• Anonym

min man är slarvig med sina tänder

Jag har en man som är 32 år och vi träffades när han var 24..och då hade han värsta tändrna man kan tänka..hur kan tänder bli ssåå illa...han kan ju inte ha borstat dem i sitt liv...och nu till frågan vad ksotar det att byta hela munnen till nya tänder..har sagt till honom men han verkar ju inte bry sig..skäms ibland när han ler om någon ser hans tänder...för han ser ju jättebra ut men det är ju tänderna som förstör han....och jag får alltid tjata på honom att han ska borsta tänderna..att han inte känner sig ofräsh själv när han inte borstar dem..

• Svar på tråden min man är slarvig med sina tänder
  • Anonym

Har tyvärr inga råd- men är väldigt nyfiken på en sak: nämligen om han är svensk eller inte...

• virran

Hejsan!
    Jag vet inte vad det kostar att byta ut alla tänderna, men hutlöst dyrt lär det vara i alla fall!
    Nu vet jag ju inte hur illa det är med din mans tänder,men man kan ju om dom inte är för illa däran lägga en fasad,det blir nog billigare och mindre smärtsamt.
    Har han tandläkarskräck eller är det ren lathet som gör att han inte borstar tänderna?

Lycka till med att få fason på makens tänder,det är ju inte roligt att skämmas för den man älskar...inte så roligt att pussas med nån som inte borstar tänderna heller!

• Anonym

nej han är inte svensk..varför undrar du det??

• Pyff

Min älskade sambo är också otroligt slarvig med sina tänder, jag får också tjata för att han ska borsta överhuvudtaget. MEN han har liksom inga problem med dem, han var hos tandläkaren för första gången på 12 år förra månaden och de var helt impade!! Inte ett enda hål, antagligen för att han snusar.......så fuskigt, jag borstar och borstar med får ändå hål!!!

• Anonym

Min man har även han slarvat med sina tänder något enormt när han var yngre och saknade tom tänder på ett par ställen när vi träffades. Nu efter att ha gått till tandläkaren i ca tre års tid är äntligen alla hans tänder fixade och han har fått nya tänder där han hade gluggar. Han har nog lagt drygt 30.000 på det, men han har nog fått det billigare än vanligt av olika anledningar. Det är omöjligt att säga hur mycket det skulle kosta för din man att fixa sina tänder eftersom vi inte vet vad som behöver göras så jag skulle rekommendera att han går till en tandläkare för en undersökning och ber dem göra ett kostnadsförslag åt honom. Lycka till!

Anonym 480853: Min man är svensk, men vad har det med saken att göra?! Löjlig fråga tycker jag, verkar som att du vill spä på dina fördomar om utlänningar, i sånt fall hade du tyvärr fel! om du frågade av någon annan anledning får du gärna förklara den...

• Anonym

Det är väl inte så konstigt om man frågar om han är svensk eller inte! Synen på tänder och tandvård är väldigt olika beroende på kultur. Det är inte alla som har vuxit upp med fluortanten och karius och bactus. Sen kan man vara svensk och ha dåliga tänder och utländsk och ha jättefina tänder! Det handlar väl inte om fördomar. det handlar om synen man har på tänder och tandvård mellan olika länder och kulturer. Och det kan självklart vara intressant att veta. Jag tror det var därför frågan kom om han var svensk eller inte!

• Anonym

Och vad gäller kostnaden så kan den variera. Om han blir totalt tandlös och vill ha implantat kan det gå loss på över 100 000 tror jag. Protes är billigare. Men om han har tänder kvar som behöver rotfyllas, och kronor och broar så kan det bli vilken kostnad som helst beroende på vad som behövs göras.

• Anonym

Till trådstartaren: Det var jag som undrade om din man var svensk...
    Det är väldigt ovanligt att svenskar har så dåliga tänder som du beskriver. Det var därför jag frågade. Har inget som helst emot invandrare- och inte heller fördommar.

Hoppas att du får ordning på gaddarna hans!

• Anonym

jag tog alldrig illa upp för du frågade om han va svensk eller inte..jag bara undrade varför du undrade

• Anonym

Varför blir folk så arga om man undrar om nån är svensk? Det är alltid så? Då behöver man ju i så fall inte veta nånting om nån. Helt befogad fråga tycker jag. Till och med i England har ju folk jättedåliga tänder. Det är ju dyrt nog i Sverige men ännu dyrare i andra länder med tandläkare.

Svar på tråden min man är slarvig med sina tänder