• Livshlädje

Biverkningar av betapred

Min dotter på tre år har fått en sexdagars kur Betapred mot svåra nässelutslag, och nu undrar jag över biverkningar. På fass står bara om biverkningar vid långvarig användning och jag vet inte om sex dagar kan anses långvarigt.

Min dotter är i alla fall väldigt trött och ledsen på ett sätt som jag inte känner igen, och jag har börjat fundera om det kan vara medicinen som påverkar henne.

Och jag undrar om det finns andra föräldrar som märkt av biverkningar av betapred..? Vore tacksam för att höra om alla erfarenheter!!!

• Svar på tråden Biverkningar av betapred
  • mandelblomma

nej sex dagar är inte långvarig användning, då är det månader man pratar om minst och år.

• Neko

Det kan säkert vara det. Betapred är väldigt stark medicin. Jag har fått det någon enstaka gång när jag varit superallergisk på akuten men då bara som engångsdos. Har inte fått några biverkningar, inte när jag var liten heller.

Psykisk obalans är en mindre vanlig biverkning av betapred enligt FASS. Mindre än 1 på 100 får det. Men det kan säkert vara så för din dotter. Här är hela listan.

---

Biverkningar indelas i vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 100), mindre vanliga (färre än 1 person av 100) och sällsynta (färre än 1 person av 1000).

Vanliga: Rubbningar i saltbalansen. Kroppens infektionsförsvar kan hämmas. Infektioner, t ex tuberkulos kan blossa upp. Hämning av binjurebarkfunktionen. Cushing-liknande symptom (månansikte, fettansamling på bålen). Förhöjt blodsocker. Tillväxthämning hos barn. Benskörhet. Muskelsvaghet. Hudförtunning.

Mindre vanliga: Ökad risk för blodpropp, psykisk obalans. Grumling av ögonlinsen och grön starr. Skelettpåverkan.

Sällsynta: Magsår. Ökat tryck i huvudskålen. Senbristning.

Allergiska reaktioner i form av hudutslag eller kramp i luftrören (konserveringsmedel). Tag då omedelbart kontakt med läkare.

• mandelblomma
    Neko skrev 2009-10-17 15:14:07 följande:
    Det kan säkert vara det. Betapred är väldigt stark medicin. Jag har fått det någon enstaka gång när jag varit superallergisk på akuten men då bara som engångsdos. Har inte fått några biverkningar, inte när jag var liten heller. Psykisk obalans är en mindre vanlig biverkning av betapred enligt FASS. Mindre än 1 på 100 får det. Men det kan säkert vara så för din dotter. Här är hela listan. ---Biverkningar indelas i vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 100), mindre vanliga (färre än 1 person av 100) och sällsynta (färre än 1 person av 1000).Vanliga: Rubbningar i saltbalansen. Kroppens infektionsförsvar kan hämmas. Infektioner, t ex tuberkulos kan blossa upp. Hämning av binjurebarkfunktionen. Cushing-liknande symptom (månansikte, fettansamling på bålen). Förhöjt blodsocker. Tillväxthämning hos barn. Benskörhet. Muskelsvaghet. Hudförtunning.Mindre vanliga: Ökad risk för blodpropp, psykisk obalans. Grumling av ögonlinsen och grön starr. Skelettpåverkan.Sällsynta: Magsår. Ökat tryck i huvudskålen. Senbristning.Allergiska reaktioner i form av hudutslag eller kramp i luftrören (konserveringsmedel). Tag då omedelbart kontakt med läkare.
    Fast nu pratar du omlångtidsanvändare och inte enstaka doser eller dagar!
  • Toke

Jag vet inte hur barn reagerar på medicinen, men jag vet att jag blir lite "yrslig" och skakig när jag tagit den ett tag, det kanske är det hon känner och då blir orolig...vilket hon visar genom att bli lite trött och ledsen.

Timmen skall bli Storebror i Augusti...
  • mandelblomma

Vid korttids- eller engångsbehandling ser man inga biverkningar, såvida man inte är allergisk mot något av innehållsämnena. Vid långtidsbehandling kan däremot följande biverkningar uppträda:

Biverkningar indelas i vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 100), mindre vanliga (färre än 1 person av 100) och sällsynta (färre än 1 person av 1000).

Vanliga: Rubbningar i saltbalansen. Kroppens infektionsförsvar kan hämmas. Infektioner, t ex tuberkulos kan blossa upp. Hämning av binjurebarkfunktionen. Cushing-liknande symptom (månansikte, fettansamling på bålen). Förhöjt blodsocker. Tillväxthämning hos barn. Benskörhet. Muskelsvaghet. Hudförtunning.

Mindre vanliga: Ökad risk för blodpropp, psykisk obalans. Grumling av ögonlinsen och grön starr. Skelettpåverkan.

Sällsynta: Magsår. Ökat tryck i huvudskålen. Senbristning.

Allergiska reaktioner i form av hudutslag eller kramp i luftrören (konserveringsmedel). Tag då omedelbart kontakt med läkare.

• mandelblomma

Du får hon något mer än Betapred?
    Tavegyl kanske?

• Livshlädje

mandelblomma - hon åt tavegyl i fem dagar, utan att besvären lindrades och fick därefter betapred. Tavegylen blev hon trött av, men var fortfarande sig själv. Nu känns det som om jag inte riktigt känner igen min dotter..

