Eran bästa äppelpaj!
Hej!
Jag skulle vija ha recept på äppelpaj! Är så sugen och ska i väg å handla äpplen...
Hälst ska det gå snabbt och vara enkelt men alla är välkomna.
Hej!
Jag skulle vija ha recept på äppelpaj! Är så sugen och ska i väg å handla äpplen...
Hälst ska det gå snabbt och vara enkelt men alla är välkomna.
Skiva äpplen och blanda m kanel och socker och lägg i pajform
Blanda smör(riktigt), socker och mjöl samt lite farinsocker och få d smuligt. Häll över äpplen och låt det falla ner lite mellan äpplebitarna.
Ugn 225 tills det blivit fin färg. SNABBT& GOTT :)
Trevlig helg!
jag gillar smulpaj bäst, brukar blanda typ smör, socker, kanel och havregryn och sen blanda äppel-lager med potatismjöl på, och lager med havreblandningen.
min sambo gillar sockerkakssmet som man har i en långpanna med äppelskivor som man lägger på ja eller trycken ner lite i själva smeten och sen kanel över.
annars finns nåra recept här:
http://www.smulpaj.se/grundrecept
Tack för era svar! Låter jättegott och enkelt. Jag gillar smulpaj och "deg" men jag hade tänkt å göra en smul. Det är ju enklast.
Jag kör alltid med smördeg ;) härligt onyttigt.
Smördegsbotten
Blandar smör, socker och kanel (kanske lite calvados) till en onyttig smet.
Lägger äpplen på botten, kladdar ut smeten, 20-30 min i ugnen 150-175 grader (eller tills den ser klar ut.
Testa med Päron istället för eller tillsammans med äpplen också...
ja skulle vilka ha ett recept på en stor o fluffig äppelpaj... liknande sånna i filmer från usa=)))) nån som har?
Åh va mummsigt det var med paj i helgen! Jag åt så jag fick jätteont i magen. Men det är det värt...
Nu måste jag köpa ännu fler äpplen för det går åt en massa!
Kan varmt rekommendera:
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=584865
Så gott! Det blir som ett knäckigt täcke o smakar smaskens!
Min goda paj:
1 stort syrligt äpple
1 litet sött äpple
1 päron lagom hårt
Kanel
Socker
Mandelmassa
skiva och lägg omlott i en smörad form. Strö över rikligt med kanel och socker.
Gör en smuldeg med riktigt smör. Strö över.
Avsluta med att riva över rikligt med mandelmassa.
Låt grädda tills den fått färg och allting smält ihop till en god röra.
Servera varm med äkta vaniljglass.
MUMMA!!
Frasig äppelkaka
4 port.
4-5 äpplen
125 g smör (blir inte frasigt med margarin)
1½ dl socker
2 dl vetemjöl
¾ tsk bakpulver
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnssäker form, ca 20 cm i diameter. Skala och kärna ur äpplena, skär dem i klyftor. Lägg dem i formen. Smält smöret, rör ner socker, mjöl och bakpulver. Klicka blandningen över äpplena. Grädda i ugnen ca 30 min.
Den jag brukar göra är väldigt god och går väldigt snabbt att göra. Blanda 2 dl havregryn, 1/2 dl vanligt mjöl och 1/2 dl grahamsmjöl med 2 msk socker och lite vaniljsocker. Klyfta äpplen tunt, lägg i form med socker och kanel och strö havregrynsblandningen uppå. Sedan hyvlar man 100 gram smör och lägger ovanpå (bäst med smör eftersom det är hårdare än margarin). In i ugnen 20 minuter på 225 grader. Pajen är väldigt god, och inte så jättesöt (brukar ta 2 msk socker på äpplena) vilket jag tycker passar bra till en söt och god vaniljsås. Det smälta smöret ovanpå ger en lite knäckig yta och ger en god lite salt smörsmak. Mmm va sugen jag blev nu
alla recept låter jättegoooda!
Jag brukar göra som en knäck/kola deg. Tar ca 200 g smör/margarin 4 dl socker och 4 dl vetemjöl. Gör det till en deg och trycker ut i hela formen så det täcker botten och kanterna. Men sparar lite så man kan göra ränder ovanpå äpplena
Ta så mycket äpple du vill och rulla sedan ut resten av degen till ränder som jag lägger över på tvären och bredden. Blir supergott!!
"Fias amerikanska äppelpaj"
5 äpplen
1 tsk kanel
100g smör
2 ½ dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl (150 g )
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
1 uppvispat ägg
Sätt ugnen på 200 grader. Skala, kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor. Smörj en pajform ca 26 cm i diameter med lite smör och lägg i äppelklyftorna. Strö över kanelen.
Smält smöret och låt svalna. Blanda alla torra ingredienser. Rör sedan ner det smälta smöret och ägget. Bred degen över äppelskivorna. Platta till degen. Pudra degen med lite kanel före gräddningen.
Grädda ca 40 minuter i nedre delen av ugnen. Pajen ska få en gyllenbrun färg. Servera med vaniljsås eller glass. =)
Äppelkaka favorit
2 ägg
2dl socker
2 dl vetemjöl
1½dl smält smör
2 tsk bakpulver
2 äpplen
Pärlsocker
Kanel
200grader i 30min
Blanda alla ingredienser och häll i en smord form.
Skär äpplena i klyftor lägg på strö rikligt med pärlsocker och kanel över.
super god frasig blir den o pärlsockret gör den super, me lite vaniljvisp till=) mmm
Den här är jättegod och knäckig;
www.letarecept.se/recept/knackig-appelpaj--69.html