett det där eller tipsar du bara om att kolla upp det? Jag sökte i deras internetbutik och det enda jag ser där är en mindre, oval fotoram.

• Callina
    pump up the jam skrev 2009-10-20 08:32:40 följande:
    CallinaHar du sett det där eller tipsar du bara om att kolla upp det? Jag sökte i deras internetbutik och det enda jag ser där är en mindre, oval fotoram.
    Nu kollar jag själv där och hittar själv ingen större oval ram... hmmm.. det kanske är längre sedan är jag tror som jag såg det där, dom kanske inte har kvar några större i sortimentet längre. Sorry.
  • Susyloo

Gå till ett riktigt rameri! Det kostar kanske lite mer men där finns det iallafall. Alla ramarister har det inte men då har de ofta kontakt med någon som har. (Det krävs särskild utrustning för att rama i ovala o runda ramar.) De kan ju även hjälpa till med passepartout också.

Annars kanske en kompromiss kan vara en passepartout med runt hål i en fyrkantig ram, om det blir för dyrt eller svårt med ramen?? Ett förslag bara...

• pump up the jam

flixflax
    Det är jag beredd att göra! Men HJÄLP vilka priser!! Hugaliga... Jag måste verkligen ha hittat ramtillverkningens ömma punkt men de priserna. Jag vill ju dessutom kunna beställa flera stycken.

Susyloo
    Tack för tipsen!! Jag har kollat med flera större ramverkstäder i Stockholm. De varken tillverkar själva eller har en aning om var man kan få tag på det. Konstigt va?! Vet inte hur många man ska behöva kontakta innan någon vet något. Jag såg ett verktyg man använder vid tillverkning av runda ramar.. eftersom efterfrågan inte är så stor så kanske man helt lagt ner denna tillverkning. En rund passepartout i fyrkantig ram är ett alternativ men det är ändå den runda ramen jag vill åt... Det ska vara runt, runt, runt! Funderar på allvar på om man kanske kan tillverka en själv......

• Akko

Gammal tyråd men det finns många som letar ovala ramar. De finns på Crimo Ram, Kanske Gallerix och IKEA har några också?

Svar på tråden VAAAR får man tag på runda ramar?!