• mandelblomma
    Livshlädje skrev 2009-10-17 16:02:53 följande:
    mandelblomma - hon åt tavegyl i fem dagar, utan att besvären lindrades och fick därefter betapred. Tavegylen blev hon trött av, men var fortfarande sig själv. Nu känns det som om jag inte riktigt känner igen min dotter..
    hon kan säkert vara påverkad av själva allergin. Betapred brukar man inte bli trött av, tvärom i så fall :)
  • Livshlädje

Vi vet inte vad som orsakat utslagen o läkaren i samråd med allergisköterska per telefon trodde att det berodde på något virus. Det här är knepigt!

Jag har pratat med sjukvårdsrådgivningen som tyckte att jag skulle besöka läkare akut och ev avbryta betapred-behandlingen. När jag ringde närakuten så ville de inte ta emot oss, utan hänvisade till akuten på sjukhuset.

Jag känner mig villrådig. Min mammaintuition är ganska övertygad om att hon har reagerat på medicinen, men jag vill ju inte vara oklok och avbryta kuren eftersom nässelutslagen fortfarande är ganska besvärliga. Knepigt! Tack för att jag får bolla med er!

• mandelblomma
    Livshlädje skrev 2009-10-17 16:17:58 följande:
    Vi vet inte vad som orsakat utslagen o läkaren i samråd med allergisköterska per telefon trodde att det berodde på något virus. Det här är knepigt!Jag har pratat med sjukvårdsrådgivningen som tyckte att jag skulle besöka läkare akut och ev avbryta betapred-behandlingen. När jag ringde närakuten så ville de inte ta emot oss, utan hänvisade till akuten på sjukhuset. Jag känner mig villrådig. Min mammaintuition är ganska övertygad om att hon har reagerat på medicinen, men jag vill ju inte vara oklok och avbryta kuren eftersom nässelutslagen fortfarande är ganska besvärliga. Knepigt! Tack för att jag får bolla med er!
    då skulle jag söka till sjukhuset och rådgöra med läkare :)
  • Neko

Svårt att säga om ni borde avbryta. Ifall det är medicinen som orsakar det, vad är då värre, att hon mår dåligt i några dagar men också blir av med utslagen eller tvärtom? Verkar det som att den hjälper?

Jag antog att eftersom jag bara fick enstaka dos så räknades 6 dagar som längre tids användning, ingen aning om man kan få det ordinerat till tidsperioder som är mycket längre tid än 6 dagar, men antog inte det eftersom det är ganska stark medicin.

Har samma erfarenhet som TS av tavegyl, man blir jättetrött och det hjälper inte mot allergin ^^

• mandelblomma
    Neko skrev 2009-10-17 18:02:44 följande:
    Svårt att säga om ni borde avbryta. Ifall det är medicinen som orsakar det, vad är då värre, att hon mår dåligt i några dagar men också blir av med utslagen eller tvärtom? Verkar det som att den hjälper?Jag antog att eftersom jag bara fick enstaka dos så räknades 6 dagar som längre tids användning, ingen aning om man kan få det ordinerat till tidsperioder som är mycket längre tid än 6 dagar, men antog inte det eftersom det är ganska stark medicin. Har samma erfarenhet som TS av tavegyl, man blir jättetrött och det hjälper inte mot allergin ^^
    man kan äta det i flera år...
  • Livshlädje

Min dotter sov middag när jag skrev här i tråden - för övrigt något som hon slutade med för länge sen, och hon har varit ganska som sig själv sedan hon vaknade.

Hon skulle egentligen haft medicin tre ggr idag, men när hon sov missade vi en gång så hon får bara två. Så vi fortsätter med medicinen och avvaktar och ser. Sen är det lättare att få tag i rätt vård på måndag!

Hon sover, äter och går på toa som vanligt i alla fall.

Och som Neko skriver - vad är värst? Utslagen är ju ganska outhärdliga oxå, och betapreden har ju varit ganska effektivt på den punkten. Men ingen kan säga att det är lätt att vara mamma!

Hoppas ni alla får en fin lördagkväll!

• larsfred02

Jag har fått betapred 2 ggr mot pseudokrupp (jag är 26). Ena gången kunde jag knappt andas överhuvudtaget strax EFTER att jag tagit medicinen. Nästa gång kunde jag andas, men med svårighet under några timmar.

Betapred är alltså en väldigt stark medicin!

• lokisse

jag har ätigt massor med kurer betapred (astmatiker)
    den gör mig jätte tröt men det gar över när jag slutar med kuren

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • tomcar1

Hej !
    Har stått på kortisonpreparat i många år och ärsligt talat så är det inget man blir superglad i humöret när man äter det. Jättevanligt med ledsnad, ilska och tötthet, mer aptit m.m.
    Så att din dotter är förändrad, kan absolut bero på detta, även om det bara handlar om några dagars behandling

• Majsan70

Visst kan det vara biverkningar, men jag skulle främst gissa på att det är viruset/allergin som orsakar utslagen som påverkar henne. Är an sjuk så är man ju dålig oavsett varför så att säga.

Jag tar själv stora doser betapred av o till o enda biverkningen är att jag samlar vatten o sen springer på toa konstant.

Inget av mina tre barn har reagerat på medicinen alls.

Min minsta fick stora doser i samband med en allergisk reaktion och visst mådde hon dåligt, men pga. ala fysiska problem av allergin.

• tedy

Jag har fått Betapred mot luftrörsandningsbäsver men det har inte hjälp.

Svar på tråden Biverkningar av betapred