Det kan säkert vara det. Betapred är väldigt stark medicin. Jag har fått det någon enstaka gång när jag varit superallergisk på akuten men då bara som engångsdos. Har inte fått några biverkningar, inte när jag var liten heller.
Psykisk obalans är en mindre vanlig biverkning av betapred enligt FASS. Mindre än 1 på 100 får det. Men det kan säkert vara så för din dotter. Här är hela listan.
---
Biverkningar indelas i vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 100), mindre vanliga (färre än 1 person av 100) och sällsynta (färre än 1 person av 1000).
Vanliga: Rubbningar i saltbalansen. Kroppens infektionsförsvar kan hämmas. Infektioner, t ex tuberkulos kan blossa upp. Hämning av binjurebarkfunktionen. Cushing-liknande symptom (månansikte, fettansamling på bålen). Förhöjt blodsocker. Tillväxthämning hos barn. Benskörhet. Muskelsvaghet. Hudförtunning.
Mindre vanliga: Ökad risk för blodpropp, psykisk obalans. Grumling av ögonlinsen och grön starr. Skelettpåverkan.
Sällsynta: Magsår. Ökat tryck i huvudskålen. Senbristning.
Allergiska reaktioner i form av hudutslag eller kramp i luftrören (konserveringsmedel). Tag då omedelbart kontakt med läkare.