• Nosslis

Otroligt svårroad och ledsen 7-veckors

Har en dotter på 7 veckor som har haft mycket problem med magen, inte riktig kolik men mycket knip och fis. Det börjar mildras nu sen vi bytte till Lemolac som ersättning, jag ammar lite också. Det som oroar mig är att hon är så otroligt svår-road, andra bebisar jag känner till i den åldern kan ligga nöjda länge och titta på ett babygym eller i sin sitter. Nova är nöjd max en halvtimme i sin sitter och ligga på rygg vägrar hon. Hon sover oxå väldigt mycket på dagarna, även om vi försöker hålla henne vaken slutar det med att hon blir ännu grinigare och då får hon förstås sova. Sen när hon vaknat är det i regel dags för mat igen, och då somnar hon ofta igen. De vakna pigga stunderna är inte många per dag, och då är det när hon bärs runt eller sitter i sittern. Annars skriker hon mest.

Vad gör ni för att roa era bebisar?? Jag sjunger och pratar mycket med henne, precis som man ska. Låter henne vara med när jag försöker utföra lite sysslor hemma men hon kinkar oftast ändå. Börjar kännas tröstlöst!

• Svar på tråden Otroligt svårroad och ledsen 7-veckors
  • Melly

Har du provat att ha henne i en bärsjal om dagarna? Jag tyckte att det var fantastiskt smidigt. Bebis fick närhet och omväxling samtidigt som att jag slapp att få ont i ryggen utav att bära. Kolla här om du har lust: www.sjalbarn.se

• Nosslis

Jo men det där med utvecklingssprången kan det kanske vara, från att ha sovit hyfsat bra om natten och enbart vaknat för mat en-två gånger och sedan somnat lugnt igen, så efter matningen vid 4-5 natten så sover hon superoroligt, bökar, stånkar, gnyr, smågråter och så håller hon på sedan ett par dagar.

• Stella81

Tycker också att det verkar jättelänge om hon ändå kan ligga i en halvtimme i ett babygym, min kille låg aldrig vaken själv nånstans mer än kanske 5 min. Bärsele är mitt tips, då kan man göra allt och det brukar räcka för att roa en liten.

• Nosslis

Jag får förtydliga, i babygym ligger hon aldrig, utan i sittern kan hon vara en halvtimme utan att gråta, men då måste jag vara kloss intill henne och prata med henne och aktivera henne med en skallra eller något. Slutar jag prata eller går iväg en ministund så går det inte.

• Igloo79

Jag har en 8-veckors som helt klart har kommit in i ett utvecklingssprång. Det är som natt i dag. Ena dagen kunde hon ligga o jollra o leka på en filt på golvet hur länge som helst. Det hade hon gjort ett tag. O sen nästa dag var hon arg o gnällig. Vill bara bli buren o ha närhet, vilket hon får.

Nu till min undran. Hur länge håller dessa utvecklingssprång i sig? Känner att min minsting får absolut all tid o ork jag har just nu. Har en tvååring hemma med sina egna behov också.

• Katarina76

Jag kunde inte lägga ifrån mig min bebis vid den ålder heller. Hon skulle vara i famnen - punkt! Hon hade också bekymmer med gaser och luft i magen och ett period så mycket att det var lindrig kolik. Hos många är magbekymren som värst vid din dotters nuvarade ålder för att sedan avta vid ca 3 månaders ålder.

Oavsett vad det är så är det bra att du ger henne närhet, det minskar stressen hos henne.

Troligen har hon inte hittat dygnsrytmen ännu. Försök ha det ganska mörkt på natten även om du är uppe och ammar, så hon ser skillnad på dag o natt.

• Teskedsmamman
    Igloo79 skrev 2009-10-17 16:33:28 följande:
    Jag har en 8-veckors som helt klart har kommit in i ett utvecklingssprång. Det är som natt i dag. Ena dagen kunde hon ligga o jollra o leka på en filt på golvet hur länge som helst. Det hade hon gjort ett tag. O sen nästa dag var hon arg o gnällig. Vill bara bli buren o ha närhet, vilket hon får. Nu till min undran. Hur länge håller dessa utvecklingssprång i sig? Känner att min minsting får absolut all tid o ork jag har just nu. Har en tvååring hemma med sina egna behov också.
    Några dagar till ett par veckor.. vissa barn börjar språnga vid 8 veckor och slutar när de flyttar hemifrån.... Det går inte säga, du får gå igenom ett par språng för att se hur ditt barn går igenom dem...
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
Svar på tråden Otroligt svårroad och ledsen 7-veckors